Μετά το πρόσφατο «μπλόκο» της γερμανικής αντιπολίτευσης, το οποίο όμως δεν δεσμεύει νομικά την Α. Μέρκελ για αλλαγή στάσης απέναντι στη δυνατότητα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Διάσωσης (EFSF) να αγοράζει ομόλογα από την πρωτογενή αγορά, το EFSF θα βρεθεί αντιμέτωπο και με τη γερμανική Δικαιοσύνη...
Σε έκθεσή της με ημερομηνία 17 Μαρτίου 2011, η Deutsche Bank εκτιμά ότι το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας -που σύντομα θα κληθεί να αποφανθεί επί των προσφυγών που έχουν ήδη κατατεθεί- πιθανότατα θα απορρίψει τους ισχυρισμούς περί αντισυνταγματικότητας, δεν αποκλείεται ωστόσο να επιβάλει περιορισμούς στην γερμανική κυβέρνηση, οι οποίοι θα πλήξουν σημαντικά την ευελιξία και αποτελεσματικότητα του μηχανισμού – δεδομένου και του βαρύνοντα ρόλου της Γερμανίας στη δομή του.
Από το Μάιο του 2010, διάφορες προσφυγές έχουν κατατεθεί στα γερμανικά δικαστήρια, οι οποίες αντιτίθενται στη συμμετοχή της Γερμανίας στα ευρωπαϊκά «πακέτα» στήριξης, τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Ευρωζώνη συνολικά, σημειώνει η Deutsche Bank. Αν και δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη λεπτομέρειες εκ μέρους του Δικαστηρίου για το πότε ακριβώς θα εκδικασθούν, κάτι που ήδη γίνεται αντικείμενο εικασιών, η σημασία της όποιας απόφασης δεν πρέπει να υποτιμηθεί, αναφέρει η έκθεση. Και αυτό, διότι σε περίπτωση που κριθεί αντισυνταγματική η συμμετοχή της Γερμανίας σε κάποιο από τα συγκεκριμένα προγράμματα στήριξης, η έξοδός της από αυτά θα σήμαινε ουσιαστικά και την κατάρρευσή τους.
Εξέλιξη, ωστόσο, που από την Deutsche Bank χαρακτηρίζεται ως «μάλλον απίθανη».
Δύο είναι οι κυριότερες προσφυγές που έχουν κατατεθεί στο Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο και προέρχονται από δύο ομάδες που δρουν ανεξάρτητα η μία από την άλλη - έχουν γίνει δε γνωστές από παρόμοιες κινήσεις τους και στο παρελθόν, όταν λαμβάνονταν κρίσιμες αποφάσεις στην κατεύθυνση της ευρωπαϊκής ενοποίησης.
Η πρώτη ομάδα (Schachtschneider et al.) αποτελείται από πέντε καθηγητές, γνωστούς για τον σκεπτικισμό τους απέναντι στο ευρωπαϊκό εγχείρημα. Στο παρελθόν έχουν προσφύγει εναντίον της Συνθήκης του Μάαστριχτ, της καθιέρωσης του ευρώ και της Συνθήκης της Λισαβόνας.
Τον Μάιο του 2010 προσέφυγαν κατά της στήριξης που προσέφερε η Γερμανία στην Ελλάδα, μέσα από τη συμμετοχή της στο ευρωπαϊκό «πακέτο» στήριξης. Τον Ιούλιο του 2010 επέκτειναν την προσφυγή τους, κατά της συμφωνίας δημιουργίας του EFSF (ουσιαστικά κατά της συμμετοχής της Γερμανίας στον μηχανισμό) αλλά και κατά της αγοράς ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Ήδη από τις 23 Φεβρουαρίου έχουν γνωστοποιήσει την πρόθεσή τους να επεκτείνουν περαιτέρω την προσφυγή τους κατά της συμμετοχής της Γερμανίας στον Μόνιμο Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Ε.Ε.
Η δεύτερη ομάδα (Kerber et al.) αποτελείται από 50 και πλέον ιδιώτες, μεταξύ των οποίων και εκπρόσωποι της German Association of Family Entrepreneurs (ASU). Τον Ιούνιο του 2010 κατέθεσαν την πρώτη τους προσφυγή, την οποία από τον Αύγουστο του ίδιου έτους έχουν επεκτείνει κατά του προγράμματος αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ, με το επιχείρημα, μεταξύ άλλων, ότι δημιουργεί στρεβλώσεις της ανταγωνιστικότητας στις αγορές κεφαλαίου.
Πιθανό αποτέλεσμα
Αν και το Συνταγματικό Δικαστήριο έχει επιβεβαιώσει ότι η έκδοση απόφασης θα γίνει εντός του 2011, δεν έχει δώσει ακριβή ημερομηνία, αναφέρει η Deutsche Bank. Επιπλέον, το γεγονός ότι η προσφυγή των Schachtschneider et al. έχει διαβιβαστεί από το Δικαστήριο στην γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση, την γερμανική Κεντρική Τράπεζα αλλά και την ΕΚΤ, ζητώντας την τοποθέτησή τους, ενδεχομένως να αποτελεί ένδειξη ότι πράγματι μπορεί να αναμένεται απόφαση εντός του 2011, πιθανότατα μέσα από δημόσια ακρόαση, σημειώνει η έκθεση της DB (τα ενδιαφερόμενα μέρη θα ειδοποιηθούν 4 εβδομάδες νωρίτερα).
Από τα παραπάνω, ωστόσο, προκύπτουν ορισμένα προβλήματα συντονισμού: αν η ακρόαση και η απόφαση λάβουν χώρα αφού πρώτα υπογραφεί επισήμως η πράξη προσχώρησης της Γερμανίας στον Μόνιμο Μηχανισμό Στήριξης, τότε μία από τις δύο ομάδες που προσφεύγουν θα μπορούσε να την συμπεριλάβει στην προσφυγή της. Από την άλλη πλευρά, περαιτέρω καθυστέρηση εκ μέρους του Δικαστηρίου μπορεί να προσφέρει στην κυβέρνηση στρατηγικό πλεονέκτημα, καθώς θα δώσει χρόνο να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενα «αδύναμα» σημεία στα σχετικά κείμενα.
Η Deutsche Bank θεωρεί μη ρεαλιστικό το ενδεχόμενο απόφασης που θα δικαιώνει τους προσφεύγοντες και θα ζητά από τη Γερμανία την αποχώρησή της από τα «πακέτα» και τους μηχανισμούς στήριξης. Και αυτό, με δεδομένο ότι η όποια απόφαση θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την υφιστάμενη ισορροπία έννομων συμφερόντων, συμπεριλαμβανομένων της οικονομικής και νομισματικής σταθερότητας και, έτσι δεν αναμένεται να τεθεί σε κίνδυνο μέσα από απόφαση του Δικαστηρίου η σταθερότητα της Ευρωζώνης. Πρόκειται για ένα σενάριο, αναφέρει η DB, που σχεδόν σίγουρα μπορεί να αποκλειστεί.
Είναι όμως πολύ πιο πιθανό, προσθέτει η Deutsche Bank, να επιβληθούν από το Συνταγματικό Δικαστήριο κάποιοι περιορισμοί, μεταξύ των οποίων και η ενίσχυση της αρμοδιότητας του νομοθετικού σώματος της Γερμανίας, σε ό,τι αφορά την έγκριση παροχής οικονομικής βοήθειας. Μία εξέλιξη που θα καταστήσει το EFSF λιγότερο ευέλικτο, θα αυξήσει την διαδικαστική αβεβαιότητα τόσο σε πολιτικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο αγορών.
Υπάρχει βέβαια και η πιθανότητα να απορριφθούν οι προσφυγές χωρίς να επιβληθεί οποιοσδήποτε περιορισμός. Πιθανότητα που, όπως προαναφέρθηκε, ενισχύεται σε περίπτωση που η ακρόαση και η απόφαση λάβουν χώρα μετά την τροποποίηση και επικύρωση των σχετικών νομοθετικών πράξεων.
Σε κάθε περίπτωση, σημειώνει η DB, πιθανότατα αυτές δεν θα είναι οι τελευταίες προσφυγές επί γερμανικού εδάφους στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οικονομικής ολοκλήρωσης. Στο άμεσο μέλλον, σε πεδίο νέων προσφυγών θα μπορούσε να εξελιχθεί το ζήτημα των εγγυήσεων, εντός του νέου ευρωπαϊκού μηχανισμού αντιμετώπισης κρίσεων. «Σε τελική ανάλυση», αναφέρει η έκθεση, «αυτό σημαίνει ότι η επικείμενη απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου δεν θα είναι η τελευταία, σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή της Γερμανίας στους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς διάσωσης».
Από το Μάιο του 2010, διάφορες προσφυγές έχουν κατατεθεί στα γερμανικά δικαστήρια, οι οποίες αντιτίθενται στη συμμετοχή της Γερμανίας στα ευρωπαϊκά «πακέτα» στήριξης, τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Ευρωζώνη συνολικά, σημειώνει η Deutsche Bank. Αν και δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη λεπτομέρειες εκ μέρους του Δικαστηρίου για το πότε ακριβώς θα εκδικασθούν, κάτι που ήδη γίνεται αντικείμενο εικασιών, η σημασία της όποιας απόφασης δεν πρέπει να υποτιμηθεί, αναφέρει η έκθεση. Και αυτό, διότι σε περίπτωση που κριθεί αντισυνταγματική η συμμετοχή της Γερμανίας σε κάποιο από τα συγκεκριμένα προγράμματα στήριξης, η έξοδός της από αυτά θα σήμαινε ουσιαστικά και την κατάρρευσή τους.
Εξέλιξη, ωστόσο, που από την Deutsche Bank χαρακτηρίζεται ως «μάλλον απίθανη».
Δύο είναι οι κυριότερες προσφυγές που έχουν κατατεθεί στο Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο και προέρχονται από δύο ομάδες που δρουν ανεξάρτητα η μία από την άλλη - έχουν γίνει δε γνωστές από παρόμοιες κινήσεις τους και στο παρελθόν, όταν λαμβάνονταν κρίσιμες αποφάσεις στην κατεύθυνση της ευρωπαϊκής ενοποίησης.
Η πρώτη ομάδα (Schachtschneider et al.) αποτελείται από πέντε καθηγητές, γνωστούς για τον σκεπτικισμό τους απέναντι στο ευρωπαϊκό εγχείρημα. Στο παρελθόν έχουν προσφύγει εναντίον της Συνθήκης του Μάαστριχτ, της καθιέρωσης του ευρώ και της Συνθήκης της Λισαβόνας.
Τον Μάιο του 2010 προσέφυγαν κατά της στήριξης που προσέφερε η Γερμανία στην Ελλάδα, μέσα από τη συμμετοχή της στο ευρωπαϊκό «πακέτο» στήριξης. Τον Ιούλιο του 2010 επέκτειναν την προσφυγή τους, κατά της συμφωνίας δημιουργίας του EFSF (ουσιαστικά κατά της συμμετοχής της Γερμανίας στον μηχανισμό) αλλά και κατά της αγοράς ομολόγων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Ήδη από τις 23 Φεβρουαρίου έχουν γνωστοποιήσει την πρόθεσή τους να επεκτείνουν περαιτέρω την προσφυγή τους κατά της συμμετοχής της Γερμανίας στον Μόνιμο Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Ε.Ε.
Η δεύτερη ομάδα (Kerber et al.) αποτελείται από 50 και πλέον ιδιώτες, μεταξύ των οποίων και εκπρόσωποι της German Association of Family Entrepreneurs (ASU). Τον Ιούνιο του 2010 κατέθεσαν την πρώτη τους προσφυγή, την οποία από τον Αύγουστο του ίδιου έτους έχουν επεκτείνει κατά του προγράμματος αγοράς ομολόγων από την ΕΚΤ, με το επιχείρημα, μεταξύ άλλων, ότι δημιουργεί στρεβλώσεις της ανταγωνιστικότητας στις αγορές κεφαλαίου.
Πιθανό αποτέλεσμα
Αν και το Συνταγματικό Δικαστήριο έχει επιβεβαιώσει ότι η έκδοση απόφασης θα γίνει εντός του 2011, δεν έχει δώσει ακριβή ημερομηνία, αναφέρει η Deutsche Bank. Επιπλέον, το γεγονός ότι η προσφυγή των Schachtschneider et al. έχει διαβιβαστεί από το Δικαστήριο στην γερμανική ομοσπονδιακή κυβέρνηση, την γερμανική Κεντρική Τράπεζα αλλά και την ΕΚΤ, ζητώντας την τοποθέτησή τους, ενδεχομένως να αποτελεί ένδειξη ότι πράγματι μπορεί να αναμένεται απόφαση εντός του 2011, πιθανότατα μέσα από δημόσια ακρόαση, σημειώνει η έκθεση της DB (τα ενδιαφερόμενα μέρη θα ειδοποιηθούν 4 εβδομάδες νωρίτερα).
Από τα παραπάνω, ωστόσο, προκύπτουν ορισμένα προβλήματα συντονισμού: αν η ακρόαση και η απόφαση λάβουν χώρα αφού πρώτα υπογραφεί επισήμως η πράξη προσχώρησης της Γερμανίας στον Μόνιμο Μηχανισμό Στήριξης, τότε μία από τις δύο ομάδες που προσφεύγουν θα μπορούσε να την συμπεριλάβει στην προσφυγή της. Από την άλλη πλευρά, περαιτέρω καθυστέρηση εκ μέρους του Δικαστηρίου μπορεί να προσφέρει στην κυβέρνηση στρατηγικό πλεονέκτημα, καθώς θα δώσει χρόνο να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενα «αδύναμα» σημεία στα σχετικά κείμενα.
Η Deutsche Bank θεωρεί μη ρεαλιστικό το ενδεχόμενο απόφασης που θα δικαιώνει τους προσφεύγοντες και θα ζητά από τη Γερμανία την αποχώρησή της από τα «πακέτα» και τους μηχανισμούς στήριξης. Και αυτό, με δεδομένο ότι η όποια απόφαση θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την υφιστάμενη ισορροπία έννομων συμφερόντων, συμπεριλαμβανομένων της οικονομικής και νομισματικής σταθερότητας και, έτσι δεν αναμένεται να τεθεί σε κίνδυνο μέσα από απόφαση του Δικαστηρίου η σταθερότητα της Ευρωζώνης. Πρόκειται για ένα σενάριο, αναφέρει η DB, που σχεδόν σίγουρα μπορεί να αποκλειστεί.
Είναι όμως πολύ πιο πιθανό, προσθέτει η Deutsche Bank, να επιβληθούν από το Συνταγματικό Δικαστήριο κάποιοι περιορισμοί, μεταξύ των οποίων και η ενίσχυση της αρμοδιότητας του νομοθετικού σώματος της Γερμανίας, σε ό,τι αφορά την έγκριση παροχής οικονομικής βοήθειας. Μία εξέλιξη που θα καταστήσει το EFSF λιγότερο ευέλικτο, θα αυξήσει την διαδικαστική αβεβαιότητα τόσο σε πολιτικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο αγορών.
Υπάρχει βέβαια και η πιθανότητα να απορριφθούν οι προσφυγές χωρίς να επιβληθεί οποιοσδήποτε περιορισμός. Πιθανότητα που, όπως προαναφέρθηκε, ενισχύεται σε περίπτωση που η ακρόαση και η απόφαση λάβουν χώρα μετά την τροποποίηση και επικύρωση των σχετικών νομοθετικών πράξεων.
Σε κάθε περίπτωση, σημειώνει η DB, πιθανότατα αυτές δεν θα είναι οι τελευταίες προσφυγές επί γερμανικού εδάφους στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οικονομικής ολοκλήρωσης. Στο άμεσο μέλλον, σε πεδίο νέων προσφυγών θα μπορούσε να εξελιχθεί το ζήτημα των εγγυήσεων, εντός του νέου ευρωπαϊκού μηχανισμού αντιμετώπισης κρίσεων. «Σε τελική ανάλυση», αναφέρει η έκθεση, «αυτό σημαίνει ότι η επικείμενη απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου δεν θα είναι η τελευταία, σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή της Γερμανίας στους ευρωπαϊκούς μηχανισμούς διάσωσης».
(capital.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.