Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011

Το comeback της... εξαγνισμένης Siemens


Δυο δισ. ευρώ είχε εκτιμήσει η εξεταστική τη ζημία που προκάλεσε η εταιρεία στο δημόσιο. Ο φάκελος κλείνει με αποζημίωση κοντά στα 200 εκατ. ευρώ!...


Όχι μόνον αποτάσσεται το αμαρτωλό παρελθόν, αλλά η ελληνική θυγατρική της Siemens επιδιώκει να αποδείξει ότι διαθέτει την έξωθεν καλή μαρτυρία. Όσοι δίνουν έμφαση στις λεπτομέρειες δεν θα δυσκολευτούν να κατανοήσουν ότι το ειδικό τμήμα για τη διαφάνεια, που διαθέτει πλέον το εγχώριο «παράρτημα» του γερμανικού κολοσσού, συστάθηκε σε μια προσπάθεια να αντιστραφεί το κλίμα και, κατ΄ επέκταση, να παρασχεθούν τα εχέγγυα ότι η εποχή των «κάτω από το τραπέζι» συναλλαγών έχει παρέλθει.

Ωστόσο, το «restart» της Siemens Α.Ε. εξαρτάται από την ολοκλήρωση του εξωδικαστικού συμβιβασμού της εταιρείας με το Δημόσιο, για την αποζημίωση που διεκδικεί το τελευταίο από τη ζημία που προκλήθηκε λόγω των «μαύρων προμηθειών».

Ηθική Βλάβη

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ποσό που διεκδικεί η ελληνική κυβέρνηση ως αποζημίωση από τη Siemens ανέρχεται στα 220 εκατ. ευρώ και αφορά την «ηθική βλάβη» που υπέστη το Δημόσιο λόγω των φερόμενων χρηματισμών Ελλήνων αξιωματούχων από στελέχη της Siemens.



Οι σχετικές διαπραγματεύσεις -τις οποίες έχει εξουσιοδοτηθεί να φέρει σε πέρας ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών, Ευάγγελος Βενιζέλος- αναμένεται να ολοκληρωθούν με συνοπτικές διαδικασίες. Και αυτό, αφενός επειδή οι Γερμανοί επιδιώκουν να μπει το συντομότερο «στο αρχείο» η υπόθεση, ώστε να είναι σε θέση να διεκδικήσουν νέα έργα, αφετέρου διότι η κυβέρνηση, υπό τη δαμόκλειο σπάθη της Κομισιόν, καλείται να «ξεμπλοκάρει» άμεσα τους επτά σταθμούς του Μετρό που λειτουργούν μόνο με συστήματα ηλεκτροδότησης Siemens.

Πηγές που παρακολουθούν εκ των έσω το ζήτημα επισημαίνουν ότι η αποζημίωση δεν θα καλύπτει τον επηρεασμό που φέρεται να άσκησε η Siemens στους Έλληνες συνομιλητές της για την υπογραφή των συμβάσεων προμηθειών με τον ΟΤΕ ή για το δορυφορικό σύστημα C4I. Την ίδια στιγμή, το διεκδικούμενο ποσό είναι σημαντικά χαμηλότερο αυτού που αρχικά διεκδικούσε το ελληνικό Δημόσιο και το οποίο διαμορφωνόταν στα 2 δισ. ευρώ.

Το ποσό αυτό είχε προσδιοριστεί από την εξεταστική επιτροπή της Βουλής που είχε συσταθεί για τη διερεύνηση του σκανδάλου Siemens, και μάλιστα για αυτό γίνεται λόγος στην έκθεση της Siemens για το 2011. Όπως επισημαίνεται σχετικά, τον Ιανουάριο του 2011 η εξεταστική επιτροπή με επιστολή της ενημέρωνε τη Siemens ότι η ζημία για την Ελλάδα διαμορφώνεται «τουλάχιστον στα 2 δισ. ευρώ».




Στο report γίνεται, επίσης, λόγος για την αγωγή που κατέθεσε το 2008 ο ΟΤΕ στη μητρική εταιρεία Siemens, θεωρώντας ότι η τελευταία υιοθέτησε πρακτικές δωροδοκίας των υπαλλήλων της κατά το διάστημα 1992-2006. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο ΟΤΕ διεκδικεί 57,07 εκατομμύρια ευρώ για τη συγκεκριμένη υπόθεση, με τον γερμανικό όμιλο να αρνείται τις σχετικές κατηγορίες. Όσον αφορά το C4I, η Siemens επισημαίνει στη σχετική έκθεση ότι η υπόθεση παραμένει ακόμη «ανοιχτή», καθώς η διερεύνησή της εντάχθηκε στο σκάνδαλο των δωροδοκιών, όπως προκύπτει από την έκθεση.

Τα έργα

Η απουσία μεγάλων έργων την τελευταία τριετία έχει συγκυριακά ευνοήσει τον γερμανικό όμιλο, ο οποίος κατά το διάστημα αυτό παρέμενε ανενεργός. Τη συγκεκριμένη περίοδο, η Siemens Α.Ε. εξακολούθησε να αποτελεί μικρού βεληνεκούς προμηθευτή του ελληνικού Δημοσίου, στο πλαίσιο είτε εκτέλεσης συμβάσεων που είχε υπογράψει πριν από τη δημοσιοποίηση των υποθέσεων διαφθοράς είτε της ανανέωσής τους.

Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι τον περασμένο Μάιο ο Ευαγγελισμός αποδέχτηκε τη δωρεά ύψους 246 χιλιάδων ευρώ ενός φορητού τηλεχειριζόμενου ψηφιακού καρδιοαγγειογραφικού συγκροτήματος, του οποίου προμηθεύτρια εταιρεία είναι η Siemens.

Την ίδια στιγμή, η εξωδικαστική διευθέτηση των «διαφορών» Δημοσίου-Siemens θα οδηγήσει όχι μόνο στην έναρξη λειτουργίας των επτά σταθμών του Μετρό στα δυτικά και τα νότια προάστια (Περιστέρι, Ανθούπολη, Χαϊδάρι, Αργυρούπολη, Άλιμος, Ελληνικό, Ηλιούπολη), αλλά και στη δραστηριοποίηση της εταιρείας ως αποκλειστικής αναδόχου του έργου συντήρησης του τεχνολογικού εξοπλισμού.

Οι συγκεκριμένοι σταθμοί είναι συμβατοί μόνο με τα συστήματα σηματοδότησης της γερμανικής εταιρείας, των οποίων η εγκατάσταση «πάγωσε» από το 2009, οπότε ξέσπασε το σκάνδαλο Siemens. Ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση ασκεί σημαντικές πιέσεις στην Ελλάδα για την απεμπλοκή των έργων, ειδάλλως η χώρα θα πρέπει να επιστρέψει το ποσό της κοινοτικής συγχρηματοδότησης, που ανέρχεται στα 256 εκατ. ευρώ.

Η... επικύρωση της «κάθαρσης» του γερμανικού ομίλου με την εκτός δικαστικής οδού συμφωνία θα επιτρέψει στη Siemens να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς για την προμήθεια συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης για τα έργα της επέκτασης της γραμμής 3 από το Χαϊδάρι στον Πειραιά και του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η εταιρεία θα μπορεί να διεκδικεί, επίσης, μεγάλα έργα στους τομείς των σιδηροδρομικών υποδομών και της ενέργειας και της υγείας, ως προμηθευτής ιατρικών μηχανημάτων του Δημοσίου.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 10ης Δεκεμβρίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.