Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2016

Τι προβλέπει το νέο Μνημόνιο, που θα φέρει ο Τσίπρας


Η ανάπτυξη αναβάλεται για το 2017 κι αυτό με προϋποθέσεις....



Σε σχέδιο του υπό επικαιροποίηση μνημονίου (SMoU) που αποτελεί αντικείμενο συνεχούς διαπραγμάτευσης από απόσταση, οι θεσμοί επιμένουν για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως το 2020. Ταυτόχρονα, οι θεσμοί ζητούν αυτά τα πλεονάσματα να θεσπιστούν μέσα από το Μεσοπρόθεσμο, το οποίο ανάγουν σε προαπαιτούμενο της συμφωνίας.

Παράλληλα, ζητούν και νέο Μεσοπρόθεσμο έως τον Μάιο του 2017 που θα καλύπτει και το 2021.

Το σχέδιο αποκαλύπτει δεκάδες "αστερίσκους", ειδικά στην ποσοτικοποίηση των μέτρων που ζητούν οι θεσμοί για τα επόμενα χρόνια και η Αθήνα δεν αποδέχεται. Ο μεγαλύτερος "αστερίσκος" είναι σε σειρά από νέα μέτρα που ζητείται από τώρα να δεσμευθεί ότι θα λάβει η κυβέρνηση, άμεσα αλλά και στα μετά μνημονίου χρόνια.

Όπως και στο μνημόνιο του Ιουνίου, στο νέο κείμενο αναφέρεται ότι "η επιτυχία απαιτεί την κυριότητα του μεταρρυθμιστικού προγράμματος από τις ελληνικές αρχές. Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση είναι έτοιμη να λάβει όλα τα μέτρα που ενδέχεται να καταστούν κατάλληλα για τον σκοπό αυτόν, καθώς οι συνθήκες αλλάζουν".

Σημειώνεται ακόμα ότι "η κυβέρνηση δεσμεύεται να διαβουλεύεται και να συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο για όλες τις δράσεις που σχετίζονται με την επίτευξη των στόχων του Μνημονίου Συνεννόησης πριν αυτά οριστικοποιηθούν και νομικά εγκριθούν". Αναφέρεται επίσης ότι "η επιτυχία του προγράμματος θα απαιτήσει την σταθερή εφαρμογή των συμφωνημένων πολιτικών για πολλά χρόνια - η οποία καθιστά αναγκαία την πολιτική δέσμευση".

Γίνεται επίσης λόγος για τη λήψη μέτρων με σκοπό "την παροχή πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη για όλους (συμπεριλαμβανομένων των ανασφάλιστων) και για να αναπτυχθεί σε εθνικό επίπεδο ένα βασικό δίκτυο κοινωνικής προστασίας με τη μορφή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ) από τον Ιανουάριο του 2017".

Αναβολή για το 2017 στην… ανάπτυξη

Όσο για το σχέδιο ανάπτυξης, αναβάλλεται - ξανά - για το 2017. "Οι ελληνικές αρχές θα ολοκληρώσουν την στρατηγική ανάπτυξης μέχρι το Φεβρουάριο του 2017, η οποία, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να στοχεύει στη δημιουργία για τα επόμενα 2-3 χρόνια ενός πιο ελκυστικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος", σημειώνεται.

Πάντως, γίνεται αναφορά σε "άνευ προηγουμένου δημοσιονομική προσαρμογή και θυσίες από τους Έλληνες πολίτες" τα προηγούμενα χρόνια. "Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή αναμένεται να επιτύχει αύξηση των πρωτογενών πλεονασμάτων μέχρι το 2018, απουσία πρόσθετων μέτρων".

Ωστόσο, για να επιτύχει τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ ζητούνται και άλλα μέτρα. Για την προσαρμογή (προς τα κάτω) στο πλεόνασμα του 2015 αναφέρεται ότι θα υπάρξει μερική επίπτωση στα επόμενα έτη.

Το μεσοπρόθεσμο και τα νέα μέτρα

"Η κυβέρνηση θα υιοθετήσει ως προαπαιτούμενη δράση τον Προϋπολογισμό του 2017 και το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2017 – 2020 που θα θέσει ανώτατα όρια δαπανών που να συνάδουν με τους στόχους του προγράμματος και με πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ για το 2019 και το 2020", αναφέρεται στο σχέδιο. Και επισημαίνεται ότι η δέσμευση αυτή "θα υποστηρίζεται από τη νομοθεσία, συμπεριλαμβανομένων παραμετρικών μέτρων" με συγκεκριμένη αναμενόμενη απόδοση που δεν καταγράφεται, αλλά αφορά και στα έτη 2017 – 2018 (για το 2017 φέρεται πλέον ότι το κενό έχει μηδενισθεί).

Στο σχέδιο του MoU περιγράφονται νέα μέτρα τα οποία όμως βρίσκονται σε "αγκύλη", δηλαδή δεν έχουν γίνει αποδεκτά από την ελληνική πλευρά στο συγκεκριμένο σχέδιο. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι θα πρέπει να υιοθετηθούν τα ακόλουθα μόνιμα παραμετρικά μέτρα:

• Εξορθολογισμός των παροχών κοινωνικής πρόνοιας με βάση τις συστάσεις της επανεξέτασης της κοινωνικής πρόνοιας με συγκεκριμένη εξοικονόμηση το 2017 και το 2018.

• Η κατάργηση σειράς φορολογικών δαπανών. Ζητείται να περιλαμβάνει την έκπτωση για φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, τις εκπτώσεις για τα ιατρικά έξοδα κ.λπ.

• Εφαρμογή διαρθρωτικών μέτρων από τον ΕΟΠΥΥ για τη μείωση της δαπάνης.

• Αλλαγή του νόμου για τις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις τουριστικών καταλυμάτων.

• Επιπλέον παραμετρικά μέτρα που πρέπει να καθοριστούν.

Προσθετικά θα λειτουργεί η επισκόπηση δαπανών (που οι θεσμοί δεν αποδέχονται προς το παρόν ως μέτρο που θα αποδώσει).

Υπεραπόδοση-παράθυρο για μέρισμα

Στο σχέδιο αναφέρεται ότι αν το ετήσιο δημοσιονομικό αποτέλεσμα επιβεβαιώσει ότι τα μέτρα οδηγούν σε μόνιμη δημοσιονομική υπεραπόδοση έναντι των στόχων του προγράμματος, τότε "οι αρχές μπορούν - σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα – να εξετάσουν τη χρήση του διαθέσιμου δημοσιονομικού περιθωρίου για την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας (το πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος) ή / και να μειώσουν τη φορολογική επιβάρυνση υπό την προϋπόθεση ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων είναι εξασφαλισμένη".

Νέα μέτρα τον Μάιο του 2017

Ωστόσο αναφέρεται επίσης ότι "η ελληνική κυβέρνηση θα παρακολουθεί τους δημοσιονομικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών αποφάσεων και θα λάβει αντισταθμιστικά μέτρα, όπως απαιτείται, για την αντιμετώπιση των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων στο πλαίσιο της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής για το 2018-2021 που θα πρέπει να νομοθετηθεί έως τον Μάιο του 2017".

Πάει πίσω η εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών, έρχεται ο τόκος

"Οι αρχές επικαιροποίησαν τον Οκτώβριο του 2016 το σχέδιο για την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών μέχρι τον Οκτώβριο του 2017" αναφέρεται. Ζητούνται λεπτομερείς μηνιαίες εκθέσεις σχετικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν εκκαθαριστεί από την 1η Μαΐου 2016 και για τα ανεξόφλητα ποσά, μεικτά και καθαρά, των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Ως προαπαιτούμενη δράση, ζητείται η κυβέρνηση να παρουσιάσει ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο δράσης για να εξασφαλιστεί ότι οι πληρωμές θα γίνονται σε συμμόρφωση με την οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών, δηλαδή με τόκο 8% για όσες αφορούν σε επιχειρήσεις.

Ειδικά μισθολόγια

"Οι αρχές θα εγκρίνουν νομοθεσία για να ολοκληρώσουν τον εξορθολογισμό των ειδικών μισθολογίων, ακολουθώντας την ίδια μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε για τον ενιαίο μισθολόγιο" αναφέρεται ως προαπαιτούμενη δράση. Επίσης ζητείται το Μεσοπρόθεσμο 2017-20 να καθορίσει ανώτατα όρια για το μισθολογικό κόστος και την απασχόληση στο δημόσιο, σύμφωνη με την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και τη διασφάλιση της πτωτικής πορείας του μισθολογικού κόστους σε σχέση με το ΑΕΠ κατά τη διάρκεια της περιόδου. Ζητείται κανόνας προσλήψεων από 1: 5 το 2016 στο 1: 4 το 2017 και στο 1: 3 το 2018.

*πληροφορίες: capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.