Η περιγραφή της άγνωστης επιχείρησης διάσωσης της ελληνικής οικονομίας από την Τράπεζα της Ελλάδος...
Χρηματαποστολές που έφευγαν νύχτα από το Νομισματοκοπείο στη Μεσογείων για να εφοδιάσουν με μετρητά τα ΑΤΜ.
Παλέτες με πενηντάευρα και εκατοστάευρα που έφταναν στην Ελλάδα με άκρα μυστικότητα, φορτωμένες σε στρατιωτικά αεροπλάνα C - 130 δίνοντας την πολυπόθητη ανάσα ρευστότητας.
Αγώνας δρόμου μέχρι την τελευταία στιγμή ώστε να αποφευχθεί ο πανικός που θα προκαλούσε έστω και ένα άδειο ΑΤΜ.
Πρόκειται για πραγματικά γεγονότα στην Ελλάδα της κρίσης από το 2010 μέχρι και το καλοκαίρι του 2012, όπως τα περιγράφει η Τράπεζα της Ελλάδος.
Στο βιβλίο της με τίτλο "Το χρονικό της μεγάλης κρίσης", η Τράπεζα της Ελλάδος περιγράφει ημέρα με την ημέρα από το 2008 μέχρι και τα τέλη του 2013 το θρίλερ που βίωσε η χώρα.
Μετρητά στα φορτηγά
Οι λεπτομέρειες είναι αποκαλυπτικές. Στις 14 και 15 Ιουνίου 2012, δηλαδή λίγες ημέρες πριν από τις κρίσιμες βουλευτικές εκλογές, έφυγαν από το Νομισματοκοπείο και υπό άκρα μυστικότητα 76 και 71 φορτηγά αντιστοίχως γεμάτα με μετρητά.
Στόχος να εφοδιαστούν επαρκώς με ζεστό χρήμα καθώς ακόμα και ένα περιστατικό στο οποίο κάποιος καταθέτης δεν θα έβρισκε αρκετά μετρητά ήταν αρκετό για να προκαλέσει πανικό και ντόμινο αναλήψεων.
Υπό κανονικές συνθήκες, καθημερινά από το Νομισματοκοπείο γίνονται περίπου 20 αποστολές, χρειάστηκαν όμως πολύ περισσότερες μιας και σε μία μόνο ημέρα, την Παρασκευή 15 Ιουνίου, την τελευταία εργάσιμη πριν από τις εκλογές είχαν κάνει φτερά από τις τράπεζες περισσότερα από 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ήταν η εποχή που οι καταθέτες έβαζαν τα χρήματα "κάτω από το στρώμα" φοβούμενοι τα χειρότερα και αψηφώντας τον κίνδυνο των ληστειών.
Ενδεικτικό είναι ότι από τον Ιανουάριο του 2011 έως τον Ιούνιο του 2012 τα μετρητά που κυκλοφορούσαν στην αγορά αναλογούσαν στο 13,8% των συνολικών καταθέσεων στις τράπεζες, ενώ ο μέσος όρος της ευρωζώνης είναι 6,8%.
Δηλαδή στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν διπλάσια μετρητά σε σύγκριση με τις λοιπές χώρες.
Πτήσεις σωτηρίας
Η επιτακτική ανάγκη για ζεστό χρήμα καλύφθηκε με ενέσεις ρευστότητας από το εξωτερικό. Υπό άκρα μυστικότητα, αεροπλάνα τύπου C - 130 έφτασαν τρεις φορές στην Ελευσίνα φορτωμένα με χρηματοδέματα των 50 και των 100 ευρώ.
Η πρώτη πτήση έγινε στις 10 Ιουνίου 2010, καθώς η ένταξη της Ελλάδας στον μηχανισμό στήριξης και το μπαράζ αρνητικών δημοσιευμάτων πριν από το κρίσιμο Eurogroup της 7ης Ιουνίου είχαν στεγνώσει τις τράπεζες από μετρητά.
Τότε η ΤτΕ σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και την Κεντρική Τράπεζα της Ιταλίας παρέλαβε 15 εκατ. χαρτονομίσματα των 100 ευρώ, τροφοδοτώντας γκισέ και ΑΤΜ με 1,5 δισ. ευρώ.
Τα χρηματοδέματα, το καθένα από τα οποία είχε 1.000 χαρτονομίσματα των 100 ευρώ, έφτασαν στο αεροδρόμιο και από εκεί στο Νομισματοκοπείο.
Εκεί οι υπάλληλοι της ΤτΕ δούλευαν νυχθημερόν και τα φώτα του κτιρίου επί της Λεωφόρου Μεσογείων 341 έμεναν αναμμένα όλο το 24ωρο, δίνοντας τροφή σε διάφορους μύθους ότι "έκοβε χρήμα".
Οι πτήσεις της 10ης Ιουνίου 2010 δεν ήταν αρκετές. Ένα χρόνο αργότερα, στις 16 Ιουνίου 2011 η δεύτερη χρηματαποστολή, αξίας 1,92 δισ. ευρώ σε χαρτονομίσματα των 50 ευρώ αυτή τη φορά έφτασε από την Αυστρία.
Η τρίτη ένεση ρευστότητας έγινε στις 24 Νοεμβρίου 2012. Είχαν προηγηθεί η αποχώρηση της τρόικας τον Σεπτέμβριο, η επεισοδιακή ψήφιση του πολυνομοσχεδίου και κυρίως η ανακοίνωση για τη διενέργεια δημοψηφίσματος, γεγονότα που οδήγησαν σε φυγή καταθέσεων άνω των 8 δισ. ευρώ σε λίγες εβδομάδες.
Για να καλυφθούν οι ανάγκες σε μετρητά ήρθαν 1,84 δισ. ευρώ πάλι σε χαρτονομίσματα των 50 ευρώ.
Τα μετρητά ήταν μόνο το ένα κομμάτι. Δεδομένου ότι οι τράπεζες ήταν αποκλεισμένες από τον διεθνή δανεισμό, έπρεπε να βρεθούν τα χρήματα για να καλυφθούν και τα ποσά που έφευγαν μαζικά στο εξωτερικό.
Στα τέλη του 2007 οι εγχώριες τράπεζες είχαν αντλήσει 8,8 δισ. ευρώ από την ΕΚΤ. Ένα χρόνο αργότερα το ποσό εκτινάχθηκε στα 40,5 δισ. ευρώ, ενώ στα τέλη του 2011 υπερέβαινε τα 120 δισ. για να φτάσει στα δυσθεώρητα επίπεδα των 140 δισ. το καλοκαίρι του 2012.
Πηγή: Τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.