Η οικονομική κρίση έχει αλλάξει ριζικά τις καταναλωτικές συνήθειες. Ακόμα και οι δύσκολοι καταναλωτές, οι γυναίκες, δεν αγοράζουν πλέον ακριβά ρούχα αλλά ψάχνουν φθηνές και προσιτές λύσεις. Έτσι λοιπόν όλο και περισσότερες γυναίκες, κάνουν στροφή σε προϊόντα από «δεύτερο» χέρι και ενοικιάσεις επώνυμων ειδών. Και επειδή τα πάντα επιτρέπονται σε αυτή την εποχή της αναθεώρησης του στιλ λόγω οικονομικής στενότητας, η μεταποίηση και οι επιδιορθώσεις ενδυμάτων και υποδημάτων είναι η νέα μόδα της σεζόν...
Η οικονομική στενότητα, που εντείνεται ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών, καθιστά απαγορευτικές τις εξορμήσεις για νέες αγορές, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να «ξεθάβουν» από την ντουλάπα ή τις αποθήκες τους τα παλιά ρούχα και παπούτσια, «ανασταίνοντας» συγχρόνως επαγγέλματα, όπως αυτό της μοδίστρας ή και του τσαγκάρη.
Με το κόστος της μεταποίησης να είναι πολύ μικρότερο από αυτό της αγοράς, πολλοί επιλέγουν να δώσουν ρούχα ή παπούτσια, που κρατούσαν στη? ναφθαλίνη, σε ράφτες και τσαγκάρηδες αντίστοιχα, για να τα επιδιορθώσουν ή να κάνουν κάποιες μικρές αλλαγές, μετατρέποντάς τα σε... νέα.
Οι τσαγκάρηδες υποστηρίζουν ότι η κίνησή τους τον τελευταίο χρόνο έχει αυξηθεί αρκετά, καθώς καθημερινά μπαινοβγαίνουν δεκάδες καταναλωτές στα καταστήματά τους. Ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις πελατών που φέρνουν παπούτσια για επιδιόρθωση αλλά δεν έχουν χρήματα να τα πληρώσουν με αποτέλεσμα να παραμένουν στα ράφια ένα με δύο μήνες. Κάποτε αυτό ήταν η εξαίρεση, αλλά σήμερα φαίνεται να έχει γίνει ο κανόνας.
Το επάγγελμα του τσαγκάρη δεν είναι το μοναδικό, που βγήκε από το μπαούλο της οικονομικής στενότητας. Η ίδια εικόνα ισχύει και για τις μοδίστρες που τους τελευταίους μήνες ασχολούνται κατά κύριο λόγο με τη μεταποίηση ρούχων και όχι με τη ραφή καινούριων. Έτσι, παλαιότεροι πελάτες επιστρέφουν ζητώντας την επιδιόρθωση των «καλών» τους ρούχων, ενώ οι νέοι πελάτες (και νέοι σε ηλικία) απευθύνονται συχνά σε αυτές με πιο «πρωτοποριακές» ιδέες. Ωστόσο, και σε αυτή την περίπτωση, υπάρχει μερίδα πελατών που αφήνει ρούχα στις κρεμάστρες των καταστημάτων μεταποίησης έως και ένα χρόνο, αφού η ανανέωση της γκαρνταρόμπας ακόμα με μεταποίηση, αποτελεί πια πολυτέλεια για την τσέπη πολλών.
Ρούχα από «δεύτερο» χέρι
Την ώρα, λοιπόν, που η αγοραστική κίνηση στο σύνολο των καταστημάτων κατακερματίζεται, ακόμη και σε περιόδους εκπτώσεων και προσφορών, «χρυσές» ευκαιρίες από «δεύτερο» χέρι επανέρχονται δριμύτερες στην αγορά συνθέτοντας την εναλλακτική «μόδα της οικονομικής κρίσης».
Χρησιμοποιημένες τουαλέτες, παλτό διάσημων οίκων σε τιμή 70% κάτω του κόστους, φουστάνια και νυφικά που ξεκινούν από 200 ευρώ, προκαλούν τους Έλληνες να ξεπεράσουν τα ταμπού απέναντι στο μεταχειρισμένο και να αντιγράψουν συνήθειες κυρίως τις αμερικανικής αγοράς που έχει μακρόχρονη πείρα στα μεταχειρισμένα είδη ένδυσης. Κάποιοι πελάτες προτιμούν τα μεταχειρισμένα για στιλιστικούς λόγους, ωστόσο, οι περισσότεροι άρχισαν να ψωνίζουν λόγω της χαμηλής τους τιμής.
Μέχρι και πριν ένα χρόνο, η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών απέφευγαν την αγορά μεταχειρισμένων ρούχων - άλλοι διότι δεν ένιωθαν άνετα μέσα στα ρούχα κάποιου άλλου, άλλοι γιατί κουράζονταν να ψάχνουν μέσα στο τόσο μεγάλο εμπόρευμα, άλλοι γιατί δεν είχαν τη φιλοσοφία της αγοράς second hand. Σήμερα, όμως, οι ίδιοι καταναλωτές φαίνεται να τα επιλέγουν αφού είναι σε ελκυστικές τιμές.
Ενοικιάσεις επώνυμων ειδών
Και βέβαια η ανεύρεση οικονομικών λύσεων μόδας δεν σταματά εκεί. Τώρα το όνειρο των περισσότερων γυναικών να κυκλοφορούν με ένα αυθεντικό φόρεμα ενός διάσημου μόδιστρου, έστω και για 24 ώρες και να κρατούν στο χέρι μία τσάντα ενός γνωστού οίκου, γίνεται πραγματικότητα μέσω της ενοικίασης. Είναι μια έξυπνη ιδέα, που στο εξωτερικό είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, ενώ τώρα ήρθε και στην Ελλάδα και τείνει να επικρατήσει εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Στην Ελλάδα, ολοένα και περισσότερες είναι οι εταιρείες ενοικίασης ρούχων και αξεσουάρ που κάνουν εμφάνιση, λειτουργώντας καταστήματα, αλλά και διαδικτυακά. Στα περισσότερα εντυπωσιακή είναι η ποικιλία, η πολυτέλεια, αλλά και οι πολύ χαμηλές τιμές για ρούχα που αξίζουν πολλές χιλιάδες ευρώ.
Οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δεκάδες προϊόντα μεγάλων οίκων, όπως Dior, Missoni, Cavalli κ.ά. Ταυτόχρονα τα καταστήματα ενοικίασης, στις περισσότερες περιπτώσεις, διαθέτουν το κατάλληλο προσωπικό το οποίο παρέχει στιλιστικές συμβουλές, ώστε να γίνει η κατάλληλη επιλογή σε ρούχα, αλλά και αξεσουάρ που θα τα συνοδεύσουν. Ο χρόνος ενοικίασης μπορεί να είναι για μία ημέρα, ένα Σαββατοκύριακο, μία εβδομάδα, ένα μήνα. Ανάλογα με την κατηγορία του προϊόντος και το χρόνο ενοικίασης υπολογίζεται και το κόστος.
Πτώση τζίρου στη χριστουγεννιάτικη αγορά
Η οικονομική κρίση, οι περικοπές των εισοδημάτων, η διόγκωση της ανεργίας, η υπερφορολόγηση, η ουσιαστική κατάργηση του δώρου των Χριστουγέννων, ήδη από πέρυσι, και κυρίως η εντονότατη απαισιοδοξία και η καταβαράθρωση του δείκτη εκτιμήσεων και προσδοκιών των καταναλωτών, «διαγράφουν» μια φτωχή χριστουγεννιάτικη αγορά. Οι εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου), καταδεικνύουν μείωση του τζίρου, με το αισιόδοξο σενάριο να προβλέπει πτώση της τάξης του 22%.
Η φετινή χρονιά θα κλείσει για την αγορά των αλυσίδων λιανικού εμπορίου, με απώλειες που θα ξεπερνούν το 10% και με μείωση του συνολικού τζίρου σε απόλυτα μεγέθη πάνω από 18 δισ. ευρώ, εκτιμά η Συνομοσπονδία και προσθέτει πως η απώλεια εσόδων ΦΠΑ από την πτώση του τζίρου είναι 2 δισ. ευρώ από τον κλάδο του αυτοκινήτου, 1,4 δισ. ευρώ από το λιανεμπόριο και 2,5 δισ. ευρώ από το χονδρικό εμπόριο.
Όπως επισημαίνει, «τα ελληνικά νοικοκυριά ζουν πλέον με νέα δεδομένα τα οποία πριν από μερικούς μήνες μπορεί να φοβόμασταν, αλλά δεν φανταζόμασταν ότι μπορεί να συμβούν.
Όλοι σήμερα κάνουν φιλότιμες προσπάθειες να επιβιώσουν αξιοπρεπώς και προσπαθούν να περιστείλουν τα έξοδά τους όσο περισσότερο μπορούν. Κάθε τύπου οικογενειακή δαπάνη, από την προμήθεια ειδών βασικής διατροφής και πρώτης ανάγκης από τα σούπερ μάρκετ μέχρι το πετρέλαιο για τη θέρμανση, τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, τη μετακίνηση, τα δάνεια, το ενοίκιο, τα σχολεία και τα φροντιστήρια, όλα υπόκεινται σε μικρές ή μεγάλες περικοπές».
Περικοπές
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες ελληνικών και ξένων εταιρειών που επικαλείται η ΕΣΕΕ, εννέα στους δέκα καταναλωτές έχουν περικόψει δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, αλλά και δαπάνες για εξόδους.
Οκτώ στους δέκα περιόρισαν δαπάνες για οικιακά αγαθά και διασκέδαση, ενώ επίσης δηλώνουν ότι έχει περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό η αγοραστική τους δύναμη.
Επιπλέον, ένας στους τέσσερις Έλληνες δηλώνει ότι δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών αναγκών, ενώ δύο στους τέσσερις συνεχίζουν να διαθέτουν όλο το υπόλοιπο του εισοδήματός τους για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών και τέλος ένας στους τέσσερις προσπαθεί, επειδή φοβάται την απόλυση, να αποταμιεύσει.
Αντίστοιχα, ένας στους τέσσερις ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας, ο έτερος ένας στο όριο και δύο στους τέσσερις τρώνε από τα έτοιμα.
Σε αμφότερες τις αναλύσεις, σημειώνει η Συνομοσπονδία, δεν περισσεύει «ρευστό» να διοχετευθεί στην αγορά με αποτέλεσμα, η μικρομεσαία ελληνική επιχειρηματικότητα να έχει στην κυριολεξία «στεγνώσει» και να κινδυνεύει με αποσύνθεση.
Η οικονομική στενότητα, που εντείνεται ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών, καθιστά απαγορευτικές τις εξορμήσεις για νέες αγορές, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να «ξεθάβουν» από την ντουλάπα ή τις αποθήκες τους τα παλιά ρούχα και παπούτσια, «ανασταίνοντας» συγχρόνως επαγγέλματα, όπως αυτό της μοδίστρας ή και του τσαγκάρη.
Με το κόστος της μεταποίησης να είναι πολύ μικρότερο από αυτό της αγοράς, πολλοί επιλέγουν να δώσουν ρούχα ή παπούτσια, που κρατούσαν στη? ναφθαλίνη, σε ράφτες και τσαγκάρηδες αντίστοιχα, για να τα επιδιορθώσουν ή να κάνουν κάποιες μικρές αλλαγές, μετατρέποντάς τα σε... νέα.
Οι τσαγκάρηδες υποστηρίζουν ότι η κίνησή τους τον τελευταίο χρόνο έχει αυξηθεί αρκετά, καθώς καθημερινά μπαινοβγαίνουν δεκάδες καταναλωτές στα καταστήματά τους. Ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις πελατών που φέρνουν παπούτσια για επιδιόρθωση αλλά δεν έχουν χρήματα να τα πληρώσουν με αποτέλεσμα να παραμένουν στα ράφια ένα με δύο μήνες. Κάποτε αυτό ήταν η εξαίρεση, αλλά σήμερα φαίνεται να έχει γίνει ο κανόνας.
Ρούχα από «δεύτερο» χέρι
Την ώρα, λοιπόν, που η αγοραστική κίνηση στο σύνολο των καταστημάτων κατακερματίζεται, ακόμη και σε περιόδους εκπτώσεων και προσφορών, «χρυσές» ευκαιρίες από «δεύτερο» χέρι επανέρχονται δριμύτερες στην αγορά συνθέτοντας την εναλλακτική «μόδα της οικονομικής κρίσης».
Χρησιμοποιημένες τουαλέτες, παλτό διάσημων οίκων σε τιμή 70% κάτω του κόστους, φουστάνια και νυφικά που ξεκινούν από 200 ευρώ, προκαλούν τους Έλληνες να ξεπεράσουν τα ταμπού απέναντι στο μεταχειρισμένο και να αντιγράψουν συνήθειες κυρίως τις αμερικανικής αγοράς που έχει μακρόχρονη πείρα στα μεταχειρισμένα είδη ένδυσης. Κάποιοι πελάτες προτιμούν τα μεταχειρισμένα για στιλιστικούς λόγους, ωστόσο, οι περισσότεροι άρχισαν να ψωνίζουν λόγω της χαμηλής τους τιμής.
Μέχρι και πριν ένα χρόνο, η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών απέφευγαν την αγορά μεταχειρισμένων ρούχων - άλλοι διότι δεν ένιωθαν άνετα μέσα στα ρούχα κάποιου άλλου, άλλοι γιατί κουράζονταν να ψάχνουν μέσα στο τόσο μεγάλο εμπόρευμα, άλλοι γιατί δεν είχαν τη φιλοσοφία της αγοράς second hand. Σήμερα, όμως, οι ίδιοι καταναλωτές φαίνεται να τα επιλέγουν αφού είναι σε ελκυστικές τιμές.
Ενοικιάσεις επώνυμων ειδών
Και βέβαια η ανεύρεση οικονομικών λύσεων μόδας δεν σταματά εκεί. Τώρα το όνειρο των περισσότερων γυναικών να κυκλοφορούν με ένα αυθεντικό φόρεμα ενός διάσημου μόδιστρου, έστω και για 24 ώρες και να κρατούν στο χέρι μία τσάντα ενός γνωστού οίκου, γίνεται πραγματικότητα μέσω της ενοικίασης. Είναι μια έξυπνη ιδέα, που στο εξωτερικό είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη, ενώ τώρα ήρθε και στην Ελλάδα και τείνει να επικρατήσει εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Στην Ελλάδα, ολοένα και περισσότερες είναι οι εταιρείες ενοικίασης ρούχων και αξεσουάρ που κάνουν εμφάνιση, λειτουργώντας καταστήματα, αλλά και διαδικτυακά. Στα περισσότερα εντυπωσιακή είναι η ποικιλία, η πολυτέλεια, αλλά και οι πολύ χαμηλές τιμές για ρούχα που αξίζουν πολλές χιλιάδες ευρώ.
Οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δεκάδες προϊόντα μεγάλων οίκων, όπως Dior, Missoni, Cavalli κ.ά. Ταυτόχρονα τα καταστήματα ενοικίασης, στις περισσότερες περιπτώσεις, διαθέτουν το κατάλληλο προσωπικό το οποίο παρέχει στιλιστικές συμβουλές, ώστε να γίνει η κατάλληλη επιλογή σε ρούχα, αλλά και αξεσουάρ που θα τα συνοδεύσουν. Ο χρόνος ενοικίασης μπορεί να είναι για μία ημέρα, ένα Σαββατοκύριακο, μία εβδομάδα, ένα μήνα. Ανάλογα με την κατηγορία του προϊόντος και το χρόνο ενοικίασης υπολογίζεται και το κόστος.
Πτώση τζίρου στη χριστουγεννιάτικη αγορά
Η οικονομική κρίση, οι περικοπές των εισοδημάτων, η διόγκωση της ανεργίας, η υπερφορολόγηση, η ουσιαστική κατάργηση του δώρου των Χριστουγέννων, ήδη από πέρυσι, και κυρίως η εντονότατη απαισιοδοξία και η καταβαράθρωση του δείκτη εκτιμήσεων και προσδοκιών των καταναλωτών, «διαγράφουν» μια φτωχή χριστουγεννιάτικη αγορά. Οι εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου), καταδεικνύουν μείωση του τζίρου, με το αισιόδοξο σενάριο να προβλέπει πτώση της τάξης του 22%.
Η φετινή χρονιά θα κλείσει για την αγορά των αλυσίδων λιανικού εμπορίου, με απώλειες που θα ξεπερνούν το 10% και με μείωση του συνολικού τζίρου σε απόλυτα μεγέθη πάνω από 18 δισ. ευρώ, εκτιμά η Συνομοσπονδία και προσθέτει πως η απώλεια εσόδων ΦΠΑ από την πτώση του τζίρου είναι 2 δισ. ευρώ από τον κλάδο του αυτοκινήτου, 1,4 δισ. ευρώ από το λιανεμπόριο και 2,5 δισ. ευρώ από το χονδρικό εμπόριο.
Όπως επισημαίνει, «τα ελληνικά νοικοκυριά ζουν πλέον με νέα δεδομένα τα οποία πριν από μερικούς μήνες μπορεί να φοβόμασταν, αλλά δεν φανταζόμασταν ότι μπορεί να συμβούν.
Όλοι σήμερα κάνουν φιλότιμες προσπάθειες να επιβιώσουν αξιοπρεπώς και προσπαθούν να περιστείλουν τα έξοδά τους όσο περισσότερο μπορούν. Κάθε τύπου οικογενειακή δαπάνη, από την προμήθεια ειδών βασικής διατροφής και πρώτης ανάγκης από τα σούπερ μάρκετ μέχρι το πετρέλαιο για τη θέρμανση, τους λογαριασμούς ΔΕΚΟ, τη μετακίνηση, τα δάνεια, το ενοίκιο, τα σχολεία και τα φροντιστήρια, όλα υπόκεινται σε μικρές ή μεγάλες περικοπές».
Περικοπές
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες ελληνικών και ξένων εταιρειών που επικαλείται η ΕΣΕΕ, εννέα στους δέκα καταναλωτές έχουν περικόψει δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, αλλά και δαπάνες για εξόδους.
Οκτώ στους δέκα περιόρισαν δαπάνες για οικιακά αγαθά και διασκέδαση, ενώ επίσης δηλώνουν ότι έχει περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό η αγοραστική τους δύναμη.
Επιπλέον, ένας στους τέσσερις Έλληνες δηλώνει ότι δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών αναγκών, ενώ δύο στους τέσσερις συνεχίζουν να διαθέτουν όλο το υπόλοιπο του εισοδήματός τους για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών και τέλος ένας στους τέσσερις προσπαθεί, επειδή φοβάται την απόλυση, να αποταμιεύσει.
Αντίστοιχα, ένας στους τέσσερις ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας, ο έτερος ένας στο όριο και δύο στους τέσσερις τρώνε από τα έτοιμα.
Σε αμφότερες τις αναλύσεις, σημειώνει η Συνομοσπονδία, δεν περισσεύει «ρευστό» να διοχετευθεί στην αγορά με αποτέλεσμα, η μικρομεσαία ελληνική επιχειρηματικότητα να έχει στην κυριολεξία «στεγνώσει» και να κινδυνεύει με αποσύνθεση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.