Μπορεί η αγορά κατοικίας να βρίσκεται στο ναδίρ, ωστόσο -σύμφωνα με διαρροές- το οικονομικό επιτελείο φέρεται να προσανατολίζεται στην επιβολή ενός ακόμη φόρου στην ιδιοκτησία, ο οποίος...
το τελευταίο εξάμηνο βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων για την αναμόρφωση του φορολογικού καθεστώτος.
Πρόκειται για τον φόρο ιδιοκατοίκησης που καταργήθηκε το 2002 (με το νομοσχέδιο Χριστοδουλάκη για την τότε φορολογική μεταρρύθμιση) και χαρακτηρίζεται από τους φοροτεχνικούς πολύπλοκο -ως προς την εφαρμογή του- φορολογικό μέτρο. Ουσιαστικά, η φορολόγηση της ιδιοκατοίκησης συνεπάγεται την επιβολή φόρου σε ένα πλασματικό εισόδημα που αποκτούν οι ιδιοκτήτες, χρησιμοποιώντας για κατοικία ακίνητο που αγόρασαν ή ανέγειραν.
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν βέβαιο ότι τα ακίνητα δεν θα εξαιρεθούν από το νέο πακέτο μέτρων ύψους 11,5 δισ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό εξάλλου, η ΠΟΜΙΔΑ εξέδωσε πρόσφατα ανακοίνωση, όπου επισημαίνεται ότι το μέτρο -εάν ισχύσει- ισοδυναμεί με υποχρεωτική καταβολή ενοικίου από τους ιδιοκτήτες προς το κράτος.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη του real estate, ενδεχόμενη επιβολή του φόρου ιδιοκατοίκησης θα αποτελέσει την χαριστική βολή για χιλιάδες νοικοκυριά των οποίων το διαθέσιμο εισόδημα έχει συρρικνωθεί δραματικά, κατά την τελευταία τριετία, λόγω της υπερφορολόγησης των ακινήτων αλλά και της ευρύτερης αύξησης των έμμεσων και άμεσων φόρων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα οι ιδιοκτήτες φορολογούνται με περίπου 16φόρους που εκδηλώνονται σε 33 διαφορετικές μορφές, σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ. Γι΄αυτό, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η επιβολή ενός ακόμη φορολογικού μέτρου στην ιδιοκτησία θα ήταν βιώσιμη, μόνον εάν οδηγούσε σε κατάργηση και ενοποιήσεις υφιστάμενων φόρων, όπως, έχει συστήσει σε πρόσφατη έκθεσή της η Τράπεζα της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, η ΤτΕ είχε προτείνει τη θέσπιση μόνο δυο φόρων στα ακίνητα, ενός που θα επιβάλεται στις μεταβιβάσεις και ενός άλλου που θα επιβάλλεται στηνκατοχή ακινήτων.
Και όπως διαπιστώνει η ΤτΕ η υπερφορολόγηση των ακινήτων την τελευταία τριετία έχει επιτείνει την ύφεση στην κτηματαγορά, η οποία γίνεται αντιληπτή από τον μεγάλο αριθμό απούλητων κατοικιών (περισσότερα από 150.000 σπίτια), τον πολλαπλασιασμό των εξώσεων και τα «πωλείται» που αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο.
Φόρος ιδιοκατοίκησης
Σύμφωνα με τους φοροτεχνικούς, ο υπολογισμός του συγκεκριμένου φόρου είναι πολύπλοκος, καθώς θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, εάν το κτίσμα αγοράστηκε ή παραχωρήθηκε, χωρίς αντάλλαγμα. Για τον προσδιορισμό του τεκμηρίου πολλαπλασιαζόταν το εμβαδόν, η τιμή ζώνης και συγκεκριμένοι συντελεστές (παλαιότητας, επιφανείαςκτλ) με έναν ειδικό συντελεστή 3,5%.
Τον περασμένο Απρίλιο η διαφαινόμενη επιστροφή του τεκμηρίου ιδιοκατοίκησης είχε «χρεωθεί» σε εισήγηση της Κομισιόν, η οποία όμως, είχε διαψεύσει (σε απάντηση ερώτησης Ευρωβουλευτή στον Επίτροπο για θέματα Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων,Όλι Ρεν) ότι έθεσε τέτοιου είδους ζήτημα.
πηγή
το τελευταίο εξάμηνο βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων για την αναμόρφωση του φορολογικού καθεστώτος.
Πρόκειται για τον φόρο ιδιοκατοίκησης που καταργήθηκε το 2002 (με το νομοσχέδιο Χριστοδουλάκη για την τότε φορολογική μεταρρύθμιση) και χαρακτηρίζεται από τους φοροτεχνικούς πολύπλοκο -ως προς την εφαρμογή του- φορολογικό μέτρο. Ουσιαστικά, η φορολόγηση της ιδιοκατοίκησης συνεπάγεται την επιβολή φόρου σε ένα πλασματικό εισόδημα που αποκτούν οι ιδιοκτήτες, χρησιμοποιώντας για κατοικία ακίνητο που αγόρασαν ή ανέγειραν.
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν βέβαιο ότι τα ακίνητα δεν θα εξαιρεθούν από το νέο πακέτο μέτρων ύψους 11,5 δισ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό εξάλλου, η ΠΟΜΙΔΑ εξέδωσε πρόσφατα ανακοίνωση, όπου επισημαίνεται ότι το μέτρο -εάν ισχύσει- ισοδυναμεί με υποχρεωτική καταβολή ενοικίου από τους ιδιοκτήτες προς το κράτος.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη του real estate, ενδεχόμενη επιβολή του φόρου ιδιοκατοίκησης θα αποτελέσει την χαριστική βολή για χιλιάδες νοικοκυριά των οποίων το διαθέσιμο εισόδημα έχει συρρικνωθεί δραματικά, κατά την τελευταία τριετία, λόγω της υπερφορολόγησης των ακινήτων αλλά και της ευρύτερης αύξησης των έμμεσων και άμεσων φόρων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα οι ιδιοκτήτες φορολογούνται με περίπου 16φόρους που εκδηλώνονται σε 33 διαφορετικές μορφές, σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ. Γι΄αυτό, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η επιβολή ενός ακόμη φορολογικού μέτρου στην ιδιοκτησία θα ήταν βιώσιμη, μόνον εάν οδηγούσε σε κατάργηση και ενοποιήσεις υφιστάμενων φόρων, όπως, έχει συστήσει σε πρόσφατη έκθεσή της η Τράπεζα της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, η ΤτΕ είχε προτείνει τη θέσπιση μόνο δυο φόρων στα ακίνητα, ενός που θα επιβάλεται στις μεταβιβάσεις και ενός άλλου που θα επιβάλλεται στηνκατοχή ακινήτων.
Και όπως διαπιστώνει η ΤτΕ η υπερφορολόγηση των ακινήτων την τελευταία τριετία έχει επιτείνει την ύφεση στην κτηματαγορά, η οποία γίνεται αντιληπτή από τον μεγάλο αριθμό απούλητων κατοικιών (περισσότερα από 150.000 σπίτια), τον πολλαπλασιασμό των εξώσεων και τα «πωλείται» που αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο.
Φόρος ιδιοκατοίκησης
Σύμφωνα με τους φοροτεχνικούς, ο υπολογισμός του συγκεκριμένου φόρου είναι πολύπλοκος, καθώς θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, εάν το κτίσμα αγοράστηκε ή παραχωρήθηκε, χωρίς αντάλλαγμα. Για τον προσδιορισμό του τεκμηρίου πολλαπλασιαζόταν το εμβαδόν, η τιμή ζώνης και συγκεκριμένοι συντελεστές (παλαιότητας, επιφανείαςκτλ) με έναν ειδικό συντελεστή 3,5%.
Τον περασμένο Απρίλιο η διαφαινόμενη επιστροφή του τεκμηρίου ιδιοκατοίκησης είχε «χρεωθεί» σε εισήγηση της Κομισιόν, η οποία όμως, είχε διαψεύσει (σε απάντηση ερώτησης Ευρωβουλευτή στον Επίτροπο για θέματα Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων,Όλι Ρεν) ότι έθεσε τέτοιου είδους ζήτημα.
πηγή
Συνεχίζω να αναρωτιέμαι τι ανταποδοτικά οφέλη έχω για τους εξωφρενικά υψηλούς φόρους που πληρώνω για το ασήμαντο ιδιοκατοικούμενο ακίνητό μου.
ΑπάντησηΔιαγραφή