Ξεκίνησαν να ανταγωνίζονται ευθέως πριν από δυόμισι χρόνια, με πόλεμο τιμών και, συχνά, σκληρές δηλώσεις. Στη συνέχεια, αποφάσισαν να «παντρευτούν», όμως υπολόγισαν χωρίς τις Βρυξέλλες, που ακύρωσαν τον «γάμο». Και σήμερα, έναν χρόνο μετά το «μπλόκο» του Επιτρόπου Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Χοακίν Αλμούνια στον φάκελο της συγχώνευσης των δύο εταιριών, η Aegean Airlines και η Olympic Air βαδίζουν πια σε τελείως διαφορετικά μονοπάτια, εν μέσω της χειρότερης κρίσης της οικονομίας μεταπολιτευτικά, έχοντας επί της ουσίας μοιράσει μεταξύ τους τη πίτα, χωρίς κανείς να μπαίνει στα χωράφια του άλλου....
Η απόσταση των οικονομικών μεγεθών μεταξύ των δύο αερογραμμών μεγαλώνει χρόνο με τον χρόνο, αφού η Aegean εξακολουθεί να ρισκάρει, ξεκινώντας- και σταματώντας- νέα δρομολόγια, ενώ η Olympic περιορίζει το διεθνές πτητικό της έργο, εξυπηρετώντας πλέον μόνο την περιοχή των Βαλκανίων και το Τελ Αβίβ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τέλη του 2009 οι δύο εταιρίες ανταγωνίζονταν σε πρωτοκλασάτους προορισμούς, όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, η Βιέννη, το Μιλάνο και η Ρώμη, ενώ σήμερα η - εκτός Ελλάδος - «αναμέτρησή» τους περιορίζεται στην Κωνσταντινούπολη και το Τελ Αβίβ, δύο αγορές που παρουσιάζουν εντυπωσιακή ανάπτυξη.
Τα αποτελέσματά τους αποτυπώνουν και το «χάσμα» που χωρίζει πια τις δύο αερογραμμές, οι οποίες δίνουν «μάχη» σε μία αποδεκατισμένη εσωτερική αγορά, δουλεύοντας με ζημίες και υπό τον κίνδυνο της αύξησης της τιμής των καυσίμων εν όψει του εμπάργκο στο Ιράν.
Στελέχη των αερομεταφορών παρατηρούν ότι πλέον πρόκειται για δύο ανόμοιες επιχειρήσεις με διαφορετικό προφίλ και στόχευση, ενώ εξηγούν ότι δεν μπορούν πια να συγκριθούν. Είναι ενδεικτικό ότι οι πωλήσεις της Aegean το 2011 έφτασαν τα 668 εκατ. ευρώ, όταν η Olympic Air είχε τζίρο 240 εκατ. ευρώ. Επίσης, αν και η Aegean είχε αισθητά πιο εκτεταμένο πτητικό πρόγραμμα, πέτυχε καλύτερα τελικά αποτελέσματα από την Olympic, καθώς «έγραψε» ζημίες 27,2 εκατ. ευρώ, αντί 37,6 εκατ. ευρώ της θυγατρικής της MIG.
Επιμένει ...τουριστικά
Ειδικότερα, η Aegean, έπειτα και από την είσοδό της στην Star Alliance, έχει πειραματιστεί με διάφορους προορισμούς, εγκατέλειψε το Βερολίνο και την Μπολόνια, αλλά ενέταξε στο πτητικό της πρόγραμμα τη Βιέννη και τη Βουδαπέστη, καθώς και τις Πράγα και Τιφλίδα, με πτήσεις που θα ξεκινήσουν τον Μάιο. Η εταιρία, εν όψει της θερινής σεζόν, έχει εκπονήσει ένα αρκετά φιλόδοξο σχέδιο, προκειμένου να εκμεταλλευτεί στο έπακρο την τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας, συνδέοντας δημοφιλείς προορισμούς με το εξωτερικό.
Η Aegean έχει πάρει άδεια από την ΥΠΑ για πτήσεις από και προς Ρωσία και Ισραήλ, ενώ ετοιμάζει πλήθος συχνοτήτων από και προς δημοφιλή Ελληνικά νησιά και τη Θεσσαλονίκη, με νέους προορισμούς. Ωστόσο, η επεκτατική πολιτική έχει κόστος, αφού το 2011 κατεγράφη αύξηση των ζημιών της εταιρίας, οι οποίες έφτασαν στα 27,2 εκατ. ευρώ, από τα 23,3 εκατ. ευρώ το 2010.
Με τα μάτια στο Άμπου Ντάμπι
Από την άλλη, η Olympic Air έχει σταματήσει την σύνδεση Αθήνας - Άμστερνταμ, που ήταν και η τελευταία παρακαταθήκη της παλιάς Ολυμπιακής στην Δυτική Ευρώπη, ενώ ξεκίνησε εκ νέου δρομολόγια προς το Τελ Αβίβ. Παράλληλα, τον Μάιο θα αποχωρήσει και από το Κάιρο - από το οποίο η Aegean έφυγε πέρυσι- κι, έτσι, θα μείνει μόνη της στη σύνδεση με την Αθήνα η Egypt Air.
Επίσης, η συνεργασία της θυγατρικής της MIG με την KLM για πτήσεις κοινού κωδικού, που είχε ανακοινωθεί μέσα στο 2011, έχει ατονήσει. Αξίζει να σημειωθεί ότι η KLM ανήκει στην Air France, την επικεφαλής, δηλαδή, της Sky Team, με την οποία η Olympic «φλέρταρε» στο παρελθόν. Η θυγατρική της MIG θα εστιάσει περισσότερο στις σχέσεις της με την Etihad και τη συνεργασία με τους Άραβες, μέσα από την σύμπραξη της Abu Dhabi Mar με τον όμιλο.
Επίσης, η Olympic επενδύει πολλά στις άγονες γραμμές, στον διαγωνισμό για τις οποίες φαίνεται να λαμβάνει 13 προορισμούς, όπως ανάφερε η διοίκηση της MIG στην ενημέρωση των επενδυτών. Ωστόσο, επισήμως, ο διαγωνισμός βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και, πηγές του υπουργείου Υποδομών απέφυγαν να τοποθετηθούν σχετικά.
Πηγές της Olympic εστιάζουν στο «νοικοκύρεμα» των οικονομικών της εταιρίας, καθώς και στο γεγονός ότι ο στόχος για EBITDA ζημίες 15,5 εκατ. ευρώ τηρήθηκε στο έπακρο, ενώ, όπως αναφέρουν, εξετάζονται πτήσεις προς Κροατία και Ουκρανία, για τις οποίες η εταιρία έχει πάρει άδεια από την ΥΠΑ, όμως ακόμη δεν έχουν ληφθεί τελικές αποφάσεις.
Οι οικονομικές επιδόσεις των δύο εταιριών (σε εκατ. ευρώ)
Όμιλος Olympic* | Olympic Air | Aegean Airlines | ||||
2010 | 2011 | 2010 | 2011 | Έτη | 2010 | 2011 |
407,4 | 300,2 | 334 | 240.5 | Πωλήσεις | 591 | 668.2 |
-90,1 | -32,7 | -71.8 | -15.5 | EBITDA | 1.02 | -17.7 |
-130,5 | - 67,9 | -80.9 | - 37.6 | Καθαρό αποτέλεσμα | -23.3 | -27.2 |
4.38 | 3.4 | Επιβατική κίνηση (εκατ.) | 6.2 | 6.5 |
*Olympic Air, Olympic Handling, Olympic Engineering
*με πληροφορίες από το ΒΗΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.