Τρίτη 14 Αυγούστου 2012

Σαν σήμερα, έπεσε το αεροσκάφος Ήλιος [ΒΙΝΤΕΟ - ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ]

Παραμονές Δεκαπενταύγουστου του 2005 ένα Boeing 737-31S το οποίο είχε φύγει από το αεροδρόμιο της Κύπρου στις 09:07, εισήλθε στις 10:37 στο FIR Αθηνών χωρίς όμως να μπορεί να επικοινωνήσει με τον πύργο ελέγχου. Δείτε στο planet-greece το χρονικό της τραγωδίας...



Ύστερα από άκαρπες προσπάθειες για επικοινωνία απογειώθηκαν δυο F-16 ώστε να διαπιστωθεί τι ακριβώς συμβαίνει.

Στις 11:18 τα δυο F-16 επικοινωνούν με το κυπριακό αεροσκάφος και ανακαλύπτουν πως ο πιλότος έλειπε από τη θέση του ενώ ο συγκυβερνήτης ήταν αναίσθητος. Παράλληλα, ήδη είχαν πέσει οι μάσκες οξυγόνου ενώ το Boeing λειτουργούσε με αυτόματο πιλότο και κατευθυνόταν προς την Εύβοια.



Η ώρα ήταν 11.41 και οι πιλότοι των F-16 βλέπουν τον φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου να παίρνει τον έλεγχο του αεροπλάνου, όμως, 9 λεπτά ο αριστερός κινητήρας σταματά καθώς τα καύσιμα του αεροσκάφους τέλειωσαν. Ύστερα από πέντε λεπτά και ο δεξιός κινητήρας παύει να λειτουργεί.
Τελικά, στις 12:05 το μοιραίο αεροπλάνο κατέπεσε στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού Αττικής με τους 115 επιβάτες και το 6μελές πλήρωμα να βρίσκουν τραγικό θάνατο.



Τα αίτια της συντριβής

Τον Οκτώβριο του 2006 παραδόθηκε στον τότε Υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Λιάπη και στον εισαγγελέα από τον πρόεδρο της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, Ακριβό Τσολάκη, το πόρισμα για τα αίτια του δυστυχήματος.

Το πόρισμα καταλόγιζε ευθύνες στην αεροπορική εταιρία HELIOS, στην κατασκευάστρια του Boeing και στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου. «Το αεροσκάφος συνετρίβη εξαιτίας λαθών που ξεκίνησαν από το έδαφος και δεν αντιμετωπίστηκαν στον αέρα. Τα ευρήματα δείχνουν εγκληματική αμέλεια στο έδαφος και στον αέρα», υπογραμμίζει το πόρισμα.

Όσον αφορά την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, το πόρισμα αναφέρει πως: «Υπήρχε πρωτοφανή απουσία αξιολόγησης του συστήματος ασφάλειας πτήσεων», ενώ για την κατασκευάστρια του Boeing τονίζεται πως δεν πήρε τα απαιτούμενα μέτρα «ώστε να αντιμετωπίσει προηγούμενα περιστατικά στο σύστημα συμπίεσης (καμπίνας) που είχαν συμβεί στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους».



Συγκεκριμένα τα αίτια όπως καταγράφτηκαν στο πόρισμα:

Τα ενεργά αίτια ήταν :

• Μη αναγνώριση ότι ο επιλογέας τρόπου λειτουργίας του συστήματος συμπίεσης του α/φ ήταν στην θέση ΜΑΝ (χειροκίνητο) κατά την εκτέλεση της Προ Πτήσης Διαδικασίας, του Προ Εκκίνησης και του Μετά την Απογείωση καταλόγου ελέγχου.

• Αδυναμία αναγνώρισης των προειδοποιήσεων και της ερμηνείας των αιτιών ενεργοποίησης αυτών (Προειδοποιητική Σειρήνα Ύψους Θαλάμου, Ένδειξη Πτώσης Μασκών Οξυγόνου Επιβατών, Κύριος Προειδοποιητικός Σηματοδότης) και συνέχιση της ανόδου.

• Αδυναμία χειρισμού του α/φ από το ΠΘΔ λόγω υποξίας, με αποτέλεσμα την συνέχιση της πτήσης δια του υπολογιστή και του αυτόματου πιλότου, την εξάντληση του καυσίμου και την κράτηση των κινητήρων και την πρόσκρουση του α/φ στο έδαφος.

Τα λανθάνοντα αίτια ήταν :

• Ελλείψεις της εταιρίας στην οργάνωση, διαχείριση ποιότητας (quality management) και στην νοοτροπία της ασφάλειας πτήσεων (safety culture).

• Διαχρονική αδυναμία της Ρυθμιστικής Αρχής για την εκτέλεση των υποχρεώσεων της, στην επίβλεψη της ασφάλειας πτήσεων.

• Ανεπαρκής Αξιοποίηση του Δυναμικού και των Διαθεσίμων Μέσων υπό του Πληρώματος (Crew Resource Management). • Αναποτελεσματικότητα των μέτρων που ελήφθησαν από την κατασκευάστρια εταιρία εξαιτίας προγενέστερων συμβάντων σχετικών με την συμπίεση στο συγκεκριμένο τύπο α/φ.

"Η ΕΔΑΑΠ περαιτέρω συμπέρανε, ότι οι ακόλουθοι παράγοντες δυνατόν να συνέβαλαν στο ατύχημα: Παράλειψη επανατοποθέτησης του επιλογέα τρόπου συμπίεσης του θαλάμου στην θέση AUTO μετά από μη προγραμματισμένη συντήρηση του α/φ, έλλειψη συγκεκριμένων διαδικασιών ΠΘΕ (σε διεθνές επίπεδο) για την αντιμετώπιση της περίπτωσης απώλειας συμπίεσης του α/φ και συνέχιση της ανόδου παρά την πτώση των μασκών οξυγόνου επιβατών και αναποτελεσματικότητα των διεθνών αεροπορικών αρχών για επιβολή της εφαρμογής των σχεδίων λήψης διορθωτικών μέτρων μετά από σχετικές αξιολογήσεις".

Έγκλημα και τιμωρία

Στις 17 Σεπτεμβρίου έχει οριστεί η επόμενη δίκη για την πολύκροτη υπόθεση της Helios στο κακουργιοδικείο Λευκωσίας. Κατηγορούμενοι είναι οι: Ανδρέας Δράκος, Εκτελεστικός Πρόεδρος της ''ΗΛΙΟΣ'', η εταιρεία «ΗΛΙΟΣ» ως νομικό πρόσωπο, ο Δημήτρης Πανταζής, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, ο Γιώργος Κικκίδης, Διευθυντής Πτητικών Επιχειρήσεων και ο Γιάνκο Στόϊμενοβ, Αρχιπιλότος της εταιρείας.

Οι πέντε κατηγορούνται για ανθρωποκτονία που επισύρει ποινή ισόβιας κάθειρξης και της πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης, που τιμωρείται με ποινή φυλάκισης μέχρι τέσσερα χρόνια και χρηματικό ποσό ή και τα δύο μαζί. Οι τρεις από αυτούς θα παραπεμφθούν σε δίκη και ενώπιον του Πλημμελιοδικείου Αθηνών και αντιμετωπίζουν την κατηγορία της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας σε βαθμό πλημμελήματος.

Στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας, την Πέμπτη 30/4/09, η δικηγόρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Έλενα Ζαχαριάδου ανέγνωσε εκ μέρους της κατηγορούσας αρχής με συνοπτικό τρόπο τις κατηγορίες, οι οποίες ανέρχονται συνολικά σε 1.190. Στην ουσία έκαστος των κατηγορουμένων αντιμετωπίζει 238 κατηγορίες.

Δείτε το βίντεο - ντοκουμέντο από τα ελληνικά F16





*επιμέλεια planet-greece, με πληροφορίες από cosmo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.