του Γιώργου Κούρου*
Ριζικές ανατροπές στο φορολογικό σκηνικό για επιχειρήσεις και ακίνητα φέρνει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που θα περιέχει και "εκπλήξεις" για τα φυσικά πρόσωπα με τις αλλαγές που σχεδιάζονται και πάλι στο καθεστώς των φοροαπαλλαγών, του αφορολογήτου ορίου, αλλά και των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης που επιβαρύνουν κυρίως τους μη έχοντες....
Το νέο τοπίο στη φορολογία εισοδήματος άρχισε να ξεκαθαρίζει από χθες καθώς η αρμόδια επιτροπή για τη σύνταξη του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος, η οποία συνεδρίασε με τη συμμετοχή των εκπροσώπων του ΠΑΣΟΚ της Ν.Δ. και του ΛΑΟΣ, αλλά και γενικών διευθυντών και ανώτατων υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών, έλαβε τέσσερις σημαντικές αποφάσεις:
1) Να θεσπιστεί ενιαίος φορολογικός συντελεστής 15% (flat tax) για όλες τις επιχειρήσεις.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι στο συγκεκριμένο μέτρο αντιδρά η τρόικα, καθώς οι εκπρόσωποί της θεωρούν ότι η υστέρηση που καταγράφεται ακόμη στις εισπράξεις του Δημοσίου δεν επιτρέπει μείωση των φορολογικών συντελεστών ούτε για τα νομικά, ούτε για τα φυσικά πρόσωπα.
Ωστόσο ο αντίλογος των εκπροσώπων των κομμάτων που μετέχουν στην επιτροπή αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος στηρίζεται στο ότι η εν λόγω μείωση θα συμβάλει στην ανάπτυξη.
Από τη στιγμή, επισημαίνουν στελέχη των τριών κομμάτων, που οι προβλέψεις για την ύφεση όλο και πιο απαισιόδοξες γίνονται θα πρέπει να γίνουν "ενέσεις" ρευστότητας στην αγορά.
Η θέσπιση ενιαίου συντελεστή μάλιστα, υπογραμμίζουν οι ίδιοι παράγοντες, θα βελτιώσει τα έσοδα των επιχειρήσεων που πλήττονται από την κρίση, θα τους δώσει τη δυνατότητα να εκλογικεύσουν τις τιμές στην αγορά, ενώ θα αποτρέψει πολλές από το να κλείσουν και ως εκ τούτου θα σωθούν θέσεις εργασίας.
Από την άλλη πλευρά εάν βελτιωθεί η κατάσταση στην αγορά, όπως τονίζουν οι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, θα βελτιωθεί και η εικόνα των εσόδων αφού ετοιμάζονται και οι μηχανισμοί ώστε να παρακολουθούνται καλύτερα οι συναλλαγές στην αγορά, στο πλαίσιο περιορισμού της φοροδιαφυγής.
2) Να υπάρξει αυτοτελής φορολόγηση όλων των εισοδημάτων από ακίνητα, με συντελεστή 20%. Με το νέο καθεστώς που μελετάται ουσιαστικά θα δοθεί ένα νέο κίνητρο στους ιδιοκτήτες που νοικιάζουν τα ακίνητά τους για να τα δηλώσουν, υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι έχουν κι άλλα εισοδήματα, αφού ο φόρος που θα πληρώνουν για τα ενοίκια που εισπράττουν θα είναι 20%. Θα είναι δηλαδή χαμηλότερος από αυτόν που πληρώνουν σήμερα, αφού με το σύστημα που ισχύει τα ενοίκια προστίθενται στα υπόλοιπα εισοδήματα με αποτέλεσμα να υπόκεινται συνολικά σε υψηλότερη φορολόγηση.
Από την άλλη πλευρά βέβαια είναι αυτονόητο ότι όσοι έχουν εισοδήματα μόνο από ενοίκια θα επιβαρυνθούν υπέρμετρα, διότι δεν θα έχουν ότι το αφορολόγητο όριο των 5.000 ευρώ.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι για να προχωρήσει το συγκεκριμένο μέτρο τα στελέχη που μετέχουν στην εν λόγω επιτροπή περιμένουν ειδική έκθεση από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων με εκτίμηση για την πορεία των εσόδων.
3) Να ενοποιηθούν όλοι οι φόροι που βαρύνουν σήμερα τα ακίνητα. Υπό τη "σκέπη" λοιπόν ενός νέου φόρου θα μπουν το ΕΤΑΚ, ο ΦΜΑΠ, αλλά και το ειδικός τέλος που εισπράττεται σήμερα μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, υπό την προϋπόθεση του ισοδυνάμου αποτελέσματος.
Απαραίτητη ως εκ τούτου προϋπόθεση για να προχωρήσει το συγκεκριμένο σχέδιο είναι όπως το τελικό εισπρακτικό αποτέλεσμα να μην είναι χαμηλότερο τουλάχιστον από το τέλος επί των ακινήτων, δηλαδή να αποφέρει τουλάχιστον στα δημόσια ταμεία 1,7 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
4) Να προχωρήσει η αύξηση των αντικειμενικών αξιών, καθώς αποτελεί ήδη μνημονιακή υποχρέωση, όμως αφού προηγουμένως γίνει έρευνα αγοράς για το ποιες είναι οι πραγματικές αξίες των ακινήτων. Εφόσον ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη έρευνα οι αρμόδιες επιτροπές του υπουργείου Οικονομικών θα μπορούν να προχωρήσουν στις αυξήσεις, ώστε να υπάρξει προσέγγιση των αγοραίων τιμών.
Αυτό ουσιαστικά όμως σημαίνει ότι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών δεν θα έρθει τελικά από τον Ιούνιο, όπως προβλέπει το Μνημόνιο, αλλά λίγους μήνες αργότερα και πάντως πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους.
Εκτός φυσικά από την επικείμενη αύξηση των αντικειμενικών αξιών κατά 25% - 30%, που θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην άμεση και έμμεση φορολογία των ακινήτων, η αρμόδια επιτροπή καλείται να εντάξει στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο και όλες τις μνημονιακές υποχρεώσεις που αφορούν τις αλλαγές στο καθεστώς των ακινήτων, όπως μείωση του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, κατάργηση φοροαπαλλαγής για τις αγροτικές γαίες που κατέχουν φυσικά πρόσωπα, ενοποίηση φορολογικών συντελεστών κ.λπ. («Ν» 20/2/2012, σελ. 1).
Ειδικοί φόροι κατανάλωσης
Στην επόμενη συνεδρίασή της αρμόδια επιτροπή θα θέσει επί τάπητος τις αλλαγές στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης, με ό,τι φυσικά αυτό συνεπάγεται για τους φορολογούμενους αφού είναι δεδομένο ότι οι όποιες νέες παρεμβάσεις αποφασιστούν θα επιβαρύνουν όλους του οικογενειακούς προϋπολογισμούς, πρωτίστως όμως αυτούς των ασθενέστερων οικονομικά ομάδων του πληθυσμού.
Υπάρχουν άλλωστε και μέτρα που έχουν ήδη αποφασιστεί με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα και δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμη, όπως η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης για τα φυσικά πρόσωπα που θα «παγώσει» όλα τα νοικοκυριά.
Το σίγουρο είναι ότι η πραγματική οικονομία θα μείνει για αρκετό διάστημα ακόμη στην «κατάψυξη» εάν υλοποιηθεί η πρόταση για μείωση του χαμηλού συντελεστή 13% του ΦΠΑ στον οποίο κατατάσσονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και υπηρεσίες και φυσικά τα τρόφιμα και τα φάρμακα και η υπαγωγή τους στον κανονικό.
Περιορισμός ή κατάργηση απαλλαγών
Ούτως ή άλλως το καθεστώς του ΦΠΑ αλλάζει αφού έχει ήδη αποφασιστεί να μειωθεί ο κανονικός συντελεστής 23% του ΦΠΑ στο 18% ή 19%, να καταργηθεί ο πολύ χαμηλός συντελεστής 6,5% καθώς και ο μειωμένος που ισχύει σήμερα στα νησιά. Σήμερα, στα νησιά του Αιγαίου -πλην Κρήτης- ισχύουν συντελεστές ΦΠΑ μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με αυτούς που εφαρμόζονται στην υπόλοιπη Ελλάδα. Δηλαδή ισχύουν συντελεστές 4,5%, 9% και 16%, αντί 6,5%, 13% και 23%.
Από την άλλη πλευρά ο μεγάλος «σκόπελος» της επιτροπής είναι ο περαιτέρω περιορισμός των φοροαπαλλαγών, αλλά και του αφορολογήτου ορίου χωρίς μάλιστα να έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο οι ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες να φορολογούνται, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», από το πρώτο ευρώ.
Όσον αφορά τις φοροαπαλλαγές τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών συγκλίνουν στην άποψη ότι θα πρέπει να διατηρηθούν ορισμένες με βάση εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, αφού σύμφωνα με την τελευταία μελέτη που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό οι φοροαπαλλαγές «κοστίζουν» σήμερα πάνω από 6,19 δισ. ευρώ ετησίως.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως όλα δείχνουν, βαίνουν προς κατάργηση οι εκπτώσεις φόρου για δαπάνες που αφορούν ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, νοσήλια, ενοίκια, δίδακτρα φροντιστηρίων, ασφάλιστρα ζωής, ασφαλιστικές εισφορές, δωρεές, τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας κ.λπ. για όσους φορολογούμενους δηλώνουν εισοδήματα άνω των 20.000 ευρώ.
*στη Ναυτεμπορική
Ριζικές ανατροπές στο φορολογικό σκηνικό για επιχειρήσεις και ακίνητα φέρνει το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, που θα περιέχει και "εκπλήξεις" για τα φυσικά πρόσωπα με τις αλλαγές που σχεδιάζονται και πάλι στο καθεστώς των φοροαπαλλαγών, του αφορολογήτου ορίου, αλλά και των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης που επιβαρύνουν κυρίως τους μη έχοντες....
Το νέο τοπίο στη φορολογία εισοδήματος άρχισε να ξεκαθαρίζει από χθες καθώς η αρμόδια επιτροπή για τη σύνταξη του νέου Εθνικού Φορολογικού Συστήματος, η οποία συνεδρίασε με τη συμμετοχή των εκπροσώπων του ΠΑΣΟΚ της Ν.Δ. και του ΛΑΟΣ, αλλά και γενικών διευθυντών και ανώτατων υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών, έλαβε τέσσερις σημαντικές αποφάσεις:
1) Να θεσπιστεί ενιαίος φορολογικός συντελεστής 15% (flat tax) για όλες τις επιχειρήσεις.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι στο συγκεκριμένο μέτρο αντιδρά η τρόικα, καθώς οι εκπρόσωποί της θεωρούν ότι η υστέρηση που καταγράφεται ακόμη στις εισπράξεις του Δημοσίου δεν επιτρέπει μείωση των φορολογικών συντελεστών ούτε για τα νομικά, ούτε για τα φυσικά πρόσωπα.
Ωστόσο ο αντίλογος των εκπροσώπων των κομμάτων που μετέχουν στην επιτροπή αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος στηρίζεται στο ότι η εν λόγω μείωση θα συμβάλει στην ανάπτυξη.
Στις αλλαγές που σχεδιάζονται, περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και η ενοποίηση όλων των φόρων (ΕΤΑΚ, ΦΜΑΠ ειδικό τέλος μέσω της ΔΕΗ) που βαρύνουν σήμερα τα ακίνητα. |
Η θέσπιση ενιαίου συντελεστή μάλιστα, υπογραμμίζουν οι ίδιοι παράγοντες, θα βελτιώσει τα έσοδα των επιχειρήσεων που πλήττονται από την κρίση, θα τους δώσει τη δυνατότητα να εκλογικεύσουν τις τιμές στην αγορά, ενώ θα αποτρέψει πολλές από το να κλείσουν και ως εκ τούτου θα σωθούν θέσεις εργασίας.
Από την άλλη πλευρά εάν βελτιωθεί η κατάσταση στην αγορά, όπως τονίζουν οι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, θα βελτιωθεί και η εικόνα των εσόδων αφού ετοιμάζονται και οι μηχανισμοί ώστε να παρακολουθούνται καλύτερα οι συναλλαγές στην αγορά, στο πλαίσιο περιορισμού της φοροδιαφυγής.
2) Να υπάρξει αυτοτελής φορολόγηση όλων των εισοδημάτων από ακίνητα, με συντελεστή 20%. Με το νέο καθεστώς που μελετάται ουσιαστικά θα δοθεί ένα νέο κίνητρο στους ιδιοκτήτες που νοικιάζουν τα ακίνητά τους για να τα δηλώσουν, υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι έχουν κι άλλα εισοδήματα, αφού ο φόρος που θα πληρώνουν για τα ενοίκια που εισπράττουν θα είναι 20%. Θα είναι δηλαδή χαμηλότερος από αυτόν που πληρώνουν σήμερα, αφού με το σύστημα που ισχύει τα ενοίκια προστίθενται στα υπόλοιπα εισοδήματα με αποτέλεσμα να υπόκεινται συνολικά σε υψηλότερη φορολόγηση.
Από την άλλη πλευρά βέβαια είναι αυτονόητο ότι όσοι έχουν εισοδήματα μόνο από ενοίκια θα επιβαρυνθούν υπέρμετρα, διότι δεν θα έχουν ότι το αφορολόγητο όριο των 5.000 ευρώ.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι για να προχωρήσει το συγκεκριμένο μέτρο τα στελέχη που μετέχουν στην εν λόγω επιτροπή περιμένουν ειδική έκθεση από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων με εκτίμηση για την πορεία των εσόδων.
3) Να ενοποιηθούν όλοι οι φόροι που βαρύνουν σήμερα τα ακίνητα. Υπό τη "σκέπη" λοιπόν ενός νέου φόρου θα μπουν το ΕΤΑΚ, ο ΦΜΑΠ, αλλά και το ειδικός τέλος που εισπράττεται σήμερα μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, υπό την προϋπόθεση του ισοδυνάμου αποτελέσματος.
Απαραίτητη ως εκ τούτου προϋπόθεση για να προχωρήσει το συγκεκριμένο σχέδιο είναι όπως το τελικό εισπρακτικό αποτέλεσμα να μην είναι χαμηλότερο τουλάχιστον από το τέλος επί των ακινήτων, δηλαδή να αποφέρει τουλάχιστον στα δημόσια ταμεία 1,7 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
4) Να προχωρήσει η αύξηση των αντικειμενικών αξιών, καθώς αποτελεί ήδη μνημονιακή υποχρέωση, όμως αφού προηγουμένως γίνει έρευνα αγοράς για το ποιες είναι οι πραγματικές αξίες των ακινήτων. Εφόσον ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη έρευνα οι αρμόδιες επιτροπές του υπουργείου Οικονομικών θα μπορούν να προχωρήσουν στις αυξήσεις, ώστε να υπάρξει προσέγγιση των αγοραίων τιμών.
Αυτό ουσιαστικά όμως σημαίνει ότι η αύξηση των αντικειμενικών αξιών δεν θα έρθει τελικά από τον Ιούνιο, όπως προβλέπει το Μνημόνιο, αλλά λίγους μήνες αργότερα και πάντως πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους.
Εκτός φυσικά από την επικείμενη αύξηση των αντικειμενικών αξιών κατά 25% - 30%, που θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην άμεση και έμμεση φορολογία των ακινήτων, η αρμόδια επιτροπή καλείται να εντάξει στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο και όλες τις μνημονιακές υποχρεώσεις που αφορούν τις αλλαγές στο καθεστώς των ακινήτων, όπως μείωση του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, κατάργηση φοροαπαλλαγής για τις αγροτικές γαίες που κατέχουν φυσικά πρόσωπα, ενοποίηση φορολογικών συντελεστών κ.λπ. («Ν» 20/2/2012, σελ. 1).
Ειδικοί φόροι κατανάλωσης
Στην επόμενη συνεδρίασή της αρμόδια επιτροπή θα θέσει επί τάπητος τις αλλαγές στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης, με ό,τι φυσικά αυτό συνεπάγεται για τους φορολογούμενους αφού είναι δεδομένο ότι οι όποιες νέες παρεμβάσεις αποφασιστούν θα επιβαρύνουν όλους του οικογενειακούς προϋπολογισμούς, πρωτίστως όμως αυτούς των ασθενέστερων οικονομικά ομάδων του πληθυσμού.
Υπάρχουν άλλωστε και μέτρα που έχουν ήδη αποφασιστεί με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα και δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμη, όπως η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης για τα φυσικά πρόσωπα που θα «παγώσει» όλα τα νοικοκυριά.
Το σίγουρο είναι ότι η πραγματική οικονομία θα μείνει για αρκετό διάστημα ακόμη στην «κατάψυξη» εάν υλοποιηθεί η πρόταση για μείωση του χαμηλού συντελεστή 13% του ΦΠΑ στον οποίο κατατάσσονται βασικά καταναλωτικά προϊόντα και υπηρεσίες και φυσικά τα τρόφιμα και τα φάρμακα και η υπαγωγή τους στον κανονικό.
Περιορισμός ή κατάργηση απαλλαγών
Ούτως ή άλλως το καθεστώς του ΦΠΑ αλλάζει αφού έχει ήδη αποφασιστεί να μειωθεί ο κανονικός συντελεστής 23% του ΦΠΑ στο 18% ή 19%, να καταργηθεί ο πολύ χαμηλός συντελεστής 6,5% καθώς και ο μειωμένος που ισχύει σήμερα στα νησιά. Σήμερα, στα νησιά του Αιγαίου -πλην Κρήτης- ισχύουν συντελεστές ΦΠΑ μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με αυτούς που εφαρμόζονται στην υπόλοιπη Ελλάδα. Δηλαδή ισχύουν συντελεστές 4,5%, 9% και 16%, αντί 6,5%, 13% και 23%.
Από την άλλη πλευρά ο μεγάλος «σκόπελος» της επιτροπής είναι ο περαιτέρω περιορισμός των φοροαπαλλαγών, αλλά και του αφορολογήτου ορίου χωρίς μάλιστα να έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο οι ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες να φορολογούνται, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», από το πρώτο ευρώ.
Όσον αφορά τις φοροαπαλλαγές τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών συγκλίνουν στην άποψη ότι θα πρέπει να διατηρηθούν ορισμένες με βάση εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια, αφού σύμφωνα με την τελευταία μελέτη που περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό οι φοροαπαλλαγές «κοστίζουν» σήμερα πάνω από 6,19 δισ. ευρώ ετησίως.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως όλα δείχνουν, βαίνουν προς κατάργηση οι εκπτώσεις φόρου για δαπάνες που αφορούν ιατρικές επισκέψεις και εξετάσεις, νοσήλια, ενοίκια, δίδακτρα φροντιστηρίων, ασφάλιστρα ζωής, ασφαλιστικές εισφορές, δωρεές, τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας κ.λπ. για όσους φορολογούμενους δηλώνουν εισοδήματα άνω των 20.000 ευρώ.
*στη Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.