Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2016

Θα γίνει το Πέραμα το... Ρότερνταμ της Μεσογείου;


Το ενδιαφέρον που έδειξε η Cosco για την πρόταση ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, που προωθεί ο Δήμος Περάματος, η σύσταση Ειδικής Γραμματείας Ναυπηγικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας προκειμένου να συμβάλλει στην επανεκκίνηση του κλάδου στην Ελλάδα, η επίσπευση δημιουργίας Ελληνικού Ναυτιλιακού Cluster με άξονα τη μεταποιητική και συναφή δραστηριότητα με συντονιστή...



 το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ), η επικείμενη ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ του ολοκληρωμένου προγράμματος «Ενίσχυση Αλυσίδων Προστιθέμενης Αξίας» για την ανάπτυξη συνεργατικών σχηματισμών, η ανάγκη μείωσης του μη μισθολογικού κόστους, απόδοσης από το κράτος σημερινών οφειλών του προς τις επιχειρήσεις ύψους 7 δισ. ευρώ, η παροχή οικονομικών κινήτρων στα πλοία για διαχωρισμό αποβλήτων στην πηγή, η δημιουργία Μητρώου Αποβλήτων Πλοίων, η αποφυγή πάση θυσία επιβολής ΦΠΑ 24% στη ναυπηγοεπισκευή, αλλά και η ανάγκη αναβάθμισης του σημερινού υφυπουργείου Ανάπτυξης σε υπουργείο με κάθετες αρμοδιότητες και αυτονομία είναι τα θέματα που συζητήθηκαν στο Forum «ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ, ΝΑΥΠΗΓΟΕΠΙΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ».

Στην ενότητα της ναυπηγικής-ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας επισημάνθηκαν συγκεκριμένοι τρόποι και προτάσεις, καλής και αξιόπιστης λειτουργίας της ναυπηγοεπισκευής αλλά και δημιουργίας των κατάλληλων συνθηκών για την κατασκευή νέων πλοίων όπως επίσης και ο σημαντικός ρόλος του επενδυτικού προγράμματος της Cosco.

Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο Δήμαρχος Περάματος κ. Γιάννης Λαγουδάκης «σήμερα βαδίζουμε σε ένα νέο τοπίο που σηματοδοτείται από την παρουσία της COSCO, γεγονός που υποχρεώνει, τόσο την τοπική Αυτοδιοίκηση όσο και τη χώρα σε προσαρμογή στις νέες συνθήκες . Οι δεσμεύσεις της COSCO για επενδύσεις στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη - ΝΕΖ που θα την καταστήσουν ανταγωνιστική μέσω του εκσυγχρονισμού της, κινούνται σε θετική κατεύθυνση, εφόσον μάλιστα υλοποιηθούν το ταχύτερο δυνατόν. Από την πλευρά του, ο Δήμος είναι έτοιμος να συνεργαστεί με όποιον και σε όποια δράση συμβάλλει στην άμεση επανεκκίνηση της ναυπηγοεπισκευής και της ναυπηγικής δραστηριότητας στο Πέραμα όπου η ανεργία θερίζει».

Τα υψηλά κεφάλαια αλλά και η τεχνογνωσία που απαιτούνται για την αξιοποίηση των σημαντικών ευκαιριών ανάπτυξης της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας παραπέμπουν στην ανάγκη ενθάρρυνσης μίας διαδικασίας αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή, επεσήμανε ο κ. Νικόλαος Θεοχαράκης, Αναπληρωτής Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονικός διευθυντής του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών – ΚΕΠΕ, παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα σχετικής μελέτης του Κέντρου. Όπως τόνισε, παρά το γεγονός ότι η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα και ευκαιρίες ανάπτυξης στο άμεσο μέλλον, βασική προϋπόθεση για την αξιοποίηση αυτών, αποτελεί η εξεύρεση ολοκληρωμένης λύσης για τα προβλήματα των μεγάλων ναυπηγείων, η οποία θα διασφαλίζει την άρση του οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο έχουν περιέλθει, την υλοποίηση μεγάλων νέων επενδύσεων για τη συντήρηση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών τους, και τη γενικότερη αναβάθμιση της λειτουργίας και της ανταγωνιστικότητάς τους στα πρότυπα των ναυπηγείων άλλων προηγμένων χωρών του εξωτερικού. Σε σχέση με τα δυνητικά οφέλη που θα προκύψουν από τη σημερινή άρση του αδιεξόδου, ο κ. Θεοχαράκης, ανέφερε τη διασφάλιση των 10.000 περίπου θέσεων εργασίας που συντηρούνται από τη λειτουργία των τριών μεγάλων ναυπηγείων , τη δημιουργία τουλάχιστον 5.000 νέων θέσεων εργασίας, τις εξαγωγές, την οικονομική δραστηριότητα στο γενικότερο τομέα της ναυπηγοεπισκευής, τη διάχυση νέων τεχνολογιών, και τη διατήρηση της δυνατότητας της χώρας για αυτονομία ως προς την επισκευή και κατασκευή πλοίων του πολεμικού ναυτικού.

Σε ανάλογο μήκος κύματος ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, στάθηκε και από τη δική του πλευρά στις αναγκαίες νέες ναυπηγήσεις και εκτεταμένες μετασκευές στις οποίες είναι υποχρεωμένη να στραφεί τα επόμενα 10 χρόνια η επιβατηγός ναυτιλία, κυρίως λόγω της υποχρέωσης προσαρμογής στους νέους περιβαλλοντολογικούς κανονισμούς. Για να επισημάνει όμως, ότι για πολλές από τις παραπάνω εργασίες, τα ελληνικά ναυπηγεία σήμερα δεν είναι καν σε θέση να κάνουν έστω και προσφορές Προκειμένου να μην χαθεί αυτή η σημαντική ευκαιρία, πρότεινε την άμεση λήψη μέτρων για έναν μεγάλο όγκο εργασιών ο οποίος ήδη προγραμματίζεται. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, επεσήμανε επίσης ότι θα πρέπει να προσέξουμε να μη χάσουμε και αυτά που έχουμε δηλαδή την κατασκευή μικρών πλοίων πχ ΕΓ ΟΓ ανοικτού τύπου ή άλλων επιβατικών ημερόπλοιων, προσθέτοντας ότι η επιβολή ΦΠΑ στην κατασκευή πλοίων θα αφαιρέσει ένα σημαντικό έργο και θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τον κλάδο που ήδη δοκιμάζεται.

Στις νέες βιώσιμες επιχειρηματικές ιδέες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του θεσμού «Bluegrowth» που υλοποιείται με επιτυχία στον Δήμο Πειραιά με τη συνεργασία του δικτύου Aephoria,, αναφέρθηκε ο κ. Πέτρος Κόκκαλης, Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας του Δήμου Πειραιά. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα επώασης νέων βιώσιμων επιχειρηματικών ιδεών με επίκεντρο τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι επιχειρηματικές ιδέες, εισάγονται στην κυψέλη του δικτύου Aephoria, ένα πρόγραμμα εκκόλαψης που βασίζεται στο τρίπτυχο Άνθρωποι-Πλανήτης-Κέρδος, το οποίο παρέχει στις ομάδες ειδική εκπαίδευση και στηρίξει προς τις επιχειρήσεις startups προκειμένου να αναπτυχθούν και να δημιουργήσουν τις πρώτες νέες θέσεις εργασίας.

Σχετικά με το τι σημαίνει θαλάσσια ανάπτυξη και πώς μπορεί να γίνει κανείς μέρος της , ο κ. Κόκκαλης, αναφέρθηκε στο παράδειγμα μιας μικρής εταιρείας που με επιτυχία επεξεργάστηκε θαλάσσια φύκια για να φτιάχνει και να διαθέτει στην αγορά πρωτότυπα οικολογικά πορτοφόλια.

Ε. Κυρίτσης στέλεχος ΕΟΑΝ: «Πράσινα Σημεία» για απόβλητα πλοίων και για ναυπηγοεπισκευή

Στα προβλήματα που παρουσιάζονται στη Διαχείριση των Αποβλήτων Ελαίων Ναυτιλίας, αλλά και στις υπάρχουσες δυνατότητες επίλυσής τους, αναφέρθηκε ο κ. Ευάγγελος Κυρίτσης, περιβαλλοντολόγος στέλεχος του ΕΟΑΝ (Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης). Ανάμεσα σε αυτά, ο μη διαχωρισμός του αποβλήτου, η έλλειψη ενημέρωσης, οι ελλειμματικές υποδομές πλοίων, αλλά και υποδοχής, η επικάλυψη αρμοδιοτήτων , η νομοθετική ερμηνεία κατά το δοκούν και οι πολλοί εμπλεκόμενοι στη διαχείριση των αποβλήτων ελαίων ναυτιλίας. Ο ΕΟΑΝ, λαμβάνοντας σχετικές πρωτοβουλίες για το θέμα, έχει ήδη ενεργοποιήσει ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή των συναρμόδιων φορέων (λιμάνια, Γεν. Γραμματεία Λιμένων, ΥΠΕΝ κα) , επιδιώκοντας το διαχωρισμό στην πηγή με επίκεντρο το πλοίο, την παροχή οικονομικών κινήτρων και κυρίως τη δημιουργία ενός Μητρώου Αποβλήτων Πλοίων. Ειδικότερα, η πρόταση του ΕΟΑΝ εστιάζεται: στις παρεμβάσεις στον λιμένα με την υιοθέτηση προσαρμοσμένης τιμολογιακής πολιτικής χρέωσης των παραγωγών (ΠΑΚ&ΑΛΕ), στον διαχωρισμό των ΑΛΕ μέσα στα πλοία και ειδικότερα σε αυτά της Ελληνικής Ακτοπλοϊας, με τεχνικές επεμβάσεις, αλλά και με ενίσχυση του κόστους αυτών από το ΕΣΠΑ. Μελετάται επίσης, η δημιουργία «Πράσινου Σημείου» για τα απόβλητα πλοίων αλλά και για την ναυπηγοεπισκευή και η ανάπτυξη ενός δικτύου κυκλικής οικονομίας που θα περιλαμβάνει τον Δήμο Πειραιά, το λιμάνι, τα πλοία, τη βιομηχανία, τη ναυπηγοεπισκευή και τις επιχειρήσεις.

Δ. Κονταξής, Αντιπρόεδρος ΣΕΠΑΝ: Να μην ενταχθούν σε καθεστώς Δημοσίου τα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ)

Στη δημιουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων ως ένα επιτυχημένο παράδειγμα συνεργασίας ανάμεσα στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αναφέρθηκε ο κ. Δημήτρης Κονταξής, Διευθύνων Σύμβουλος της LPC και Αντιπρόεδρος του ΣΕΠΑΝ - Συνδέσμου Βιομηχανιών και Επιχειρήσεων Ανακύκλωσης και Ενεργειακής Αξιοποίησης Αποβλήτων. Ανέφερε επίσης, ότι είναι απόλυτα αναγκαία η στροφή της κοινωνίας και βιομηχανίας στην κυκλική οικονομία, όπως επίσης και η δραστηριοποίηση του ιδιωτικού τομέα προς αυτήν την κατεύθυνση με την υποστηρικτική δράση της Πολιτείας για την παροχή κινήτρων, τη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση αποκλίσεων.

Για να προσθέσει όμως ότι οι φημολογούμενες αλλαγές στον Ν. 2939/2001 από τον ΕΟΑΝ, δημιουργούν εύλογες ανησυχίες ως προς τη συμβατότητα με το κοινοτικό δίκαιο και τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και της κυκλικής οικονομίας. Κατά την εκτίμηση του αντιπροέδρου του ΣΕΑΝ τα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) ,είναι , και θα πρέπει να παραμείνουν ιδιωτικές εταιρείες, ως προς τις προμήθειες, τις προσλήψεις και την λειτουργία τους και δεν είναι δυνατόν να ενταχθούν σε καθεστώς Δημοσίου. Πρέπει, όπως τόνισε να διατηρηθεί η λογική της διευρυμένης ευθύνης παραγωγού αποβλήτου, να διευκολύνεται η δημιουργία και λειτουργία ιδιωτικών επιχειρήσεων στον τομέα της ανακύκλωσης και αξιοποίησης αποβλήτων και με ανάκτηση ενέργειας και να επιδοτείται η βιομηχανία αξιοποίησης και όχι η συλλογή.

Οι εργασίες του , ολοκληρώθηκαν τις προάλλες στο ΕΒΕΠ με τη συμμετοχή της Υφυπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, αρμόδιας για θέματα βιομηχανίας κ. Θεοδώρας Τζάκρη, των γενικών γραμματέων Λιμένων και Βιομηχανίας κ. Χρήστου Λαμπρίδη και κ. Στρατή Ζαφείρη αντίστοιχα, του Αντιπεριφερειάρχη Αττικής κ. Παναγιώτη Χατζηπέρου και πλήθους εκπροσώπων δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Στη διοργάνωσή του, συνέβαλαν το ΕΒΕΠ και ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής-Πειραιώς - ΣΒΑΠ, ενώ έλαβαν μέρος και πολλοί άλλοι φορείς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.