Κυριακή 12 Μαΐου 2013

Επενδυτική απόβαση ετοιμάζει το Πεκίνο


Αεροδρόμια, λιμάνια, ναυπηγεία και ενέργεια αποτελούν τα τέσσερα καίριας σημασίας ζητήματα που έχουν βάλει οι Κινέζοι στην ατζέντα των επαφών Ελλάδας-Κίνας, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην ασιατική χώρα την ερχόμενη εβδομάδα....




Με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα, ο πρωθυπουργός της χώρας συνοδευόμενος από κλιμάκιο επιχειρηματιών μεταβαίνει την Τετάρτη στο Πεκίνο, προκειμένου να διερευνήσει το κινεζικό ενδιαφέρον για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων λιμενικών και αεροπορικών υποδομών της χώρας. Η κινεζική κυβέρνηση αποδίδει μεγάλη σημασία στην επίσκεψη Σαμαρά στο Πεκίνο, καθώς το απόλυτα επιτυχημένο εγχείρημα της Cosco στη χώρα μας έχει καλλιεργήσει το έδαφος για διεύρυνση των κινεζικών επενδύσεων στην Ελλάδα.

«Ελευθέριος Βενιζέλος»
Δύο μνηστήρες βάζουν υποψηφιότητα για το 55%

Πλειάδα σημαντικών εταιρειών και επενδυτικών ταμείων κινεζικών συμφερόντων έχουν στρέψει το βλέμμα τους στο επενδυτικό άνοιγμα της Ελλάδας προς την Κίνα για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, κατέχοντας περίοπτη θέση στην κυβερνητική λίστα με τους ξένους επενδυτές.

Οι αεροπορικές υποδομές της Ελλάδας την καθιστούν έναν πολύ ελκυστικό επενδυτικό προορισμό για τους Κινέζους και βρίσκονται πολύ ψηλά στην ατζέντα του Ελληνα πρωθυπουργού.

Η πρόσφατη πώληση άλλωστε του 26,7% της Hochtief στο αεροδρόμιο των Σπάτων στους Καναδούς αποδεικνύει τη δυναμική που παρουσιάζει ο συγκεκριμένος τομέας. Ενδεικτικό άλλωστε της βαρύτητας που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στο θέμα της αποκρατικοποίησης του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος είναι το γεγονός -σύμφωνα με πληροφορίες- ότι στο πρόγραμμα του κ. Σαμαρά έχουν συμπεριληφθεί συναντήσεις με υψηλόβαθμα στελέχη των δύο κινεζικών εταιρειών που έχουν έρθει στην Ελλάδα και επισημοποίησαν το ενδιαφέρον τους για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).
Επενδυτική απόβαση ετοιμάζει το Πεκίνο

Ισχυροί και αξιόπιστοι
Πρώτοι στη λίστα των μνηστήρων για τον ΔΑΑ είναι η Shenzhen Airport, ένα κινεζικό fund που δραστηριοποιείται στον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων, και η Friedmann Pacific Investment Holdings, ένας κινεζικών συμφερόντων όμιλος που συμμετέχει στην China Aircraft Leasing Company, η οποία παρέχει υπηρεσίες leasing αεροσκαφών στην Ασία. Ουσιαστικά πρόκειται για θυγατρική άλλης εταιρείας ονόματι Everbright Group, που ελέγχεται από την κεντρική κυβέρνηση της Κίνας.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι δύο εταιρείες χαρακτηρίζονται ως ισχυροί και αξιόπιστοι επενδυτές και ενεργώντας από κοινού ενδιαφέρονται εμπράκτως για την επικείμενη αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ και έχουν διαβεβαιώσει ότι θα λάβουν μέρος στη διαγωνιστική διαδικασία. Μια διαδικασία που, σύμφωνα με πληροφορίες προερχόμενες από το ΤΑΙΠΕΔ, θα ολοκληρωθεί εντός του 2013.
Ο επενδυτικός όμιλος δραστηριοποιείται, μεταξύ άλλων, στη βιομηχανία, στις ασφάλειες και στη φαρμακοβιομηχανία, ενώ διαθέτει κοινή εταιρεία με την αμερικανική Carlyle.
Ο επενδυτικός όμιλος δραστηριοποιείται, μεταξύ άλλων, στη βιομηχανία, στις ασφάλειες και στη φαρμακοβιομηχανία, ενώ διαθέτει κοινή εταιρεία με την αμερικανική Carlyle.

Η Shenzhen Airport λειτουργεί το αεροδρόμιο της ομώνυμης πόλης στην Κίνα, που συνορεύει με το Χονγκ Κονγκ, ενώ η Friedmann Pacidic Investment Holdings είναι επενδυτική εταιρεία με δραστηριότητες και στον τομέα των αερομεταφορών (leasing αεροσκαφών). Η εταιρεία διαχειρίζεται ενεργητικό 1,5 δισ. δολαρίων.

Η Shenzhen Airport (Group) είναι διαχειρίστρια του ομώνυμου αεροδρομίου Shenzhen, το οποίο είναι το τέταρτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κίνας εξυπηρετώντας το 2011 περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες, κίνηση υπερδιπλάσια σε σύγκριση με με αυτή στο «Ελ. Βενιζέλος». Αν και ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1991, είναι το πρώτο σύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο της Κίνας, το οποίο εξυπηρετεί τις συνδυασμένες μεταφορές θαλάσσης, ξηράς και αέρος.
Επενδυτική απόβαση ετοιμάζει το Πεκίνο

Μέχρι το τέλος του 2011 η Shenzhen Airport είχε θέσει σε λειτουργία 141 αεροπορικά δρομολόγια σε περισσότερες από 1.000 πόλεις.

Το «πακέτο»
Η ελληνική κυβέρνηση μέσω του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ενδιαφέρεται για την πώληση συμμετοχής στον ΔΑΑ (30%) και την τροποποίηση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2026.

Πέραν του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών που έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, το Δημόσιο κατέχει επιπλέον 25%, και στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι να παραχωρηθεί και αυτό στους ιδιώτες.
Oι επενδύσεις της Cosco στον Πειραιά βάζουν στο «παιχνίδι» και τη Ναυπηγο- επισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Oι επενδύσεις της Cosco στον Πειραιά βάζουν στο «παιχνίδι» και τη Ναυπηγο- επισκευαστική Ζώνη Περάματος.

Παράλληλα με τον διεθνή αερολιμένα, το ελληνικό κλιμάκιο θα διερευνήσει τις προθέσεις των Κινέζων και για τα περιφερειακά αεροδρόμια, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρηση των 22 σημαντικότερων αερολιμένων της χώρας.

Αερολιμένες
Το Καστέλι στο στόχαστρο της Fosun

Ενδιαφέρον για τον αερολιµένα στο Καστέλι της Κρήτης, η κατασκευή και η εκµετάλλευση του οποίου θα προχωρήσουν µε ξεχωριστό διαγωνισµό, έχει εκδηλωθεί από την κινεζική Fosun, µια επενδυτική εταιρεία-κολοσσό, οι µετοχές της οποίας διαπραγµατεύονται στο Χρηµατιστήριο του Χονγκ Κονγκ.

Η συγκεκριµένη εταιρεία ενδιαφέρεται τόσο για την κατασκευή όσο και για την εκµετάλλευση του κρητικού αεροδροµίου, ενδιαφέρον το οποίο έχει εκδηλωθεί και επισήµως στην ελληνική κυβέρνηση. Το µεγάλο δέλεαρ και σε αυτή την περίπτωση είναι ότι δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης ενός αεροδροµίου που θα µπορεί να µετατραπεί σε πύλη εισόδου για την Ευρώπη.

Η λίστα µε τις δραστηριότητες του κινεζικού οµίλου είναι µεγάλη, περιλαµβάνοντας βιοµηχανίες, µεταλλευτικές επιχειρήσεις, ασφαλιστικές εταιρείες, φαρµακοβιοµηχανίες κ.λπ.

Διαθέτει κοινή εταιρεία µε την αµερικανική Carlyle στον τοµέα της διαχείρισης κεφαλαίων, ενώ µεταξύ των διαφόρων συµµετοχών του οµίλου περιλαµβάνεται και το 9,5% του γνωστού Club Med.

Λιμάνια
Η Cosco θέλει το 100% του ΟΛΠ, η Hutchinson ανοίγει πανιά για ΟΛΘ

Η κυβέρνηση, έχοντας προκρίνει το μοντέλο της ολικής παραχώρησης των δύο μεγάλων λιμένων της χώρας στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, είτε με την παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων των λιμένων, είτε με πώληση μετοχών, γνωρίζει πως η κινεζική Cosco θα πάρει θέση διεκδίκησης του ΟΛΠ.

Αλλωστε, η Cosco έχει ήδη έλθει σε επαφή με την κυβέρνηση γνωστοποιώντας μεγάλη προσφορά, που σύμφωνα με πληροφορίες κινείται στο επίπεδο του 1 δισ. ευρώ, για την απόκτηση του ελέγχου του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας.

Το βασικό πάντως αντικείμενο των συζητήσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές στη διάρκεια των επαφών στην Κίνα είναι η απόκτηση ή όχι του πλήρους μετοχικού ελέγχου του λιμανιού, κάτι που θέλουν διακαώς οι Κινέζοι. Οι Κινέζοι διαπιστώνοντας ιδίοις όμμασι ότι τρία χρόνια μετά τη συμφωνία παραχώρησης των δύο ΣΕΜΠΟ (Σταθμοί Εμπορευματοκιβωτίων) ο Πειραιάς εξελίσσεται σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου, με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο διάστημα αυτό να έχει υπερτριπλασιαστεί προσεγγίζοντας τα 2,7 εκατ. κοντέινερ από 850.000 το 2010, εύλογα θέλουν διεύρυνση της παρουσίας τους και μάλιστα με πώληση μετοχών. Μόνο αδιάφοροι δεν θα μπορούσαν να είναι οι Κινέζοι, που τρίβουν τα μάτια τους από τις επιδόσεις του Πειραιά.

Το συντομότερο δυνατό
Για το λι­μάνι της Θεσσαλονίκης, όπου οι διαδικασίες τρέχουν παράλληλα με τον ΟΛΠ, πληροφορίες αναφέρουν ότι μέχρι στιγμής ενδιαφέρονται περισσότεροι από πέντε διεθνείς παίκτες, στους οποίους περιλαμβάνεται και η κινεζική Hutchinson. Οπως και στην περίπτωση της Cosco, η έτερη κινεζική εταιρεία που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δείχνει να προτιμά τις ολικές παραχωρήσεις, πιέζοντας μάλιστα να ολοκληρωθούν το συντομότερο δυνατόν οι διαδικασίες και να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.

«Πιλότο» για νέες συμφωνίες με κινεζικές πολυεθνικές εταιρείες αποτελεί και η συμφωνία Cosco - TΡΑΙΝΟΣΕ - Hewlett Packard. Ανάμεσα στις εταιρείες αυτές εντοπίζεται και ο μεγάλος ανταγωνιστής της HP, η γνωστή κινεζική τεχνολογική εταιρεία παραγωγής hardware (υπολογιστικά συστήματα) Lenovo.

Η εταιρεία που ισχυροποιείται, έχοντας ανέλθει στη 2η θέση της αγοράς υπολογιστών στη γεωγραφική περιοχή ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Ασία), είναι σαφές ότι θέλει να ακολουθήσει κατά πόδας τον μεγάλο της ανταγωνιστή HP, μειώνοντας και τα μεταφορικά της κόστη που είναι αυξημένα λόγω των μεταφορών μέσω του Σουέζ.

Τα σχέδια για το Πέραμα
Γέφυρα συνεργασίας στα ναυπηγεία και στη ναυτιλία

Ενας χώρος που εκτιμάται ότι μπορεί να αποτελέσει πεδίο συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας και άξονα επενδύσεων είναι η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, που τα τελευταία χρόνια φυτοζωεί και λόγω της οικονομικής κρίσης. Η Ελλάδα θα επιδιώξει να θέσει τις βάσεις για μια συμφωνία η οποία θα «ακουμπά» στις βλέψεις της Cosco για επέκταση των επενδύσεών της στο λιμάνι του Πειραιά.

Το επόμενο θέμα της ατζέντας των επαφών Ελλάδας-Κίνας αφορά τη ναυτιλιακή συνεργασία των δύο χωρών. Εξάλλου, ανάμεσα στους επιχειρηματίες που θα συνοδεύσουν τον Ελληνα πρωθυπουργό στην Κίνα υπάρχει και ένας σημαντικός αριθμός εφοπλιστών με σημαντικές επενδύσεις στα ναυπηγεία της Κίνας. Η Κίνα έχει ήδη ανοίξει μέσω των βασικών της τραπεζών μια πιστωτική γραμμή 5 δισ. δολαρίων προς Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι κατασκευάζουν πλοία τους σε ναυπηγεία της Κίνας.

Ενέργεια
1,8 δισ. το ταμείο της Hanergy για φωτοβολταϊκά

Μεγάλες υποσχέσεις για συμφωνίες και επιχειρηματικές συνεργασίες αφήνει το ενδιαφέρον που εκδηλώνουν οι Κινέζοι για επενδύσεις στον ελληνικό κλάδο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και κυρίως στα φωτοβολταϊκά.

Ηδη μία από τις πιο γνωστές κινεζικές εταιρείες στον τομέα της ηλιακής ενέργειας, η Hanergy, έχει δηλώσει το «παρών» στην ανάπτυξη μεγάλων φωτοβολταϊκών πάρκων στη χώρα μας, επιθυμώντας να πραγματοποιήσει επενδύσεις της τάξης των 1,8 δισ. ευρώ, η συνολική ισχύς των οποίων θα φθάνει έως και τα 1.000 MW.

Μάλιστα το επιχειρηματικό σχέδιο του κινεζικού ομίλου έχει ήδη εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ενώ βασικός χρηματοδότης των επενδύσεων αυτών θα είναι η κρατική τράπεζα επενδύσεων της Κίνας, China Development Bank. Να σημειωθεί ότι η Hanergy είχε περιληφθεί στη λίστα με τους 21 ενδιαφερόμενους ομίλους στον διαγωνισμό της ΔΕΗ που αφορούσε στη δημιουργία του μεγαλύτερου φωτοβολταϊκού πάρκου διεθνώς, στην Κοζάνη, ένα έργο που σήμερα έχει «παγώσει».

Συμφωνίες σε Κίνα, ΗΠΑ και ΕΕ
Στόχος του προέδρου της εταιρείας Λι Χετζούν είναι να αυξήσει την αξία της εταιρείας στο 1 τρισεκατομμύριο γιουάν (157 δισ. δολάρια) μέχρι το 2020 με βασικό άξονα τις επενδύσεις στα φωτοβολταϊκά. Ειδικά στον τομέα των φωτοβολταϊκών, η Hanergy έχει υπογράψει συμφωνίες για την κατασκευή πάρκων συνολικής ισχύος 10 GW στην Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Μεταξύ άλλων έχει συμφωνήσει για την κατασκευή έργων σε γειτονικές μας χώρες, όπως είναι π.χ. η Βουλγαρία και η Ιταλία, ενώ εξετάζει επίσης επενδύσεις σε Αίγυπτο και Ισραήλ.

Η Hanergy Holding Group είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική κινεζική ενεργειακή εταιρεία με δραστηριότητα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Διαθέτει υδροηλεκτρικές μονάδες συνολικής ισχύος 6.000 MW και αιολικά 131 MW, καθώς επίσης και εργοστάσιο παραγωγής φωτοβολταϊκών πάνελ, με δυναμικότητα που στοχεύει σε ισχύ 3.000 MW μέχρι το τέλος του χρόνου.

πηγή: Εθνος της Κυριακής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.