Με «όπλο» τις εισηγήσεις ΟΟΣΑ, η κυβέρνηση εμφανίζεται επιτέλους έτοιμη να προχωρήσει σε μεταρρυθμίσεις απελευθέρωσης των αγορών. Από ποιους κλάδους ξεκινούν οι παρεμβάσεις. Το χρονοδιάγραμμα, το όφελος στις τιμές και ο φόβος αντιδράσεων από συντεχνίες...
Πλέγμα νομοθετικών παρεμβάσεων που θα ξεδιπλωθεί ως τον Ιανουάριο ετοιμάζει η κυβέρνηση με όπλο την έκθεση του ΟΟΣΑ, που κατέγραψε δεκάδες στρεβλώσεις στην αγορά αγαθών και υπηρεσιών. Κι αυτό ενώ αντιμετωπίζει πλέον σκληρή κριτική από το εξωτερικό, αλλά και από σημαντικό μέρος της εγχώριας κοινής γνώμης για τις ελάχιστες μεταρρυθμίσεις που έχει προωθήσει, σε αντιδιαστολή με τον καταιγισμό καθαρά εισπρακτικών μέτρων.
Στο υπουργείο Ανάπτυξης δηλώνουν έτοιμοι να προχωρήσουν σε αυτές τις παρεμβάσεις έχοντας ως στόχο η χώρα να πάρει αυτήν τη φορά «καλό βαθμό» σε έναν τομέα όπου μετά από έξι χρόνια ύφεσης τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα πενιχρά: σε αυτόν της απελευθέρωσης των αγορών, προς όφελος του ανταγωνισμού, του καταναλωτή και της οικονομικής ανάπτυξης.
Το στοίχημα, ωστόσο, δεν είναι εύκολο να κερδηθεί δεδομένου ότι:
* Τα συμφέροντα που διακυβεύονται είναι τεράστια. Σχετίζονται με τα κέρδη που εξασφαλίζουν οι κλειστές αγορές και τα προσκόμματα στην είσοδο νέων παικτών στην αγορά.
*Θα πρέπει να αναθεωρήσει εκ βάθρων το πολύπλοκο και δαιδαλώδες πλαίσιο σε βασικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας (τουρισμός, επεξεργασία τροφίμων, οικοδομικά υλικά και λιανικό εμπόριο), το οποίο σε αρκετές περιπτώσεις κρατάει από το... 1924, όπως για παράδειγμα συμβαίνει με τις τιμές πόρτας των ξενοδοχείων.
*Θα πρέπει οι ρυθμίσεις να περάσουν από τη Βουλή, γεγονός που ακόμα και στο υπουργείο Ανάπτυξης παραδέχονται ότι δεν θα είναι εύκολο. Υπάρχουν θέματα (ψωμί, μη συνταγογραφούμενα φάρμακα κ.ά.) που σέρνονται για δεκαετίες και όχι τυχαία δεδομένων των ισχυρών κατεστημένων συμφερόντων που εμπλέκονται. Ακόμα και το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές (ο ΟΟΣΑ εισηγείται να καταργηθούν όλοι οι περιορισμοί) πέρασε κουτσουρεμένο κι αφού δοκιμάστηκε η κυβερνητική συνοχή.
Υπό αυτήν την έννοια, η εφαρμογή των παρεμβάσεων θα είναι πολιτικό τεστ αντοχής και αποφασιστικότητας κι εν τέλει ένδειξη του αν η Ελλάδα μπορεί να γυρίσει σελίδα και να προχωρήσει προς το μέλλον, όπως σημειώνουν πολιτικοί παρατηρητές.
Οι ίδιοι σχολιάζουν ότι μέχρι τώρα η κυβέρνηση πολύ συχνά έβαλε νερό στο κρασί της για να αποφύγει τη σύγκρουση με ισχυρά συμφέροντα και συντεχνίες, αποδυναμώνοντας διάφορες απόπειρες μεταρρύθμισης, που είτε δεν έχουν εφαρμοστεί, είτε στην πορεία της νομοθέτησής τους έγιναν... αγνώριστες
Το στίγμα της συνταγής των μεταρρυθμίσεων στις οποίες στοχεύει να προχωρήσει η κυβέρνηση (άρα και της αποτελεσματικότητας τους) αναμένεται να το δώσουν νομοθετικές παρεμβάσεις-«σκούπα» που ετοιμάζεται να καταθέσει το επόμενο δίμηνο το υπουργείο Ανάπτυξης.
Μια πρώτη γεύση για το τι θα περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο, το οποίο όπως ελέχθη θα υιοθετεί το 80% των παρεμβάσεων που προτείνονται στην έκθεση του ΟΟΣΑ για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και την πτώση των τιμών, έδωσε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Μεταξύ των παρεμβάσεων που θα περιλαμβάνει είναι η αλλαγή του χρονικού ορίου πώλησης του φρέσκου γάλακτος και η διάθεση των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων και σε άλλα σημεία εκτός των φαρμακείων. Επίσης παρεμβάσεις θα υπάρξουν στους τομείς του άρτου, της αγοράς του τσιμέντου, σε ό,τι αφορά τις μαρίνες, στα ξενοδοχεία αλλά και στον χώρο της κρουαζιέρας.
Αντίθετα, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης παραπέμπει στο υπουργείο Οικονομικών για μια σειρά θέματα με κορυφαίο αυτό της κατάργησης των φόρων και τελών υπέρ τρίτων στα οποία περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η κατάργηση του αγγελιόσημου. Υπενθυμίζεται ότι αυτό είναι και απαίτηση της τρόικας λόγω του υψηλού κόστους που έχουν σε προϊόντα και υπηρεσίες, χωρίς όμως έως τώρα να έχει υπάρξει κάποια ουσιαστική παρέμβαση.
Οι συστάσεις
Στη μελέτη του ο ΟΟΣΑ κάνει 329 συστάσεις για την κατάργηση ισάριθμων διατάξεων που κατά την άποψή του εμποδίζουν τον ανταγωνισμό, κρατούν ψηλά τις τιμές των υπηρεσιών και τω ειδών πρώτης ανάγκης και αυξάνουν το λειτουργικό κόστος των εταιρειών. Κατά την εκτίμησή του, μάλιστα, εφόσον υιοθετηθούν οι 66 σημαντικότερες προτάσεις που κάνει, θα προκύψει ετήσιο όφελος 5,2 δισ. ευρώ για την οικονομία.
Ο σχεδιασμός
Οι σημαντικότερες από τις παρεμβάσεις που σχεδιάζονται αφορούν τα εξής:
Φρέσκο παστεριωμένο γάλα: Στην Ελλάδα είναι ακριβότερο έως 34% από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο λόγω των μεθόδων παστερίωσης, όπως υποστήριξε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, γεγονός που αποδόθηκε από τον ίδιο στο ότι στην Ελλάδα φρέσκο παστεριωμένο θεωρείται μόνο το γάλα που έχει χρόνο ζωής έως 5 ημέρες.
Για τον λόγο αυτό θα προωθηθεί το μοντέλο που ισχύει σε αρκετά ευρωπαϊκά κράτη. Δηλαδή ανάλογα με τη μέθοδο παστερίωσης να υπάρχουν πολλές... ταχύτητες φρέσκου γάλακτος με ειδική σήμανση. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο θα δώσει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις αν θέλουν να πωλούν φρέσκο γάλα μιας ημέρας, δύο ημερών, τριών ημερών, αυτό θα αναγράφεται στη συσκευασία και ο καταναλωτής θα το γνωρίζει. Αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν και για το γιαούρτι. Ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι ο ορισμός ποιο προϊόν μπορεί να χαρακτηριστεί γιαούρτι εμποδίζει την είσοδο δυνητικών ανταγωνιστών στη συγκεκριμένη αγορά.
Φάρμακα: Στα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα υπάρχει πρόβλεψη μέχρι σήμερα για πώλησή τους αποκλειστικά μέσω των φαρμακείων, ενώ οι τιμές είναι προκαθορισμένες. Αυτό σημαίνει έλλειψη ανταγωνισμού και υψηλότερες τιμές. Το υπουργείο Υγείας καλείται να προσδιορίσει ποια μη συνταγογραφούμενα φάρμακα μπορούν να πωλούνται και εκτός φαρμακείων.
Όπως σημείωσε ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ, «το ερώτημα είναι και πάλι το θέμα των επιλογών. Πρέπει να έχουν οι καταναλωτές επιλογές. Θα ήθελα επίσης να πω ότι μπορεί να έχετε και φαρμακεία μέσα στα σούπερ μάρκετ ή στα μεγάλα καταστήματα. Όταν χρειάζεται συνταγογραφούμενο φάρμακο, θα μπορούσε ένα φαρμακείο να βρίσκεται και μέσα σε ένα μεγάλο κατάστημα, αλλά αποκλειστικά και μόνο για τα συνταγογραφούμενα φάρμακα». Πηγές του υπουργείου, πάντως, ανέφεραν ότι δεν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να νομοθετήσει προς την κατεύθυνση αυτή.
Ψωμί: Ψωμί με το ζύγι, και μάλιστα σε όποια ποσότητα επιλέξει ο καταναλωτής, προτείνει ο ΟΟΣΑ ώστε να υποχωρήσουν οι τιμές, πρόταση την οποία φαίνεται να υιοθετεί και το υπουργείο. Με βάση την έκθεση, το ψωμί δεν πρέπει να πωλείται σε προκαθορισμένες ποσότητες, όπως γίνεται σήμερα, για παράδειγμα στα 500 γρ., ή στο 1 κιλό, αλλά σε όποια ποσότητα θέλει ο καταναλωτής ενώ θα πρέπει να ζυγίζεται υποχρεωτικά ώστε να πληρώνει κανείς ακριβώς την ποσότητα που αγοράζει.
Έτσι, στο πακέτο των νομοθετικών ρυθμίσεων που θα κατατεθούν στη Βουλή σε δύο μήνες περίπου θα περιλαμβάνεται διάταξη που θα καθιστά υποχρεωτικό το ζύγισμα κάθε τύπου ψωμιού κατά την αγορά του και θα καταργεί τη σημερινή συνήθεια της αγοράς μιας φρατζόλας βάρους περίπου 350 γραμμαρίων σε συγκεκριμένη τιμή.
Απορρυπαντικά: Θα προωθεί η κατάργηση της υποχρεωτικής έγκρισης από το Γενικό Χημείο του Κράτους που απαιτείται σήμερα για κάθε νέο προϊόν που μπαίνει στην ελληνική αγορά. Μέσω αυτής της ρύθμισης, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μείωση των τιμών και ενίσχυση του ανταγωνισμού. Επιπλέον τα σούπερ μάρκετ θα μπορούν να προμηθεύονται σε καλύτερες τιμές αυτά τα προϊόντα από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης -όπου ήδη κυκλοφορούν- για να φτάνουν φθηνότερα και στον καταναλωτή.
Βιβλία: Οι τιμές τους έχουν χαμηλό κατώφλι έκπτωσης. Στα καινούρια βιβλία δεν επιτρέπονται ελεύθερα εκπτώσεις και μάλιστα δεν επιτρέπεται έκπτωση μεγαλύτερη από το 10% της τιμής. Άλλη μία στρέβλωση της αγοράς, όπως είπε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, για την οποία θα υπάρξει σχετική νομοθετική παρέμβαση.
Τσιμέντο: Οι απαιτούμενες από τον νόμο ακριβές υποδομές ανεβάζουν τις τιμές. Για παράδειγμα, τα σιλό όπου αποθηκεύεται το τσιμέντο πρέπει να έχουν χωρητικότητα τουλάχιστον 500 τόνων. Αυτό θα αλλάξει με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου Ανάπτυξης.
Εμπόριο ρούχων και παπουτσιών: Υπάρχουν περιορισμοί όπως η απαγόρευση εκπτώσεων σε καταστήματα stock outlet και η απαγόρευση διαφημίσεων προσφορών κάτι το οποίο θα αλλάξει. Εν τω μεταξύ, ο ΟΟΣΑ προτείνει και την πλήρη απελευθέρωση της κυριακάτικης λειτουργίας όλων των καταστημάτων (πολυκαταστήματα, malls κ.ά.) και όχι μόνο εκείνων που είναι μικρότερα από 250 τ.μ. Θέμα στο οποίο δεν αποκλείεται να υπάρξει νέα παρέμβαση. Σημειώνεται ότι ο ΟΟΣΑ υποστηρίζει ότι από την κυριακάτικη λειτουργία όλων των καταστημάτων θα δημιουργηθούν 30.000 θέσεις εργασίας και πρόσθετος τζίρος 2,5 δισ. ευρώ.
Ξενοδοχεία: Νέες ξενοδοχειακές μονάδες δεν μπορούν να δημιουργηθούν στην ηπειρωτική Ελλάδα λόγω περιορισμών από τις χωροταξικές διατάξεις. Υπάρχουν κάποιες ρυθμίσεις που είτε απαγορεύουν να λειτουργήσουν καινούρια ξενοδοχεία -η Αθήνα είναι μια χαρακτηριστική τέτοια περίπτωση λόγω κορεσμού- είτε αποτρέπουν στην ουσία την αλλαγή χρήσης των κτιρίων για να γίνουν ξενοδοχεία. Αποτέλεσμα: λιγότερα ξενοδοχεία, λιγότερος ανταγωνισμός, υψηλότερες χρεώσεις τη στιγμή που θέλουμε να κάνουμε την Αθήνα city break όπως λέγεται και γενικότερα τουριστικό προορισμό.
Κρουαζιέρα: Με το υφιστάμενο καθεστώς, ορίζεται πως η διάρκεια της κρουαζιέρας πρέπει να υπερβαίνει τις 48 ώρες και ότι οι επιβάτες πρέπει να επιβιβάζονται και να αποβιβάζονται στο ίδιο λιμάνι (π.χ. Πειραιάς).
Μαρίνες: Προβλέπεται ότι οι εταιρίες που διαχειρίζονται τις μαρίνες πρέπει να υποβάλλουν τιμοκαταλόγους στις αρχές, ενώ στην πράξη προσφέρονται εκπτώσεις στους πελάτες.
*στο euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.