Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2012

Σαν σήμερα, ναυάγησε το Εξπρές Σάμινα, επί υπουργείας Παπουτσή

Διαβάστε ποιοι μεγαλοεπιχειρηματίες ήταν οι ιδιοκτήτες του πλοίου - σαπάκι

Χρήστος Παπουτσής: Επί ημερών του η ΕΛ.ΑΣ. έζησε τις χειρότερες ημέρες (και κυρίως οι πολίτες, που έφαγαν το ξύλο τις αρκούδας από τα ΜΑΤ). Επί ημερών του, το 2000, όντας υπουργός Ναυτιλίας, έγινε ένα από τα μεγαλύτερα ναυάγια στην Ελλάδα. Το Εξπρές Σάμινα βυθίστηκε. Το πλοίο - σαπάκι έγινε για 81 ανθρώπους ο υγρός τους τάφος....


Σαν σήμερα, το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου του 2000 το «Εξπρές Σάμινα» σαλπάρει από το λιμάνι του Πειραιά με 533 άτομα, από τα οποία τα 472 ήταν επιβάτες και τα υπόλοιποι 61 το πλήρωμα. Λίγο πριν τις 22.00, ενώ το πλοίο ετοιμάζεται για τον κατάπλου του στο λιμάνι της Παροικιάς (πρωτεύουσα-χώρα) της Πάρου, προσκρούει στις 22.12 με ανέμους 8 μποφόρ, 2 μίλια ανοικτά της Πάρου, με ταχύτητα 18 μιλίων, στις χαρτογραφημένες νησίδες «Πόρτες» με αποτέλεσμα τα βράχια να σχίσουν τα ύφαλα του πλοίου προκαλώντας του ρήγμα περίπου τριών μέτρων στη βάση του πτερύγιου εξισορρόπησης με το νερό να εισβάλλει στο μηχανοστάσιο του πλοίου παίρνοντας γρήγορα κλίση προς τα δεξιά και βυθίζοντάς το σε 25 λεπτά.

Ήταν μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες στην Ελλάδα με 81 νεκρούς, η δεύτερη μεγαλύτερη μετά το ναυάγιο του οχηματαγωγού Ηράκλειον

Το «Εξπρές Σάμινα» ανήκε στην εταιρία Minoan Flying Dolphins (Μ.F.D)

ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΜΕΤΟΧΟΙ ΤΗΣ M.F.D.

Οι βασικοί μέτοχοι της Minoan Flying Dolphins ήταν:

–Αγαπητός Αντώνης (πλοιοκτήτης)
–Αγαπητός Κώστας (πλοιοκτήτης)
–Αγούδημος Δημήτρης (πλοιοκτήτης)
–Βασιλάκης Θεόδωρος (Αegean Airlines Auto Hellas)
–Βαρδινογιάννης Γιώργος (επιχειρηματίας)
–Βρυώνης Φίλιππος (Ατέρμων, Γενέρ, ιδιοκτήτης καναλιού EXTRA 3 σήμερα)
–Γουλανδρής Μιχάλης (Π & Κ ΑΧΕ)
–Γουρδομιχάλης Ευστάθιος (εφοπλιστής)
–Γούτος Γεώργιος (πλοιοκτήτης)
–Ιωάννου Δάκης (Αβαξ, Intercontinental)
–Κόκκαλης Σωκράτης (Ομιλος Intracom, Θρύλος Α.Ε.)
–Κοντομηνάς Δημήτριος (Interamerican, Intertrust, ιδιοκτήτης του Alpha tv σήμερα)
–Λασκαρίδης Θανάσης (Hyatt)
–Λασκαρίδης Πάνος (Hyatt)
–Μάτσας Μάκης (Minos EMI)
–Πολίτης Δημήτριος (Γνώμων Α.Ε.)
–Θρύλος Α.Ε. (Ιδιοκτήτρια Εταιρεία Ολυμπιακού)

Όπως είναι γνωστό ο 55χρόνος εφοπλιστής-αντιπρόεδρος-διευθύνων σύμβουλος της Μinoan Flying Dolphins και πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας (ΕΕΑ), Παντελής Σφηνιάς, μη αντέχοντας το βάρος της τραγωδίας και της πίεσης που του ασκήθηκε έδωσε τέλος στη ζωή του το πρωί της 29ης Νοεμβρίου του 2000 πέφτοντας από τον έκτο όροφο του κτιρίου της εταιρείας στην Ακτή Κονδύλη στον Πειραιά.

Ένα 24ωρο πριν την αυτοκτονία είχε σύσκεψη στα γραφεία της "Ιντεραμέρικαν" με τους μεγαλομέτοχους Κοντομηνά, Βρυώνη, Ιωάννου, Βασιλάκη και Λασκαρίδη με αντικείμενο την οικονομική πορεία της MFD με δεδομένη την μη είσοδό της (παρά τις αρχικές προβλέψεις) στο Χρηματιστήριο.

Δημοσιογραφικές φήμες, που όμως δεν επιβεβαιώνονται, αναφέρουν ότι ενδεχομένως ο Π. Σφηνιάς να δεχόταν πιέσεις από ανθρώπους που είχαν δώσει χρήματα στοχεύοντας στην υπεραξία της μετοχής.

Ο Παπουτσής...

Ο τοτε υπουργος εμπορικης ναυτιλιας Χρηστος Παπουτσης φτανει την επομενη μερα στον τοπο της τραγωδιας με ελικοπτερο Super Puma. Παρολο που αυτα τα ελικοπτερα δεν σηκωθηκαν την προηγουμενη μερα για να λαβουν μερος στην επιχειρηση διασωσης με την δικαιολογια απο την πολιτικη ηγεσια -υπουργος τυπου Τηλεμαχος Χυτηρης και υφυπουργος αμυνας Δημητριος Αποστολακης- οτι δεν ειναι εκπαιδευμενο το προσωπικο που τα στελεχωνει. Και παρολο που το επιτελειο της Πολεμικης Αεροποριας υποστηριζει το αντιθετο λεγοντας οτι υπηρχε ετοιμη ομαδα διασωσης η οποια δεν καταφερε να συμμετασχει τελικα στην διασωση. Αυτο που τελικα εφταιγε και δεν σηκωθηκαν τα Super Puma ηταν γραφειοκρατικα κωλυματα

Ο Χρηστος Παπουτσης, υπουργος εμπορικης ναυτιλιας, -στο ιδιο υπουργειο που ανηκουν τα ελικοπτερα- απαντα στις επικρισεις που δεχτηκε για την χρηση του Super Puma σαν μεταφορικο του μεσο: Ουτε με κοτερα ουτε με ελικοπτερα εχω συνηθισει να μετακινουμαι, αλλα οι εντολες του πρωθυπουργου ηταν σαφεις. Απολογουμενος για τις πολιτικες ευθυνες που προεκυψαν απο την μη εγκαιρη κινητοποιηση του μηχανισμου διασωσης δηλωνει: Δεν σκοπευω να υποβαλω την παραιτηση μου και εμμενει στις εξαγγελιες του τοτε πρωθυπουργου Το μαχαιρι θα φτασει στο κοκαλο, η εντολη του πρωθυπουργου ειναι σαφης: να χυθει απλετο φως και με αυστηροτητα να αποδοθουν ευθυνες

Ο τοτε υπουργος δικαιοσυνης Μιχαλης Σταθοπουλος δηλωνει στην Βουλη:Υπαρχουν μεγαλες ευθυνες παντου, οι οποιες και θα διερευνηθουν. το ναυτικο δυστυχημα δεν αποτελει μονο τραγωδια, αλλα υπαρχουν σοβαρες ενδειξεις "εγκληματικης αδιαφοριας".

Το ιστορικο των βουλευματων ειναι μια παλινωδια αποφασεων και αναιρεσεων τους σχετικα με το ειδος της παραπομπης των υπευθυνων για το ναυαγιο του Express Samina. Αρχικα στο εδωλιο του κατηγορουμενου θα καθονταν 17 ατομα, μεταξυ των οποιων και εξι στελεχη της επιθεωρησης εμπορικων πλοιων. Στην συνεχεια τα κακουργηματα των μελων του πληρωματος μετατραπηκαν απο το Συμβουλιο Εφετων Αιγαιου με το βουλευμα υπ. αριθ 71/2002 σε πλημμεληματα. Με το ιδιο βουλευμα το Συμβουλιο Εφετων Αιγαιου αποφασισε να μην υπαρξει κατηγορια κατα της εταιρειας MFD στην οποια ανηκε το Σαμινα, για τα φθαρμενα σωσιβια και τις κακοσυντηρημενες βαρκες.

Στον δρομο προς το δικαστηριο αρκετα απο τα ατομα της επιθεωρησης απαλλαχτηκαν η η υποθεση τους θα δικαστει απο αλλο δικαστηριο -αν βεβαια δεν παραγραφουν μεχρι τοτε τα αδικηματα. Κατω απο τις πιεσεις των συγγενων τελικα με το υπ. αριθ. 122/2004 βουλευμα του Συμβουλιου Εφετων Αιγαιου παραπεμπονται ο πλοιαρχος και ο υποπλοιαρχος για κακουργηματα. Τα υπολοιπα 5 μελη του πληρωματος βαρυνονται με κατηγοριες σε βαθμο πλημμεληματος. Οι εκπροσωποι της πλοιοκτητριας εταιρειας Κωνσταντινος Κληρονομος και Νικος Βικατος, αντιμετωπιζουν κατηγοριες για εκθεση σε κινδυνο ανθρωπινης ζωης, ενω θα δικαστουν και για ηθικη αυτουργια σε ψευδη βεβαιωση, που αφορα στην εκδοση πιστοποιητικων αξιοπλοιας του Σαμινα απο τους επιθεωρητες του ΥΕΝ και αξιωματικων του Λιμενικου Σωματος. Τελος ενας επιθεωρητης του ΥΕΝ θα δικαστει μαζι με τους 8 προηγουμενους.

Οι εμφανεις αιτιες για την βυθιση του Σαμινα συμφωνα και με τα πολυαναμενομενα πορισματα ειναι οι παρακατω:

Τα ανοικτα στεγανα. Προκειται για τις υδατοστεγεις μπουκαπορτες οι οποιες ηταν ανοικτες, αφου κανεις δεν φροντισε να τις κλεισει. Η ευθυνη για τον ασφαλισμο των μπουκαπορτων βαρυνει τον Α' μηχανικο.
Τα 17 ανασφαλιστα φορτηγα που μετακινηθηκαν με αποτελεσμα να παρει κλιση το πλοιο και να επιταχυνθει η βυθιση του.
Τα παλια και κακοσυντηρημενα σωστικα μεσα. Μια απο τις σωσιβιες λεμβους δεν λειτουργησε και οι ναυαγοι που ειχαν επιβιβαστει σε αυτη παρασυρθηκαν απο τα κυματα, ενω τα σωσιβια ηταν τριων δεκαετιων.
Η λαθος ενημερωση του κεντρου συντονισμου διασωσης.
Οι λανθασμενες ενεργειες και οι παραλειψεις του πλοιαρχου Β.Γιαννακη και του υπολοιαρχου Αν.Ψυχογιου.
Το οτι πλοιο ταξιδευε τον τελευταιο μηνα πριν απο το ναυαγιο χωρις τα αναγκαια πιστοποιητικα και δεν υπηρχαν λιστα επιβατων ουτε σχεδιο εγκαταλειψης του.

Οι αιτιες που δεν καταδεικνυονται απο τα πορισματα ειναι λιγο πολυ γνωστες. Ο Παντελης Σφηνιας αντιπροεδρος της Minoan Flying Dolphin -που μετα το ατυχημα μετονομαστηκε σε Hellenic Flying Dolphin- ειχε προσπαθησει τον προηγουμενο καιρο του ατυχηματος να δημιουργησει εναν μονοπωλιακο κολοσσο στις θαλασσιες συγκοινωνιες. Εξαγοραζε αλλες εταιρειες και παλια πλοια με σκοπο την κυριαρχια στο αιγαιο. Ξαναβαφτιζε παλια πλοια τα οποια κυκλοφορουσαν δεκαετιες στην θαλασσα με νεα ονοματα. Το Σαμινα συγκεκριμενα ηταν πλοιο του 1965. Συμφωνα με δηλωση του πριν το ατυχημα "ο αντιπρόεδρος Παντελής Σφηνιάς υποστηρίζει ότι τα πλοία τους, που με τις εκτεταμένες επισκευές και εργασίες που γίνονται θα είναι τα ασφαλέστερα της Eυρώπης" ενω σε αλλη του συνεντευξη υποστηριζε οτι "για την εταιρεία προέχει η ασφάλεια των επιβατών, οι οποίοι θα μπορέσουν να ασκήσουν κριτική όταν διαπιστώσουν τις σοβαρές αλλαγές στα πλοία της. Όλα έχουν ανακατασκευαστεί σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας"

Δυο μηνες μετα το ναυαγιο του Σαμινα ο Παντελης Σφηνιας αυτοκτονει. Τα ΜΜΕ βουιζουν για τον ευαισθητο ανθρωπο που αυτοκτονησε λογω τυψεων. Ασφαλως υπαρχουν και οι πιεσεις των μεγαλομετοχων της Minoan Flying Dolphin που λογω συγκυριων δεν καταφερε να μπει στο χρηματιστηριο καθως και προσωπικα χρεη του πρωην αντιπροεδρου της εταιρειας υψους 4,3 δισ δραχμων. Τι απο ολα αυτα συνεβαλλε στην αυτοκτονια του δεν θα το μαθουμε ποτε. Ομως οι επιλογες του στον τροπο που χειριστηκε την ναυσιπλοια στην Ελλαδα συνεβαλαν σιγουρα στο ναυαγιο του Σαμινα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.