Πέμπτη 18 Απριλίου 2013

Τουρκικές προκλήσεις: Αριθμοί και ανοχή που εξοργίζουν και προβληματίζουν

Γράφει ο Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος
*

Σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΕΘΑ τρείς χιλιάδες ίχνη τουρκικών αεροσκαφών στο Αιγαίο είχαν εντοπίσει τα ραντάρ της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας το 2008 με 452 σχηματισμούς τουρκικών αεροσκαφών να έχουν πραγματοποιήσει 1.153 παραβιάσεις και 23 υπερπτήσεις σε νησιά του Αιγαίου...



Από τους 452 σχηματισμούς 357 τουρκικά αεροσκάφη ήταν οπλισμένα και οι αναχαιτίσεις τους από ελληνικά αεροσκάφη εξελιχτήκαν σε σκληρές και επικίνδυνες εμπλοκές. Ειδικότερα το 2009 η τουρκική αεροπορία ξεκίνησε την υπέρπτηση των νησιών Αγαθονήσι και Φαρμακονήσι στέλνοντας μαχητικά F-16 και F-4E να εκτελούν εικονικές προσβολές στόχων αμφισβητώντας κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας σε κατοικημένο έδαφος.

Από το 2009 μέχρι και σήμερα τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη πέταξαν 79 φορές πάνω από ελληνικό έδαφος μέσα στην τελευταία πενταετία δίχως να ανοίξει μύτη. Από αυτές οι 51 είχαν σημειωθεί το 2009, οι 20 το 2010, οι 4 το 2011, οι 3 το 2012 και μια το 2013 για την οποία θα γίνει παρακάτω ειδική αναφορά. Από τότε και μέχρι σήμερα οι παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου ξεπερνούν τις 4.700 με την Τουρκία να δίνει το στίγμα της σε αντίθεση με μια ανήμπορη ηττοπαθή και φοβισμένη Ελλάδα η οποία δεν μπορεί να ασκήσει ούτε τα αυτονόητα κυριαρχικά της δικαιώματα.

Εκεί όμως που οι αριθμοί αλλά και η όποια εθνική κυριαρχία έχει απομείνει σε αυτή την χώρα χάνει εντελώς τη σημασία της είναι στις παραβιάσεις των Εθνικών Χωρικών Υδάτων (ΕΧΥ).

Εδώ τα νούμερα είναι εντελώς απογοητευτικά. Από το 2009 μέχρι σήμερα τουρκικά πολεμικά (φρεγάτες –κορβέτες –υποβρύχια κλπ) πραγματοποίησαν 868 παραβιάσεις των εθνικών χωρικών υδάτων διαπλέοντας τις περισσότερες φορές όλο το Αιγαίο φτάνοντας μέχρι το Σούνιο.

Σε όλα αυτά προστέθηκε και η νέα επιθετική ενέργεια της τουρκικής Αεροπορίας με την υπέρπτηση των τεσσάρων μαχητικών αεροσκαφών F-16 και F-4E πάνω από το νησιωτικό σύμπλεγμα των Φούρνων δείχνοντας ότι ο σχεδιασμός των υπερπτήσεων μεταφέρθηκε από τα Δωδεκάνησα στο Ανατολικό Αιγαίο .Γεγονός που πρεπει να προκαλέσει όχι μόνο προβληματισμό αλλά σεισμό στα Γενικά Επιτελεία καθώς δείχνει να επιβεβαιώνονται οι φόβοι τους για αιφνίδια κλιμάκωση της κατάστασης από την τουρκική πλευρά

Επειδή δεν είναι στις προθέσεις μου να προκαλέσω μόνο εντυπώσεις με την καταγραφή των ανωτέρω στοιχείων προτείνω μερικές ενέργειες από την Τακτική Αντιμετώπισης των τουρκικών προκλήσεων στον αέρα και την θάλασσα η οποία υλοποιήθηκε από Διακλαδική Ομάδα Ανωτάτων Αξιωματικών.

Μερικές από τις προτεινόμενες ενέργειες αντιμετώπισης των τουρκικών προκλήσεων στον αέρα και την θάλασσα όπως παρακάτω :

Άμεση προώθηση σε επιλεγμένα αεροδρόμια νησιών του Ανατολικού Αιγαίου μαχητικών αεροσκαφών αναχαίτισης.

Αναδιάταξη των αντιαεροπορικών –αντιβαλλιστικών συστημάτων μεσαίου και μεγάλου βεληνεκούς π.χ TORM1, Patriot PAC3.

Εντατικότερος έλεγχος του FIR Αθηνών και ειδικότερων περιοχών από τα αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και έλεγχου Erieye /Embraer-145H της 380 Μοίρας. Μεταφορά των στοιχείων και ειδικότερα των υπερπτήσεων στο μικτό αεροπορικό κέντρο επιχειρήσεων του NATO (CAOC-7) στη Λάρισα και εκμετάλλευση των υπολοίπων.

Μόνιμη παρουσία ενός ιπτάμενου ραντάρ EMB-145H AWE &C ERIEYE στην Κρήτη προκειμένου να αξιοποιηθεί επικουρικά από το Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου για απόκτηση πιο αναλυτικής εικόνας.
Δημιουργία περιφερειακού Κέντρου Διοίκησης και Ελέγχου στην Κρήτη με τομέα αρμοδιότητας την Αν. Μεσόγειο με μετασταθμεύσεις αναλόγων οπλικών συστημάτων. Αντίστοιχο Κέντρο θα μπορούσε να υπάρχει και στην Κύπρο, επιτρέποντας τον καλύτερο συντονισμό του ελέγχου και της επιτήρησης της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ των δύο νησιών

Η ανάπτυξη και εγκατάσταση δύο ραντάρ βραχέων κυμάτων με κάλυψη πέραν του ορίζοντα (HF OTH Radar) στην περιοχή της Αν. Κρήτης και ενός συστήματος ταυτοποίησης στόχων ADS (Automatic Dependant Surveillance. Η ταυτοποίηση μέσω transponders AIS ή IFF) αποτελεί μονόδρομο για την πολεμική αεροπορία και χάρη στη μεγάλη εμβέλεια αυτών των ραντάρ (200 ν.μ.) γνωρίζει η Π.Α ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει σε ένα τόξο που ξεκινά από τα παράλια της Μ. Ασίας και επεκτείνεται μέχρι μερικά μίλια από τις ακτές της Αφρικής.

Άμεση ενεργοποίηση των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας και μέγιστη επιχειρησιακή αξιοποίηση όλων των υπαρχόντων ναυτικών μέσων π.χ φρεγατών υποβρύχιων παντός τύπου που είναι κρίσιμα για τον έλεγχο των εθνικών χωρικών υδάτων και όχι μόνο.

Τέλος- φτάνει πια δεν είναι δυνατόν τα Γενικά Επιτελεία να έχουν καταστεί γραφεία καταγραφών των τουρκικών δραστηριοτήτων της πολεμικής αεροπορίας και του πολεμικού ναυτικού και να ενημερώνουν τα ΜΜΕ καθημερινά με δελτία τύπου.. Η κατάσταση πρεπει να αλλάξει πριν να είναι αργά. Δεν είναι δυνατόν να επιτρέπουμε να βγαίνει προς τα έξω η εικόνα μιας ανήμπορης ηττοπαθής και φοβισμένης Ελλάδας η οποία δεν μπορεί να ασκήσει ούτε τα αυτονόητα κυριαρχικά της δικαιώματα.

*o Χρήστος Κουτσογιαννόπουλος
 είναι Ταξίαρχος(εα)
ΜΑ, Διεθνείς Σχέσεις 
PhD., Επιχειρησιακή Οργάνωση/ στο onalert.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.