Tης Λινας Γιανναρου
Ο βασικός ναυτικός κόμπος είναι η καντηλίτσα. Μια θηλιά που χρησιμεύει σε όλα τα δεσίματα σχοινιών, ιδίως όπου απαιτείται μεγάλη σιγουριά. Η καντηλίτσα δεν λύνεται ποτέ από μόνη της – αντίθετα, λύνεται πανεύκολα όταν το θελήσουμε. Δεν είναι μόνο οι παροικούντες τον ακτοπλοϊκό κόσμο που θα αντιληφθούν την παρομοίωση με το ζήτημα των εισιτηρίων των πλοίων...
Οι ναύλοι συνεχίζουν να αυξάνονται εις βάρος των πολιτών (από τις αρχές Απριλίου ισχύουν νέα τιμολόγια τσιμπημένα κατά 8% κατά μέσον όρο), τα δρομολόγια μειώνονται, ολόκληρες νησιωτικές περιοχές παραμένουν χωρίς συγκοινωνία, ενώ η Πολιτεία παραμένει απλός παρατηρητής, σε έναν γόρδιο δεσμό που, αντί να λύνεται, συνεχώς σφίγγει.
Λεμβουχικά τέλη
Δεν είναι τυχαίο ότι το πάγιο αίτημα των εταιρειών για ξεκαθάρισμα των υπέρ τρίτων κρατήσεων στους ναύλους δεν έχει ακόμη αντιμετωπιστεί. Σήμερα, αγοράζοντας το (ακριβό μας) εισιτήριο για το νησί, πληρώνουμε χωρίς να το γνωρίζουμε «υπέρ τρίτων» εισφορές που αντιπροσωπεύουν επιβαρύνσεις σχεδόν 33% επί του βασικού ναύλου για τους επιβάτες και περίπου 39% για τα οχήματα. Συγκεκριμένα, χρεωνόμαστε με τέλη υπέρ ΝΑΤ 6,5% (κεφάλαιο ασφάλισης επιβατών και οχημάτων, παρότι οι εταιρείες έχουν ασφάλιση για τους επιβάτες και οχήματα σε περίπτωση ναυαγίου – σημειώνεται ότι το ΝΑΤ έχει δικαίωμα να χρησιμοποιεί τα χρήματα αυτά για την ενίσχυση των συντάξεων των ναυτικών), τέλη υπέρ ΟΛΠ 3,22%, επίναυλο 3,33% (αποδίδεται υπέρ ενός ταμείου για την ενίσχυση των άγονων γραμμών για την ακτοπλοΐα), λιμενικά τέλη 2,78% (υποτίθεται ότι χρησιμοποιείται για την ακτοπλοΐα ή τη βελτίωση των λιμανιών, αλλά αποδίδεται στους ΟΤΑ), αλλά και λεμβουχικά ή αχθοφορικά τέλη ύψους 0,57 ευρώ ανά επιβάτη ή και τέλη, στην περίπτωση της Κρήτης, «για διαφυγούσα εργασία» 4% και 8% για φορτηγά κάτω και άνω των 5 τόνων. Σημειώνεται ότι κάθε επιβάρυνση που συμπεριλαμβάνεται στα εισιτήρια των επιβατών έχει ξεχωριστά η καθεμία ΦΠΑ 13%, ενώ οι επιβαρύνσεις που συμπεριλαμβάνονται στα εισιτήρια των οχημάτων έχουν ξεχωριστά και αυτές ΦΠΑ 23% (φτάνοντας δηλαδή το ένα τέταρτο της τιμής του εισιτηρίου). Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΦΠΑ στα εισιτήρια των επιβατών στην Ισπανία είναι 8%, στη Γαλλία 5,5%, στην Ιταλία 10% και στη Σουηδία 6%. Για τα οχήματα στην Ισπανία ο ΦΠΑ είναι 8%, στην Ιταλία 10% και στη Σουηδία 6%.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το τέλος υπέρ ΝΑΤ εξασφαλίζει στο Ταμείο περί τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ ο επίναυλος ξεπερνά τα 25 εκατ. ευρώ ετησίως. Αντίστοιχα, το τέλος για τα λιμενικά ταμεία αγγίζει τα 23 εκατ. ευρώ ετησίως. Περί τα 18 εκατ. ευρώ συγκεντρώνονται κάθε χρόνο και για τους λεμβούχους/αχθοφόρους, ακόμη κι αν δεν υπάρχουν πια σαν κλάδος.
Πώς θα γίνει μείωση
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και την Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας, οι κρυφές χρεώσεις αποτελούν το σοβαρότερο εμπόδιο για την τόνωση της κίνησης προς τα νησιά. Οπως αναφέρουν, η κατάργηση των μη ανταποδοτικών τελών, αλλά και ο καθορισμός του ΦΠΑ στο 6,5%, όπως ισχύει για τα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς, θα μπορούσε να μειώσει το κόμιστρο σε αυτήν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας Γιάννης Διαμαντίδης δήλωσε πρόσφατα σε πρωινή εκπομπή της τηλεόρασης ότι δρομολογείται η ελάφρυνση του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από τις «υπέρ τρίτων» εισφορές, ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι η μείωση του ΦΠΑ είναι αδύνατη λόγω των οικονομικών περιστάσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει την κατάργηση εντός του έτους μιας σειράς κρατήσεων υπέρ τρίτων, μεταξύ των οποίων των αχθοφορικών και λεμβουχικών τελών.
Πάντως, η εξάλειψη των «υπέρ τρίτων» δεν μοιάζει αρκετή για να λύσει το πρόβλημα. Αρκεί κάποιος να αναλογιστεί το εξής: Οποιος αναχωρήσει σήμερα για Σίφνο από τον Πειραιά (75 ναυτικά μίλια) με το αυτοκίνητό του κλείνοντας εισιτήριο επιστροφής ακριβώς σε μία εβδομάδα, επιλέγοντας το συμβατικό (συμβατικότατο!) πλοίο «Αδαμάντιος Κοραής», που κάνει ακόμη 5 ώρες το ταξίδι, θα κληθεί να πληρώσει το ιλιγγιώδες ποσό των 190 ευρώ. Εάν ο ίδιος επιβάτης αποφασίσει ότι θέλει να περάσει αυτές τις ημέρες όχι στη Σίφνο αλλά στην Ιταλία, θα κληθεί να πληρώσει για το δρομολόγιο Πάτρα - Ανκόνα (512 ναυτικά μίλια) μετ’ επιστροφής 105 ευρώ. Είναι προφανές ότι ακόμη και εάν αφαιρέσουμε τις εισφορές υπέρ τρίτων, το ναυτικό μίλι κοστίζει στο Αιγαίο ακριβότερα από ό,τι στην Αδριατική. Οπως έχει γράψει σε ανύποπτο χρόνο ο καθηγητής Θαλασσίων Μεταφορών του ΕΜΠ, Χαρίλαος Ψαραύτης, «για να αρχίσουμε να μιλάμε για φθηνότερα εισιτήρια, θα πρέπει να μας διαφωτίσει κάποιος για ποιους λόγους συγκεκριμένοι ναύλοι είναι ανά μίλι τόσο πιο ακριβοί από τους αντίστοιχους της Αδριατικής. Το επιβατικό κοινό που καλείται να πληρώσει το μάρμαρο, έχει το δικαίωμα να ξέρει ποιοι είναι οι λόγοι αυτοί».
πηγή: Καθημερινή
- Τράβηξε το αυτί του Τσίπρα η Μέρκελ κι εκείνος... χαχάνιζε! [εικόνες]
- MNI: E.E. και δανειστές θα είχαν αποδεχθεί τα μέτρα Τσίπρα, εάν είχαν ενημερωθεί
- Ο ΣΕΒ "καρφώνει" Τσίπρα για τον μποναμά - πείνας στους συνταξιούχους
- ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Έτοιμοι για GREXIT! Επέστρεψε εκτάκτως ο Σαμαράς στην Ελλάδα!
Τράβηξε το αυτί του Τσίπρα η Μέρκελ κι εκείνος... χαχάνιζε! [εικόνες]
Γελάκια, γκριμάτσες, αγκαλίτσες και... χορατά, από...ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ
E.E. και δανειστές θα είχαν αποδεχθεί τα μέτρα Τσίπρα, εάν είχαν ενημερωθεί
«Βιαστική» και «ανακριβή» χαρακτηρίζουν πηγές της...ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ
Ο ΣΕΒ "καρφώνει" Τσίπρα για τον μποναμά - πείνας στους συνταξιούχους
Κίνηση «υψηλού πολιτικού ρίσκου, που ξαναφέ...ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Έτοιμοι για GREXIT! Εκτάκτως ο Σαμαράς στην Ελλάδα!
Ο Αντώνης Σαμαράς ήταν χθες στις Βρυξέλλες, προκει...ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.