Αυτό που οι χρήστες εμπειρικά γνωρίζουμε, ότι ο αριθμός των like, των share και των retweet που συνοδεύουν ένα άρθρο που διαβάζουμε online επηρεάζουν την τελική μας άποψη γι’ αυτό, επιβεβαιώνεται και επιστημονικά....
Ερευνα των Εργαστηρίων Εφαρμογών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Μέσων του Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του ΑΠΘ, σε δείγμα 9.150 χρηστών του Ιντερνετ, έδειξε ότι πληροφορίες όπως ο αριθμός των αναγνωστών ενός άρθρου ή δημοσίευσης, ο συγγραφέας ή η πηγή προέλευσης του κειμένου, καθώς και το πλήθος των κοινοποιήσεων και των like σε έναν ιστότοπο καθίστανται ιδιαίτερα σημαντικές στη διαμόρφωση απόψεων, αλλά και στο τι πιστεύουμε για τον εαυτό μας και τους άλλους.
Η έρευνα στηρίχθηκε στην ανάρτηση ερωτηματολογίου στους διαδικτυακούς τόπους ενημερωτικής πύλης (portal), εφημερίδας, τηλεοπτικού και ραδιοφωνικού σταθμού, ενώ επιπλέον χρησιμοποιήθηκαν ηλεκτρονική αλληλογραφία (email) και μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook κ.ά.). Συνολικά απάντησαν 5.845 γυναίκες και 3.305 άνδρες, ηλικίας από 10 έως 79 ετών.
Συγκεκριμένα, διερευνήθηκε τι πιστεύει ο κάθε χρήστης σε σχέση με την επιρροή που υφίσταται ο ίδιος, οι φίλοι του και ο κοινωνικός του περίγυρος όταν γνωρίζει τον αριθμό των χρηστών που βρίσκονται συνδεδεμένοι την ίδια χρονική στιγμή με τον ίδιο στον διαδικτυακό τόπο, τον αριθμό των χρηστών που διάβασαν τα άρθρα που υπάρχουν αναρτημένα σε έναν διαδικτυακό τόπο, τον συγγραφέα ή την πηγή προέλευσης του κάθε αναρτημένου άρθρου, καθώς και τον αριθμό των κοινοποιήσεων (share) και των like στα κοινωνικά δίκτυα που έχει ένα άρθρο. Οπως βρέθηκε, οι περισσότεροι θεωρούμε ότι, με εξαίρεση την πηγή προέλευσης (ή τον συγγραφέα), οι υπόλοιποι παράγοντες επηρεάζουν περισσότερο τους... άλλους από ό,τι εμάς.
Ειδικότερα, βρέθηκε ότι, στην κλίμακα από 1 έως 5, ο αριθμός των share θεωρούμε ότι μας επηρεάζει κατά 2,28, τους φίλους μας κατά 2,74, ενώ τους άλλους κατά 3,06. Αντίστοιχα, ο αριθμός των χρηστών που διάβασαν το ίδιο άρθρο, δηλώνουμε ότι μας επηρεάζει κατά 2,49, τους φίλους μας κατά 2,71, ενώ τον κοινωνικό περίγυρο κατά 3,1. Το πόσοι είναι ταυτόχρονα συνδεδεμένοι στον ίδιο με εμάς δικτυακό τόπο, τέλος, πιστεύουμε ότι επηρεάζει την άποψή μας κατά 2,3, ενώ τους φίλους μας και τους άλλους χρήστες κατά 2,48 και 2,91 αντίστοιχα. Διαφοροποίηση παρατηρήθηκε μόνο στην ερώτηση σχετικά με την πηγή προέλευσης ενός άρθρου ή ποστ. Οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι επηρεάζονται σε μεγαλύτερο ποσοστό οι ίδιοι από ό,τι οι φίλοι τους ή οι υπόλοιποι χρήστες.
Οπως σχολιάζουν οι ερευνητές, το παραπάνω συμπέρασμα επιβεβαιώνει την ύπαρξη του φαινομένου του Τρίτου Προσώπου στη διαδικτυακή δραστηριότητα (Web Third-Person Effect). «Το φαινόμενο του Τρίτου Προσώπου αναφέρεται στην τάση των ατόμων να εκτιμούν ότι τα μηνύματα που μεταδίδουν τα ΜΜΕ επηρεάζουν περισσότερο τους άλλους παρά τους ίδιους. Η αντίληψη αυτή συνιστά μεροληψία των ατόμων για την επιρροή που μπορεί να έχουν τα μέσα στο κοινό τους», γράφουν σχετικά.
πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.