Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2012

Μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 80% μέχρι το 2050 ζητά η Επιτροπή Περιβάλλοντος [ΠΙΝΑΚΑΣ]


Βελτίωση του συστήματος εμπορίας ρύπων ώστε να διασφαλισθεί η μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 80% μέχρι το 2050 ζητά η Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Πέραν της περιβαλλοντικής παραμέτρου, προκύπτει και το ζήτημα της επάρκειας των αποθεμάτων υδρογονανθράκων σε ποσότητες τέτοιες, ώστε να εξασφαλίζονται τιμές που δεν θα καταστρέψουν την οικονομία...



Η Επιτροπή Περιβάλλοντος του ΕΚ ενέκρινε έκθεση του Βρετανού ευρωβουλευτή των Φιλελευθέρων, Κρις Ντέιβις, με την οποία παρέχεται μεν στήριξη στον «Οδικό Χάρτη» για την ανταγωνιστικότητα και την πράσινη ανάπτυξη («Χάρτης πορείας για τη μετάβαση σε μια ανταγωνιστική οικονομία χαμηλών επιπέδων ανθρακούχων εκπομπών το 2050») που έχει παρουσιάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σημειώνεται όμως ότι απαιτείται αύξηση των επενδύσεων στις «πράσινες» τεχνολογίες που αποσκοπούν στον περιορισμό της κατανάλωσης υδρογονανθράκων. Ο «χάρτης» προβλέπει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και στόχους για τους τομείς που κυρίως ευθύνονται για τη ρύπανση, όπως είναι η ηλεκτροπαραγωγή, η μεταποίηση, οι μεταφορές, οι κατασκευές και η γεωργία.

Ο ένας τρόπος που μπορεί να επιτευχθεί η μείωση των εκπομπών είναι να περιορισθεί η δυνατότητα των επιχειρήσεων να «εξαγοράζουν» μέσω των αδειών εκπομπής ρύπων τη ρύπανση που προκαλούν, χωρίς να νιώθουν έτσι την ανάγκη να επενδύσουν σε γνήσιες τεχνολογικές λύσεις. Ετσι, η έκθεση προτείνει να περιορισθεί «σημαντικά» ο αριθμός των αδειών εκπομπής ρύπων που κυκλοφορούν, καθώς και για αλλαγές στον τρόπο διάθεσής τους. Η έκθεση αναμένεται να συζητηθεί και να τεθεί σε ψηφοφορία στην ολομέλεια του ΕΚ το Μάρτιο.
Μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 80% μέχρι το 2050 ζητά η Επιτροπή Περιβάλλοντος

Σύμφωνα με τον «Οδικό Χάρτη», το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής (ΣΕΔΕ) της Ε.Ε. θα είναι κρίσιμος παράγοντας ώθησης ενός ευρέος φάσματος τεχνολογιών χαμηλών επιπέδων ανθρακούχων εκπομπών στην αγορά, έτσι ώστε ο ίδιος ο κλάδος της ηλεκτροπαραγωγής να μπορεί να προσαρμόσει τις επενδυτικές και επιχειρησιακές στρατηγικές του στη μεταβολή των τιμών της ενέργειας και της τεχνολογίας. Για να διαδραματίσει το ΣΕΔΕ τον ρόλο αυτό στη χαρασσόμενη πορεία προς το 2050, είναι απαραίτητα τόσο ένα επαρκώς σαφές μήνυμα για την τιμή του διοξειδίου του άνθρακα όσο και η μακροχρόνια προβλεψιμότητα. Εν προκειμένω, πρέπει να εξεταστούν τα ενδεδειγμένα μέτρα, μεταξύ των οποίων η αναθεώρηση της συμφωνηθείσας γραμμικής μείωσης του ανώτατου ορίου του ΣΕΔΕ. Ενδέχεται να υπάρχουν και άλλα πρόσφορα μέσα, όπως η φορολόγηση της ενέργειας και η τεχνολογική υποστήριξη, για να εξασφαλιστεί η πλήρης συμβολή του ενεργειακού τομέα.

CLOSE WINDOW

Δεδομένου ότι ο πρωτεύων ρόλος της ηλεκτρικής ενέργειας στην οικονομία χαμηλών επιπέδων ανθρακούχων εκπομπών απαιτεί σημαντική χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, πολλές από τις οποίες έχουν μεταβλητή ηλεκτροπαραγωγή, χρειάζονται σημαντικές επενδύσεις σε δίκτυα για να εξασφαλιστεί η συνέχεια της παροχής ανά πάσα στιγμή.

Οι επενδύσεις σε ευφυή ηλεκτρικά δίκτυα αποτελούν βασικό καταλύτη για ένα σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας με χαμηλά επίπεδα ανθρακούχων εκπομπών, κυρίως διευκολύνοντας την απόδοση στην πλευρά της ζήτησης, την αύξηση των μεριδίων των ΑΠΕ και την κατανεμημένη ηλεκτροπαραγωγή και καθιστώντας δυνατή την ηλεκτροδότηση των μεταφορών. Με τις επενδύσεις σε ηλεκτρικά δίκτυα, τονίζεται στον «Οδικό Χάρτη», δεν προκύπτουν πάντα οφέλη για το φορέα εκμετάλλευσης του δικτύου, αλλά για το κοινωνικό σύνολο (με παράλληλα οφέλη για τους καταναλωτές, τους παραγωγούς και την κοινωνία γενικότερα: πιο αξιόπιστο δίκτυο, ενεργειακή ασφάλεια και περιορισμένες εκπομπές ρύπων). Από την άποψη αυτή, στις μελλοντικές εργασίες θα πρέπει να εξεταστεί ο τρόπος με τον οποίο το πλαίσιο πολιτικής μπορεί να προωθήσει τις επενδύσεις αυτές σε ενωσιακό, εθνικό και τοπικό επίπεδο και να δημιουργήσει κίνητρα για τη διαχείριση της ζήτησης, αναφέρεται.

ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ
Βιώσιμη κινητικότητα μέσω της αποδοτικής χρήσης των καυσίμων

Η τεχνολογική καινοτομία μπορεί να συμβάλει στη μετάβαση σε ένα πιο αποδοτικό και βιώσιμο ευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών, επιδρώντας σε τρεις κύριους παράγοντες: στην απόδοση των οχημάτων μέσω νέων κινητήρων, υλικών και σχεδιασμού, στην καθαρότερη χρήση ενέργειας μέσω νέων καυσίμων και συστημάτων πρόωσης, στην καλύτερη χρήση των δικτύων και τη λειτουργία με μεγαλύτερη ασφάλεια και προστασία μέσω συστημάτων πληροφοριών και επικοινωνιών.

Μέχρι το 2025, η βελτίωση της απόδοσης των καυσίμων είναι πιθανόν να παραμείνει η βασική κινητήρια δύναμη για την αντιστροφή της ανοδικής τάσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στο συγκεκριμένο τομέα. Οι εκπομπές από τις οδικές, τις σιδηροδρομικές και τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές θα μπορούσαν στην πραγματικότητα να επανέλθουν μέχρι το 2030 σε επίπεδα κατώτερα από εκείνα του 1990, σε συνδυασμό με μέτρα όπως τα συστήματα τιμολόγησης για την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η επιβολή τελών χρήσης των υποδομών, ο σχεδιασμός ευφυών πόλεων και η βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών, με ταυτόχρονη εξασφάλιση οικονομικά προσιτής κινητικότητας.

Αειφόρος αύξηση της παραγωγικότητας των χρήσεων γης

O γεωργικός τομέας μπορεί να μειώσει τις άλλες εκπομπές πλην του διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2050 κατά ποσοστό μεταξύ 42% και 49% σε σύγκριση με το 1990. Ο τομέας έχει ήδη επιτύχει σημαντική μείωση, εντούτοις είναι εφικτές μεγαλύτερες μειώσεις τις δύο επόμενες δεκαετίες. Οι γεωργικές πολιτικές πρέπει να επικεντρωθούν σε επιλογές όπως η περαιτέρω αειφορική αύξηση της απόδοσης, η αποτελεσματική χρήση των λιπασμάτων, η αναερόβια επεξεργασία οργανικών αποβλήτων (βιοαεριοποίηση), η βελτίωση της διαχείρισης της κοπριάς, των κτηνοτροφικών φυτών και της παραγωγικότητας της κτηνοτροφίας.

Η βελτίωση των γεωργικών και δασοκομικών πρακτικών, όπως δημοσιεύει η Ημερησία, μπορεί να αυξήσει την ικανότητα του τομέα να διατηρεί και να δεσμεύει τον άνθρακα στο έδαφος και τα δάση. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί, για παράδειγμα, μέσω στοχευόμενων μέτρων για τη διατήρηση και αποκατάσταση λειμώνων, υγροτόπων και τυρφώνων, την περιορισμένη ή μηδενική άροση, τη μείωση της διάβρωσης και την ανάπτυξη των δασών. Η γεωργία και η δασοκομία παρέχουν, επίσης, τους πόρους για βιοενέργεια και βιομηχανικές πρώτες ύλες, συμβολή που είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί περαιτέρω.

Μετά το 2030, ενδέχεται να επιβραδυνθεί ο ρυθμός μείωσης των εκπομπών στο γεωργικό τομέα, εν μέρει λόγω της αύξησης της γεωργικής παραγωγής που οφείλεται στον αυξανόμενο παγκόσμιο πληθυσμό. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, μέχρι το 2050, η γεωργία αναμένεται να αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο των συνολικών εκπομπών της Ε.Ε., τριπλασιάζοντας το μερίδιό της σε σχέση με σήμερα.

Ημερησια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.