Της Ρόης Χάικου
Το όνομά της αποτελούσε εχέγγυο καλού πελάτη στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας. Οι εφοπλιστές, Έλληνες και ξένοι, έσπευδαν να κάνουν δουλειές με την Korea Line Corporation, την τέταρτη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία της Κορέας, η οποία διατηρεί και στενές σχέσεις με το κράτος...
Το όνομά της αποτελούσε εχέγγυο καλού πελάτη στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας. Οι εφοπλιστές, Έλληνες και ξένοι, έσπευδαν να κάνουν δουλειές με την Korea Line Corporation, την τέταρτη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία της Κορέας, η οποία διατηρεί και στενές σχέσεις με το κράτος...
Μάλιστα, ένα μεγάλο μέρος των ναυλοσυμφώνων της υπογράφηκε στην διετία 2007-2008, πριν ξεσπάσει η φουρτούνα της κρίσης. Και μάλλον, θα ήταν λίγοι εκείνοι που περίμεναν να... λυγίσει ο κορεατικός κολοσσός, κάτι που έγινε, και έφερε την KLC στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
Τα απόνερα από αυτό το... ναυάγιο χτυπούν και την ελληνική ναυτιλία, αφού εκτιμάται ότι είναι δεκάδες οι εφοπλιστές που είχαν ναυλώσει πλοία ξηρού φορτίου στους Κορεάτες, άλλοι με μεγαλύτερη έκθεση και άλλοι με πιο... ελεγχόμενη. Η KLC είχε υπό χρονοναύλωση περισσότερα από 150 φορτηγά πλοία 60-70 ξένων ιδιοκτητών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στον Πειραιά, λαμβάνοντας υπόψη και το μέγεθος της ελληνόκτητης ναυτιλίας, πάνω από το 35%-40% των πλοίων αυτών ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι παρακολουθούν στενά τα τεκταινόμενα.
Η εταιρεία που ουσιαστικά βρίσκεται σε... αναμμένα κάρβουνα είναι η Eagle Bulk Shipping, συμφερόντων του κ. Σοφοκλή Ζούλα, η οποία έχει ναυλωμένα στην KLC 13 supramaxes από τα 38 πλοία του στόλου της ή σχεδόν το 10% των συμφωνιών της κορεατικής εταιρείας.
Η μετοχή της Eagle Bulk έχει νοιώσει μεγάλες πιέσεις τις τελευταίες εβδομάδες και από τα 5,05 δολάρια που βρισκόταν τις αρχές Ιανουαρίου τώρα διαπραγματεύεται στην περιοχή των 4,1 δολαρίων. Η εταιρεία εμφανίζεται καθησυχαστική, καθώς οι ναυλώσεις της είναι στα σημερινά επίπεδα της αγοράς -στα επίπεδα των 18.000 δολαρίων ημερησίως, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες- οπότε τα πλοία μπορούν να ναυλωθούν και πάλι.
Εκτεθειμένη αλλά με... κάλυψη είναι και η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου, αφού από την KLC προήλθε το 2010 το 14,5% των εσόδων της. Ωστόσο η εταιρεία έχει συνάψει ειδικές ασφαλιστικές συμφωνίες για περιπτώσεις χρεοκοπίας και σε κάθε περίπτωση είναι εξασφαλισμένη. Οι πληροφορίες από τα ναυλομεσιτικά γραφεία του Πειραιά υποστήριζαν πως οι αντίστοιχες εξασφαλίσεις της Eagle Bulk είχαν λήξει πρόσφατα και δεν πρόλαβε να τις ανανεώσει προν ξεσπάσει η… κορεατική μπόρα του Ιανουαρίου.
Δύο πλοία έχει ναυλωμένα στους Κορεάτες η Goldenport του κ. Πάρη Δράγνη, με τιμές στα 18.000 δολάρια ημερησίως, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Capital.gr. Η εταιρεία εκτιμά πως δεν θα έχει πρόβλημα από τις όποιες εξελίξεις στο μέτωπο της KLC, αφού τα ναύλα της είναι στα τρέχοντα επίπεδα της αγοράς, ενώ τα εν λόγω πλοία δεν είναι δεσμευμένα με δάνεια ή άλλες υποχρεώσεις.
Ένα panamax έχει ναυλωμένο και η Paragon Shipping συμφερόντων του κ. Μιχάλη Μποντούρογλου στα 37.300 δολάρια ημερησίως για τρία χρόνια. Η εταιρεία έχει εκφράσει επιφυλάξεις για το αν θα πληρωθεί τα ναύλα της, αναφέροντας ότι εφόσον ξαναβγάλει το πλοίο στην αγορά, τα ναύλα θα είναι σημαντικά χαμηλότερα.
Ωστόσο οι μεσίτες εκτιμούν ότι είναι μεγαλύτερη η έκθεση των Ελλήνων εφοπλιστών στην KLC, καθώς όπως σημείωναν υπάρχουν πολλές μη εισηγμένες μεσαίας κατηγορίας (5-10 πλοία) ή και πλοιοκτήτες με 2-3 πλοία, τα οποία είχαν δώσει στην KLC και σίγουρα αυτοί βρίσκονται επί ξηρού ακμής.
Την ίδια στιγμή, πιέζονται ακόμη περισσότερο οι τιμές των ναύλων στην αγορά, αφού αφενός οι συνθήκες δεν είναι οι καλύτερες δυνατές για να «παζαρέψουν» οι εφοπλιστές που έχουν ελεύθερα πλοία.
Όπως ανέφερε ο κ. Αλέξανδρος Ψαριανός της Allied Chartering SA «η κατάρρευση της Korea Line στην ήδη πτωτική αγορά έχει ενισχύσει το κλίμα ανησυχίας», συμπληρώνοντας πως η αυξανομένη πίεση στα επίπεδα της ναυλαγοράς έχει οδηγήσει έναν μικρό αριθμό ναυλωτών, ιδιαίτερα στην Άπω Ανατολή, σε επαναδιαπραγμάτευση ναυλοσυμφώνων που «όμως αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό, δυσαρέσκεια και άρνηση ανάλογα με τις ειδικές συνθήκες και σχέσεις πλοιοκτήτη-ναυλωτή».
Στα έμμεσα θύματα της KLC είναι και η Excel Maritime του εφοπλιστή η Βίλη Παναγιωτίδη. Η εταιρεία σκόπευε να αντλήσει 250 εκατ. ευρώ από την αγορά ομολόγων, αλλά ανάβαλε την έκδοση εξαιτίας της αναταραχής που έχει προκαλέσει στις αγορές η κατάρρευση του κορεατικού κολοσσού.
Στους... τυχερούς φέρεται να είναι Genco του Πήτερ Γιωργιόπουλου που είχε ναυλωμένα δύο πλοία των οποίων όμως τα ναυλοσύμφωνα είχαν λήξει πολύ πρόσφατα. Κάτι ανάλογο έχει συμβεί, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές και στην περίπτωση των Globus Maritime και Freeseas.
Μάλιστα, εκτιμάται ότι από την επόμενη εβδομάδα θα υπάρχει πιο σαφής εικόνα για τα… θύματα της Korea Line, αφού η Wall Street μπαίνει σε εντατικούς ρυθμούς ανακοίνωσης οικονομικών αποτελεσμάτων, οπότε οι εισηγμένες τουλάχιστον, θα κληθούν να δηλώσουν την κατάσταση του στόλου τους.
Η κατάρρευση
Η Korea Line μεσουρανούσε την περίοδο 2006-2008, κλείνοντας μεγάλα συμβόλαια μακροχρόνιων ναυλώσεων (στα επίπεδα των 35.000-40.000 δολαρίων ημερησίως) και «δεσμεύοντας» όλο και περισσότερα πλοία.
Από τα 150 καράβια ξένων πλοιοκτητών που είχε ναυλώσει, πλέον «έμπαινε μέσα» στα 100, γεγονός που της προκάλεσε οικονομική ασφυξία, σε συνδυασμό και με την άρνηση των τραπεζών στα μέσα Ιανουαρίου να την χρηματοδοτήσουν περεταίρω.
Υπολογίζεται ότι οι ζημιές της από αυτά τα 100 καράβια έφθαναν τα 45 εκατ. δολάρια το μήνα, ενώ τα δικά της 42 πλοία είχαν ζημιά 180 εκατ. ετησίως.
Η ναυτιλιακή ζήτησε την προστασία από τους πιστωτές της, προσφεύγοντας στις δικαστικές αρχές της Σεούλ και πλέον δρομολογεί την αναδιάρθρωσή της. Αυτό που εκτιμούν αναλυτές και ναυλομεσίτες είναι ότι η KLC θα φέρει προ τετελεσμένου τους πελάτες της, με το δίλημμα «ή δέχεστε επαναδιαπραγμάτευση των ναύλων ή προσφύγετε στα δικαστήρια».
roi.haikou@capital.gr
Τα απόνερα από αυτό το... ναυάγιο χτυπούν και την ελληνική ναυτιλία, αφού εκτιμάται ότι είναι δεκάδες οι εφοπλιστές που είχαν ναυλώσει πλοία ξηρού φορτίου στους Κορεάτες, άλλοι με μεγαλύτερη έκθεση και άλλοι με πιο... ελεγχόμενη. Η KLC είχε υπό χρονοναύλωση περισσότερα από 150 φορτηγά πλοία 60-70 ξένων ιδιοκτητών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στον Πειραιά, λαμβάνοντας υπόψη και το μέγεθος της ελληνόκτητης ναυτιλίας, πάνω από το 35%-40% των πλοίων αυτών ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι παρακολουθούν στενά τα τεκταινόμενα.
Η εταιρεία που ουσιαστικά βρίσκεται σε... αναμμένα κάρβουνα είναι η Eagle Bulk Shipping, συμφερόντων του κ. Σοφοκλή Ζούλα, η οποία έχει ναυλωμένα στην KLC 13 supramaxes από τα 38 πλοία του στόλου της ή σχεδόν το 10% των συμφωνιών της κορεατικής εταιρείας.
Η μετοχή της Eagle Bulk έχει νοιώσει μεγάλες πιέσεις τις τελευταίες εβδομάδες και από τα 5,05 δολάρια που βρισκόταν τις αρχές Ιανουαρίου τώρα διαπραγματεύεται στην περιοχή των 4,1 δολαρίων. Η εταιρεία εμφανίζεται καθησυχαστική, καθώς οι ναυλώσεις της είναι στα σημερινά επίπεδα της αγοράς -στα επίπεδα των 18.000 δολαρίων ημερησίως, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες- οπότε τα πλοία μπορούν να ναυλωθούν και πάλι.
Εκτεθειμένη αλλά με... κάλυψη είναι και η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου, αφού από την KLC προήλθε το 2010 το 14,5% των εσόδων της. Ωστόσο η εταιρεία έχει συνάψει ειδικές ασφαλιστικές συμφωνίες για περιπτώσεις χρεοκοπίας και σε κάθε περίπτωση είναι εξασφαλισμένη. Οι πληροφορίες από τα ναυλομεσιτικά γραφεία του Πειραιά υποστήριζαν πως οι αντίστοιχες εξασφαλίσεις της Eagle Bulk είχαν λήξει πρόσφατα και δεν πρόλαβε να τις ανανεώσει προν ξεσπάσει η… κορεατική μπόρα του Ιανουαρίου.
Δύο πλοία έχει ναυλωμένα στους Κορεάτες η Goldenport του κ. Πάρη Δράγνη, με τιμές στα 18.000 δολάρια ημερησίως, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Capital.gr. Η εταιρεία εκτιμά πως δεν θα έχει πρόβλημα από τις όποιες εξελίξεις στο μέτωπο της KLC, αφού τα ναύλα της είναι στα τρέχοντα επίπεδα της αγοράς, ενώ τα εν λόγω πλοία δεν είναι δεσμευμένα με δάνεια ή άλλες υποχρεώσεις.
Ένα panamax έχει ναυλωμένο και η Paragon Shipping συμφερόντων του κ. Μιχάλη Μποντούρογλου στα 37.300 δολάρια ημερησίως για τρία χρόνια. Η εταιρεία έχει εκφράσει επιφυλάξεις για το αν θα πληρωθεί τα ναύλα της, αναφέροντας ότι εφόσον ξαναβγάλει το πλοίο στην αγορά, τα ναύλα θα είναι σημαντικά χαμηλότερα.
Ωστόσο οι μεσίτες εκτιμούν ότι είναι μεγαλύτερη η έκθεση των Ελλήνων εφοπλιστών στην KLC, καθώς όπως σημείωναν υπάρχουν πολλές μη εισηγμένες μεσαίας κατηγορίας (5-10 πλοία) ή και πλοιοκτήτες με 2-3 πλοία, τα οποία είχαν δώσει στην KLC και σίγουρα αυτοί βρίσκονται επί ξηρού ακμής.
Την ίδια στιγμή, πιέζονται ακόμη περισσότερο οι τιμές των ναύλων στην αγορά, αφού αφενός οι συνθήκες δεν είναι οι καλύτερες δυνατές για να «παζαρέψουν» οι εφοπλιστές που έχουν ελεύθερα πλοία.
Όπως ανέφερε ο κ. Αλέξανδρος Ψαριανός της Allied Chartering SA «η κατάρρευση της Korea Line στην ήδη πτωτική αγορά έχει ενισχύσει το κλίμα ανησυχίας», συμπληρώνοντας πως η αυξανομένη πίεση στα επίπεδα της ναυλαγοράς έχει οδηγήσει έναν μικρό αριθμό ναυλωτών, ιδιαίτερα στην Άπω Ανατολή, σε επαναδιαπραγμάτευση ναυλοσυμφώνων που «όμως αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό, δυσαρέσκεια και άρνηση ανάλογα με τις ειδικές συνθήκες και σχέσεις πλοιοκτήτη-ναυλωτή».
Στα έμμεσα θύματα της KLC είναι και η Excel Maritime του εφοπλιστή η Βίλη Παναγιωτίδη. Η εταιρεία σκόπευε να αντλήσει 250 εκατ. ευρώ από την αγορά ομολόγων, αλλά ανάβαλε την έκδοση εξαιτίας της αναταραχής που έχει προκαλέσει στις αγορές η κατάρρευση του κορεατικού κολοσσού.
Στους... τυχερούς φέρεται να είναι Genco του Πήτερ Γιωργιόπουλου που είχε ναυλωμένα δύο πλοία των οποίων όμως τα ναυλοσύμφωνα είχαν λήξει πολύ πρόσφατα. Κάτι ανάλογο έχει συμβεί, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές και στην περίπτωση των Globus Maritime και Freeseas.
Μάλιστα, εκτιμάται ότι από την επόμενη εβδομάδα θα υπάρχει πιο σαφής εικόνα για τα… θύματα της Korea Line, αφού η Wall Street μπαίνει σε εντατικούς ρυθμούς ανακοίνωσης οικονομικών αποτελεσμάτων, οπότε οι εισηγμένες τουλάχιστον, θα κληθούν να δηλώσουν την κατάσταση του στόλου τους.
Η κατάρρευση
Η Korea Line μεσουρανούσε την περίοδο 2006-2008, κλείνοντας μεγάλα συμβόλαια μακροχρόνιων ναυλώσεων (στα επίπεδα των 35.000-40.000 δολαρίων ημερησίως) και «δεσμεύοντας» όλο και περισσότερα πλοία.
Από τα 150 καράβια ξένων πλοιοκτητών που είχε ναυλώσει, πλέον «έμπαινε μέσα» στα 100, γεγονός που της προκάλεσε οικονομική ασφυξία, σε συνδυασμό και με την άρνηση των τραπεζών στα μέσα Ιανουαρίου να την χρηματοδοτήσουν περεταίρω.
Υπολογίζεται ότι οι ζημιές της από αυτά τα 100 καράβια έφθαναν τα 45 εκατ. δολάρια το μήνα, ενώ τα δικά της 42 πλοία είχαν ζημιά 180 εκατ. ετησίως.
Η ναυτιλιακή ζήτησε την προστασία από τους πιστωτές της, προσφεύγοντας στις δικαστικές αρχές της Σεούλ και πλέον δρομολογεί την αναδιάρθρωσή της. Αυτό που εκτιμούν αναλυτές και ναυλομεσίτες είναι ότι η KLC θα φέρει προ τετελεσμένου τους πελάτες της, με το δίλημμα «ή δέχεστε επαναδιαπραγμάτευση των ναύλων ή προσφύγετε στα δικαστήρια».
roi.haikou@capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.