Χρειάστηκαν δύο χρόνια, τρεις νόμοι, μία εγκύκλιος και δύο κοινές υπουργικές αποφάσεις για το άνοιγμα του επαγγέλματος του φορτοεκφορτωτή ξηράς ή λιμένος. Το αποτέλεσμα, ωστόσο, παραμένει πενιχρό....
Συγκεκριμένα, το Μητρώο Α΄ (ή Εισαγωγικό Μητρώο) που ιδρύθηκε τον περασμένο Μάιο στο υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας για να υποδεχθεί τα νέα μέλη της επαγγελματικής οικογένειας των φορτοεκφορτωτών αριθμεί λιγότερο από 15 μέλη. Αντίθετα, οι «παλιοί» του κλάδου που εντάχθηκαν στο Μητρώο Β΄ ευημερούν, ξεπερνώντας τους 1.100 μέσα σε ένα σύνολο περίπου 3.000 απασχολουμένων στον συγκεκριμένο κλάδο. Σημειώνεται ότι τα μέλη του Μητρώου Β΄ αμείβονται καλύτερα από τα μέλη του Εισαγωγικού Μητρώου, ενώ ακόμη καλύτερα αμείβονται οι χειριστές των μηχανημάτων φορτοεκφόρτωσης.
Στο υπουργείο Εργασίας δεν έχουν απαντήσεις για το τι πηγαίνει «στραβά» και οι ενδιαφερομένοι για το επάγγελμα του φορτοεκφορτωτή δεν αυξάνονται, παρά τη συνεχή αύξηση των ποσοστών ανεργίας, ειδικά στους νέους. Σημειώνεται ότι το Μητρώο Α΄ που τηρείται στο υπουργείο Εργασίας και λειτουργεί από τον περασμένο Μάιο σχεδιάστηκε να συμπεριλάβει τους λιγότερο καταρτισμένους φορτοεκφορτωτές, οι οποίοι κατά κανόνα εκτελούν χειρωνακτικές εργασίες σε φορτία με μη επικίνδυνα υλικά. Στην πράξη ενσωματώνει το νέο δυναμικό που εισέρχεται στο επάγγελμα, δεδομένου ότι όλοι οι λεγόμενοι «παλιοί», λόγω εμπειρίας έχουν ενταχθεί στο Μητρώο Β΄. Το μητρώο αυτό περιλαμβάνει και τους χειριστές μηχανημάτων (ανυψωτικών, γερανών κ.λπ.), οι οποίοι διαθέτουν επιπλέον δίπλωμα χειρισμού των συγκεκριμένων μηχανημάτων.
Θεωρητικά, με βάση και τις ρυθμίσεις του τελευταίου νόμου για το επάγγελμα των φορτοεκφορτωτών (Ν. 4093/2012), η είσοδος στο επάγγελμα απαιτεί μια απλή αίτηση-αναγγελία προκειμένου κάποιος να εγγραφεί στο Εισαγωγικό Μητρώο. Ωστόσο, για την άσκηση του επαγγέλματος απαιτείται αντίγραφο της βεβαίωσης επιτυχούς επαγγελματικής πιστοποίησης από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), με βάση τις προδιαγραφές που προβλέπονται και προσδιορίζονται σε σχετική κοινή απόφαση των υπουργών Εργασίας, Παιδείας και Ναυτιλίας. Η σχετική ΚΥΑ που δημοσιοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2013 προβλέπει κατάρτιση του ενδιαφερόμενου μέλους 150 ωρών σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο (ή 50 ωρών αν ο εκπαιδευόμενος έχει προϋπηρεσία) προτού ενταχθεί οριστικά στο Μητρώο Α΄.
«Πρέπει να αξιολογηθεί το αποτελέσμα των ρυθμίσεων και οι λόγοι που αυτές δεν αποδίδουν», παραδέχεται στέλεχος του υπουργείου Εργασίας. Ο ίδιος αποφεύγει να κάνει εκτιμήσεις για τους λόγους που η ζήτηση εργασίας παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή. Πιθανολογεί ως βασική αιτία τη μείωση του όγκου εργασιών (λόγω ύφεσης) των φορτοεκφορτωτικών επιχειρήσεων, ενώ δεν θεωρεί πρόβλημα το φαινόμενο της «μαύρης εργασίας». «Ειδικά στα λιμάνια το ενδεχόμενο απασχόλησης χωρίς άδεια είναι εντελώς απίθανο», παραδέχεται.
Το θέμα, πάντως, φαίνεται να προβληματίζει και την πολιτική ηγεσία. Το μόνο δεδομένο είναι ότι η διαδικασία ανοίγματος του επαγγέλματος των φορτοεκφορτωτών που ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2011 με την ψήφιση του Ν. 3919 απαίτησε δύο επιπλέον νόμους, με πιο σημαντικό τον 4093/2012, δύο ΚΥΑ και μία εγκύκλιο. Στο επάγγελμα, όμως, μπήκαν λιγότεροι από 15 άνθρωποι.
πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.