Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2016

#Kalogritsas_gate στο Πάτρας - Πύργου


Η αναβολή από το υπουργείο Υποδομών του διαγωνισμού για την τέταρτη εργολαβία του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος επειδή δεν συγκροτήθηκε... έγκαιρα η επιτροπή διεξαγωγής διαγωνισμού κλονίζει την πορεία υλοποίησης του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος και καταστρέφει το αφήγημα του υπουργού Υποδομών Χρ.Σπίρτζη περί διαφάνειας για το έργο συνολικού προϋπολογισμού 475 εκατ. ευρώ...



Μέχρι χθες, προτού η εταιρεία Ιωάννης Βλαδίμηρος Χ. Καλογρίτσας, ως ένας από τους τέσσερις υπερθεματιστές στο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες, γνωστοποιήσει ότι αποσύρεται από τη διαδικασία τα πράγματα έρεαν σχετικά ομαλά και βάσει του κυβερνητικού σχεδίου. Εκτός από έργα σε όλη την Ελλάδα, το σχήμα Τοξότης - Ομάδα κατασκευαστών (που ανήκει στον Χρήστο Καλογρίτσα, πατέρα του Ιωάννη Βλαδίμηρου), έχοντας παράσχει προσφορά άνω του 50%, αποτέλεσε τον ανάδοχο για την κατασκευή των τριών από τα συνολικά οκτώ τμήματα του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος.

Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι μία από τις πρώτες προτεραιότητες του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, όταν ανέλαβε καθήκοντα, ήταν να "σπάσει” το έργο σε οκτώ κομμάτια με στόχο να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και η διαφάνεια και να συμμετέχουν στο διαγωνισμό μικρότεροι εργολήπτες. Τελικά, τα τρία πρώτα τμήματά του (Δουναίικα-Πύργος, Αμαλιάδα Δουναίικα και Κυλλήνη - Αμαλιάδα) κατέληξαν στο σχήμα εταιρειών Χρ.Καλογρίτσα που διαθέτει πτυχίο 6ης τάξης εργοληπτικής τάξης.

Το τέταρτο τμήμα...

Στο πλαίσιο αυτό, στην αγορά εκτιμούσαν ότι το σχήμα Τοξότης - Ομάδα κατασκευαστών θα "χτυπούσε” και το τέταρτο τμήμα του οδικού άξονα Βάρδα-Α.Κ. Κυλλήνης προϋπολογισμού 70,71 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το υπουργείο αποφάσισε να αναβάλει το διαγωνισμό επειδή δεν κατέστη εφικτή η έγκαιρη συγκρότηση της επιτροπής διεξαγωγής του διαγωνισμού. Και αυτό επειδή δεν υπήρξε διαθέσιμος εκπρόσωπος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) παρότι, σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι εργασίες της επιτροπής μπορούν να προχωρήσουν και χωρίς εκπρόσωπο του ΤΕΕ.

Σε κάθε περίπτωση, είναι σπάνιο, όπως σημειώνουν στο Capital.gr στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου, διαγωνισμός να ακυρώνεται επειδή δεν υπήρξε δυνατό να συγκροτηθεί έγκαιρα η επιτροπή διεξαγωγής του διαγωνισμού. Από την πλευρά του χθες βράδυ, με καθυστέρηση περίπου 11 ωρών, το αρμόδιο υπουργείο έκανε λόγο για τυπική αναβολή της δημοπράτησης, διευκρινίζοντας ότι τα υπολειπόμενα τμήματα θα δημοπρατηθούν βάσει του νέου νόμου Ν.4412/2016.

...και οι εγγυητικές επιστολές

Ωστόσο, τα αίτια της αναβολής του διαγωνισμού θα πρέπει να αναζητηθούν, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, στην αλλαγή των (και οικονομικών;) δεδομένων - επισήμως από χθες - για τον ανάδοχο των τριών πρώτων τμημάτων και τον δυνάμει υποψήφιο για το τέταρτο τμήμα.

Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι ο γιος του κ. Καλογρίτσα, Ι.Βλαδίμηρος ανέφερε, χθες, ότι χάνει 3 εκατομμύρια ευρώ, που αντιστοιχούν στην εγγυητική επιστολή, που εξέδωσε η Attica Bank, για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες. Ταυτόχρονα, σημείωσε ότι λόγω των αποκαλύψεων που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες και εμπλέκουν τον ίδιο και τον πατέρα του, ο ίδιος αποκόπηκε από τις πηγές και τις διαδικασίες χρηματοδότησής του.

Στο πλαίσιο αυτό, αποτελεί ερώτημα εάν λόγω αυτής της αποκοπής από τις πηγές χρηματοδότησης η κατασκευαστική συμφερόντων Καλογρίτσα ήταν σε θέση να προσκομίσει, έγκαιρα, την εγγυητική επιστολή, αξίας περίπου 1 εκατ. ευρώ, που απαιτείται για την συμμετοχή στον προγραμματισμένο, για σήμερα, διαγωνισμό για την τέταρτη εργολαβία.

Αυτό όταν η Τοξότης - Ομάδα κατασκευαστών, έχοντας μειοδοτήσει για τα τρία πρώτα τμήματα του Πάτρα - Πύργος, έχει καταθέσει εγγυητικές επιστολές συνολικής αξίας 3 εκατ. ευρώ. Και στη συνέχεια θα πρέπει να καταφέρει να προσκομίσει τις εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης, έχοντας να διαχειριστεί ένα "άνοιγμα” 3 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με όσα δήλωσε, χθες, ο Ι.Β.Καλογρίτσας.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, μετά τις τελευταίες αλλαγές στη νομοθεσία, όσο πιο μεγάλη είναι η έκπτωση τόσο μικρότερο είναι το ύψος της εγγυητικής επιστολής. Ο μειοδότης, δηλαδή, καλείται να προσφέρει εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης που αντιστοιχεί στο 5% του προϋπολογισμού προσφοράς. Για παράδειγμα, για έργο αρχικού προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ που ανατίθεται σε μειοδότη που έχει δώσει έκπτωση 50%, θα πρέπει να καταβληθεί εγγυητική καλής εκτέλεσης ύψους 1,25 εκατ. ευρώ (25 *5%). Αντίστοιχα, μειοδότης που έχει δώσει έκπτωση 10% για το έργο αρχικού προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να καταβάλει εγγυητική καλής εκτέλεσης ύψους 2,25 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, μειοδότες που προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις, πληρώνουν για εγγυητικές λιγότερα σε σύγκριση με όσους έχουν προσφέρει μικρότερες εκπτώσεις.

Στον αέρα το Πάτρα-Πύργος

Στο δια ταύτα, το μέλλον του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος παραμένει αβέβαιο παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του ΥΠΟΜΕΔΙ. Εάν το σχήμα Τοξότης- Ομάδα κατασκευαστών δεν καταφέρει να προσκομίσει τις απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης, θα κηρυχθεί, βάσει της νομοθεσίας, έκπτωτο και θα αντικατασταθεί από το σχήμα που προσέφερε τη δεύτερη μεγαλύτερη έκπτωση. Σε αυτή την περίπτωση, η συνολική ζημιά για τις εταιρείες Καλογρίτσα (Χρήστου και Ι.Βλαδίμηρου) θα ανέλθει σε 6 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας αντίστοιχου ύψους μαύρη τρύπα στους ισολογισμούς του πιστωτικού ιδρύματος που εξέδωσε τις εγγυητικές (για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες και για τα τρία τμήματα του Πάτρα - Πύργος).

Περιττό να αναφερθεί ότι οι τρεις πρώτες εργολαβίες δεν έχουν συμβασιοποιηθεί, ενώ ούτε ο φάκελος του έργου έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

πηγή: capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.