«Ο νέος δρόμος μεταξιού της Κίνας μπορεί να σώσει την Ελλάδα, αλλά με τη μόνη προϋπόθεση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα αφήσει τις κινεζικές επενδύσεις να αναζωογονήσουν τις υποδομές της χώρας»...
Αυτό τονίζει στην ευρωπαϊκή του έκδοση το διάσημο αμερικανικό site politico το οποίο σε εκτενή του ανάλυση που υπογράφει ο Ελληνας δημοσιογράφος Γιάννης Παλαιολόγος, σημειώνει πως «παράγοντας-κλειδί που οδήγησε την Ελλάδα στην καταστροφική ύφεση από το 2010 είναι η κατάρρευση των διεθνών επενδύσεων».
«Μεταξύ των λίγων θετικών εξελίξεων ήταν η τεράστια επένδυση από την Κινεζική COSCO στον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας» επισημαίνει και τονίζει πως ο Πειραιάς έχει αναδειχθεί σε «κομβικό σημείο της νέας στρατηγικής» της Κίνας να επεκτείνει την παρουσία της στην Ευρώπη, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, δημιουργώντας «τον ναυτικό δρόμο μεταξιού του 21ου αιώνα» που θα συνδέσει την ασιατική χώρα με την Ευρώπη μέσω του Ινδικού Ωκεανού και της διώρυγας του Σουέζ.
Ο δημοσιογράφος ενημερώνει τους αναγνώστες πως η COSCO έκανε deal με την κυβέρνηση Καραμανλή το 2008 για εκμετάλλευση και δραστηριοποίηση στον 2ο τερματικό σταθμό του λιμανιού, αλλά και ανακατασκευή και επίσης λειτουργίας και του 3ου τερματικού. Το deal ήταν ύψους 4,3 δισ. ευρώ και η δραστηριοποίηση των Κινέζων στον Πειραιά ορίστηκε να διαρκέσει 35 χρόνια.
Η επένδυση της COSCO είναι από τα λίγα πράγματα που μπορούν να σώσουν την ελληνική οικονομία, αλλά με τον ΣΥΡΙΖΑ κινδυνεύει να χαθεί
«Από το 2010, όταν η COSCO ξεκίνησε να επιχειρεί στον Πειραιά, έχει τετραπλασιάσει τον αριθμό των containers που περνούν από την Αθήνα κάθε χρόνο. Οι κινεζικές επενδύσεις στον Πειραιά είναι ίσως ένα από τα λίγα πράγματα που μπορούν να σώσουν την οικονομία της Ελλάδας, αλλά από τότε που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε τη διακυβέρνηση στα τέλη Ιανουαρίου, τέτοιου είδους επενδύσεις βρίσκονται σε κίνδυνο» εκτιμά ο δημοσιογράφος.
Ο ρόλος-κλειδί του Δραγασάκη: Υπάρχουν projects που μας συμφέρουν και τους δύο, δηλώνει
Για το θέμα μίλησε στο Politico και ο Γιάννης Δραγασάκης τον οποίο το διεθνές πρακτορείο χαρακτηρίζει ως τον «αντιπρόσωπο-κλειδί της μετριοπαθούς συνιστώσας του ΣΥΡΙΖΑ». «Η εκτίμησή μου είναι ότι μπορεί να υπάρξει μια εταιρική σχέση στρατηγικής ανάπτυξης με την Κίνα.
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας για τον Νέο Δρόμο μεταξιού, υπάρχουν εποικοδομητικά projects τα οποία εξυπηρετούν από κοινού τα συμφέροντα των δύο χωρών. Ενα σημαντικό μέρος της ελληνικής ανάκαμψης μέσα στα επόμενα χρόνια πρέπει να προέλθει από την αύξηση των επενδύσεων υποδομών» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.
Οι Κινέζοι, όπως είχε δηλώσει και κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Ελλάδα ο πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ, «επιθυμούν περαιτέρω συνεργασία με την Ελλάδα στα αεροδρόμια, τον σιδηρόδρομο, τους δρόμους και άλλες επενδύσεις υποδομών».
Ωστόσο, το πρόβλημα, κατά τον δημοσιογράφο του Politico, είναι πως η Ελλάδα «δεν προωθεί πλέον τις ιδιωτικοποιήσεις» και επικρίνει τον ΣΥΡΙΖΑ πως «από τότε που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας στα τέλη Ιανουαρίου υπάρχει ένα πλήθος αντιφατικών δηλώσεων από υπουργούς αναφορικά με τη μοίρα των ιδιωτικοποιήσεων, που παραμένουν βυθισμένες στην αμφιβολία».
«Εχουμε μια διαφορετική αντίληψη στο πώς θα αναπτύξουμε τις επιχειρήσεις του Δημοσίου. Μιλάμε για κοινοπραξίες μεταξύ του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, και όχι μόνο για μια πώληση της κρατικής επιχείρησης, αλλά και τον διαχειριστικό έλεγχο που μπορεί να δοθεί σε κάποιες περιπτώσεις στα χέρια ιδιωτών επενδυτών» δήλωσε ο κ. Δραγασάκης.
Ωστόσο, όπως γράφει το Politico, «οι όροι της ιδιωτικοποίησης έχουν οριστεί, και περιορίζουν τα περιθώρια ελιγμών της κυβέρνησης, και αυτό είναι κάτι που το γνωρίζει ο αντιπρόεδρός της, ο οποίος ωστόσο ανέφερε ότι το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει τροποποιήσεις που μπορούν να γίνουν, χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο τη διαδικασία. Μια τέτοια τροπολογία συνδέεται με “το ποσοστό της συμμετοχής που μπορεί να προσφερθεί”». Σημειώνεται ότι οι Κινέζοι προσδοκούν να λάβουν το 67,7% του λιμανιού.
Κινέζος διπλωμάτης: Αν τα πράγματα κολλήσουν στον Πειραιά, έχουμε κι άλλες εναλλακτικές στην Ευρώπη
Διπλωματική πηγή που μίλησε στο Politico εξέφρασε την ελπίδα πως η αμφιβολία θα μπορέσει να επιλυθεί. «Χρειάζεται να δούμε συγκεκριμένες προτάσεις» δήλωσε ο Κινέζος αξιωματούχος, προσθέτοντας ότι «μια ομαλή διαδικασία ιδιωτικοποίησης θα τόνωνε περισσότερο τις κινεζικές επενδύσεις στη Ελλάδα», αλλά η COSCO έχει «κι άλλες επιλογές» στην Ευρώπη, αν τα πράγματα κολλήσουν με τον Πειραιά.
Το πρόβλημα είναι η έλλειψη στρατηγικής από τους Ελληνες
«Το πρόβλημα», κατά τον αρθρογράφο του Politico, «είναι πως -κάτι και το οποίο ο Δραγασάκης παραδέχεται ανοιχτά- “αν και οι Κινέζοι έχουν μια ξεκάθαρη στρατηγική” αναφορικά με το λιμάνι ως κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου, οι Ελληνες “δεν έχουν ποτέ αναπτύξει μια πλήρη δική τους στρατηγική”».
Ετσι, «η απουσία μακροπρόθεσμης στρατηγικής, ένας αιώνιος όλεθρος της ελληνικής πολιτικής, σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος των δυνατοτήτων έχει σπαταληθεί. Η κινεζική παρουσία στον Πειραιά κάνει αυτό το χάσιμο χρόνου πιο εμφανές κυρίως σε τρεις τομείς: στους σιδηροδρόμους, τα logistics και τη επισκευή πλοίων».
Ως παράδειγμα για να τονίσει τα λεγόμενα του ο δημοσιογράφος του Politico παραθέτει τις έντονες βροχοπτώσεις προ ημερών στη Βόρεια Ελλάδα που προκάλεσαν τη βύθιση 800 μέτρων σιδηροδρομικής γραμμής, με αποτέλεσμα να εκτροχιαστούν 26 βαγόνια που μετέφεραν εμπορευματοκιβώτια της Sony από τον Πειραιά με τελικό προορισμό την Ουγγαρία.
Τελικά, η κρατική ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρησιμοποίησε μια εναλλακτική διαδρομή διάρκειας 10 ωρών και μακρύτερη κατά 200 χλμ. από την προγραμματισμένη.
Και η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει μείνει στα χαρτιά.
Οσο για την άλλη πλευρά του λιμανιού, όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν έχει φτάσει, το Πέραμα, το Politico αναφέρει ότι η ανεργία μαστίζει την περιοχή που δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στον ανταγωνισμό της Ρουμανίας και της Τουρκίας.
Με αποτέλεσμα ακραίες πολιτικές ομάδες να ελέγχουν τις στρατιές των εξαθλιωμένων ανέργων, με τα ποσοστά της Χρυσής Αυγής να σημειώνουν τρελή ανοδική κούρσα.
Στη συνέχεια, καταλήγει τονίζοντας πως ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να προχωρήσει το θέμα των αποκρατικοποιήσεων ισορροπώντας μεταξύ του δημοσίου συμφέροντος και του ιδεολογικού backround του ΣΥΡΙΖΑ. «Δεν θέλουμε άλλες Σκουριές […] Δεν θέλουμε επενδύσεις που να επιβάλλονται με τα ΜΑΤ, θέλουμε κοινωνικά αποδεκτές επενδύσεις» ανέφερε ο κ. Δραγασάκης.
Τέλος, ο δημοσιογράφος καταλήγει στο συμπέρασμα πως «το πρόβλημα είναι ότι αυτή η τάση αμφισβήτησης των μεγάλης κλίμακας επενδύσεων είναι πανταχού παρούσα στην Ελλάδα, το νομικό σύστημα προσφέρει μια ατελείωτη γκάμα για προσφυγές σε εκείνους που διαμαρτύρονται και οι Κινέζοι έχουν εναλλακτικές λύσεις για το μεγαλόπνοο σχέδιό τους “Μια Ζώνη, Ένας Δρόμος”. Χωρίς χρήματα, χωρίς χρόνο και χωρίς φίλους στην παγκόσμια σκηνή, ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει σύντομα να αποδείξει αν μπορεί να συμβιβάσει τις αντιφάσεις στο κεντρικό θέμα της προσέλκυσης επενδύσεων ή θα βυθιστεί στα σκοτεινά νερά του Πειραιά».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.