Τετάρτη 4 Μαρτίου 2015

Γιατί η τιμή του γάλακτος μειώθηκε, αλλά για λάθος λόγους;


Η τιμή του γάλακτος μειώθηκε μεν, για τους λάθος λόγους δε. Την ίδια ώρα, αυτοί που φαίνεται να...


 πληρώνουν το τίμημα είναι αφενός οι αγελαδοτρόφοι, καθώς η τιμή παραγωγού μειώθηκε κατά 5% και πλέον, αφετέρου η εγχώρια κτηνοτροφία, αφού τα επίσημα στοιχεία δείχνουν μείωση της παραγωγής αγελαδινού γάλακτος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η μέση τιμή του απλού παστεριωμένου γάλακτος (γνωστό ως φρέσκο) για τη συσκευασία του ενός λίτρου μειώθηκε κατά 5,08% στο διάστημα Ιουνίου 2014-Ιανουαρίου 2015, από 1,23 ευρώ τον περσινό Ιούνιο σε 1,17 ευρώ τον φετινό Ιανουάριο. Η μέση τιμή έχει προκύψει με βάση την έρευνα σε 16 κωδικούς προϊόντων στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σημειώνεται ότι ο νόμος ο οποίος θέσπισε την αύξηση της διάρκειας ζωής του «φρέσκου» γάλακτος από τις πέντε στις επτά ημέρες τυπικά ξεκίνησε να εφαρμόζεται από τις 7 Απριλίου, όμως η διάταξη για το γάλα ουσιαστικά εφαρμόστηκε από τον Ιούνιο λόγω της σιωπηρής παράτασης που είχε δοθεί στις γαλακτοβιομηχανίες προκειμένου να αλλάξουν τις συσκευασίες των προϊόντων τους.
Στην πραγματικότητα ωστόσο μια προσεχτική παρατήρηση στα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου δείχνει ότι η αποκλιμάκωση των τιμών στο γάλα ξεκίνησε μετά τις 20 Σεπτεμβρίου, αφού είχε προηγηθεί η συνάντηση του πρώην υφυπουργού Ανάπτυξης Γ. Γιακουμάτου με εκπροσώπους των γαλακτοβιομηχανιών και των σούπερ μάρκετ, συνάντηση στην οποία ζητήθηκε εμμέσως πλην σαφώς η μείωση των τιμών. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι μικρή μερίδα των λιανεμπορικών αλυσίδων έχει προχωρήσει σε μόνιμη μείωση της τιμής στο φρέσκο γάλα. Οι περισσότερες διαθέτουν το φρέσκο γάλα σε χαμηλές τιμές στο πλαίσιο προωθητικών ενεργειών, οι οποίες διαρκούν συνήθως δύο ημέρες κάθε εβδομάδα. Πρόσφατα μάλιστα, το παράδειγμα της «Μαρινόπουλος», η οποία εδώ και πολύ καιρό διαθέτει το φρέσκο γάλα προς 0,99 ευρώ/λίτρο κάθε Δευτέρα και Τρίτη, ακολούθησε και η ΑΒ Βασιλόπουλος.
Η υποχώρηση των τιμών του φρέσκου γάλακτος είχε ως αποτέλεσμα να ανακτήσει μερίδιο από το γάλα υψηλής παστερίωσης. Σύμφωνα με στοιχεία της IRI, το 2013 ο όγκος πωλήσεων του φρέσκου γάλακτος μειώθηκε κατά 4,6% σε σχέση με το 2012 και του γάλακτος υψηλής παστερίωσης αυξήθηκε κατά 4,2%. Αντίθετα την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2014 ο όγκος πωλήσεων του φρέσκου γάλακτος αυξήθηκε κατά 2,0% σε σχέση με το 2012 και του γάλακτος υψηλής παστερίωσης μειώθηκε κατά 7,4%.
Την ίδια ώρα, πάντως, τα στοιχεία του Ελληνικού Οργανισμού Γάλακτος και Κρέατος (ΕΛΟΓΑΚ) δείχνουν σημαντική υποχώρηση της τιμής παραγωγού, παρά το γεγονός ότι η προσφορά, δηλαδή η παραγωγή γάλακτος, ήταν μειωμένη. Ειδικότερα, από τον Ιούνιο του 2014 έως και τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους η παραγωγή καταγράφει μείωση της τάξης του 3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013, ενώ η τιμή παραγωγού έφτασε να υποχωρεί έως και 5,5%.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.