Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Τα τρία «παράθυρα» για... κόλπα στο λαθρεμπόριο καυσίμων


Ποια «κενά» επιτρέπουν ακόμη τη διακίνηση παράνομων ποσοτήτων ναυτιλιακού πετρελαίου. Νομοθετικά μέτρα που ψηφίστηκαν για το λαθρεμπόριο, αλλά δεν εφαρμόστηκαν ή έχουν... «κολλήσει». Ποιες εξαιρέσεις προβλέπονται. Πώς στήθηκε η μεγάλη κομπίνα...





Με τις πόρτες ορθάνοιχτες για το λαθρεμπόριο παραμένει η εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών, καθώς παρά τη νομοθέτηση μέτρων για την καταπολέμησή του αυτά παραμένουν ανενεργά.

Αυτό τονίζουν στο Euro2day.gr παράγοντες της αγοράς καυσίμων, στον απόηχο της έρευνας που διεξάγεται σε βάρος της ΕΤΕΚΑ, πρατηριούχων και δημόσιων λειτουργών.

Επισημαίνουν επιπλέον ότι η χρόνια ολιγωρία στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου συνεχίζει να στερεί πόρους από το Δημόσιο, να επιβαρύνει τους φορολογούμενους, να διατηρεί στρεβλώσεις στην αγορά και να λειτουργεί σε βάρος του νόμιμου τμήματός της, που το συρρικνώνει συνεχώς.

Συγκεκριμένα, ενώ έχει νομοθετηθεί μια σειρά μέτρων για τον έλεγχο διακίνησης των καυσίμων με βυτιοφόρα και πλωτά μέσα, αυτά για διάφορους λόγους δεν εφαρμόζονται.

Αποτέλεσμα είναι να διατηρούνται γκρίζες ή μαύρες ζώνες τις οποίες εκμεταλλεύονται οι λαθρέμποροι, με τη συνδρομή... διευκολύνσεων που τους προσφέρουν επίορκοι κρατικοί λειτουργοί. Από την απαρίθμηση, στη συνέχεια, των μέτρων που έχουν αποφασιστεί, αλλά δεν εφαρμόζονται, γίνεται σαφές ότι αυτά αν ίσχυαν και στην πράξη θα ήταν από πολύ δύσκολη έως αδύνατη η δραστηριότητα του κυκλώματος, που στηρίζεται στη διακίνηση παράνομων ή λαθραίων ποσοτήτων ναυτιλιακού πετρελαίου, που το διέθεταν ως πετρέλαιο θέρμανσης, αποκομίζοντας κέρδη άνω των 600 ευρώ τα 1.000 λίτρα.

Από τα μέτρα που δεν εφαρμόζονται, αν και έχουν νομοθετηθεί, τα πλέον σημαντικά είναι τα εξής:

*Εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα. Μέσω των συστημάτων αυτών, το κέντρο ελέγχου που θα συσταθεί στην αρμόδια υπηρεσία του Υπ.Οικ. θα παρακολουθεί την πορεία κάθε βυτιοφόρου, ώστε να μπορεί να τη συγκρίνει με τα στοιχεία των παραστατικών που εκδίδονται.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την εγκατάστασή τους έχει εκδοθεί. Ωστόσο υπάρχει εμπλοκή με τον καθορισμό των προδιαγραφών. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων δεν έχει εκδώσει απόφαση για το πρωτόκολλο επικοινωνίας των GPS με τον κέντρο ελέγχου, βάσει των οποίων θα προσδιοριστούν οι συνολικές προδιαγραφές του συστήματος. Έτσι το μέτρο συνεχίζει να παραμένει ανενεργό, ενώ είναι γνωστό ότι βασικοί συντελεστές στην παράνομη διακίνηση καυσίμων είναι τα μέσα μεταφοράς. Να σημειωθεί εδώ ότι αρκετές εταιρείες πετρελαιοειδών εδώ και μία δεκαετία έχουν εγκαταστήσει GPS στα ιδιόκτητα βυτιοφόρα, ώστε να μπορούν να ελέγχουν τουλάχιστον τη διακίνηση των καυσίμων που γίνεται με ιδιόκτητα μεταφορικά μέσα.

*Συστήματα εισροών - εκροών. Το μέτρο ισχύει μόνο για τα πρατήρια, εφαρμόζεται με καθυστέρηση, ενώ μόλις εχθές η ΓΓΠΣ εξέδωσε ανακοίνωση, επισημαίνοντας ότι δεν πρόκειται να δοθεί παράταση πέραν της 31ης Μαρτίου.

Ωστόσο από την εφαρμογή του μέτρου στην παρούσα φάση εξαιρούνται τα ιδιωτικά πρατήρια (πρατήρια εργοταξίων, επιχειρήσεων κ.λπ.), εγκαταστάσεις αποθήκευσης χημικών - εναλλακτικών καυσίμων (τολουόλη, μεθανόλη, βιοκαύσιμα) τα οποία χρησιμοποιούνται ευρέως σε νοθείες.

Ακόμη, εμπλοκή υπάρχει και για τις δεξαμενές των μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης. Ενώ προβλέφθηκε και γι' αυτές τις εγκαταστάσεις να ισχύσουν οι προδιαγραφές των πρατηρίων, αποδείχτηκε ότι στην πράξη δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο λόγω μικρότερης χωρητικότητας των δεξαμενών των μεταπωλητών. Έτσι και στην περίπτωση αυτή, η απόφαση για εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών παραμένει ανενεργή, ενώ είναι γνωστό ότι το αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο έχει τις ίδιες προδιαγραφές με το θέρμανσης, άρα μπορεί εύκολα να αναμιχθεί προσφέροντας τεράστια κέρδη στους λαθρεμπόρους.

Πάντως, ακόμη και τα συστήματα αυτά οι λαθρέμποροι βρίσκουν τρόπους να τα παρακάμπτουν με τον απλό τρόπο της διατήρησης έξτρα δεξαμενών που δεν είναι συνδεδεμένες με το σύστημα (όπως αποκαλύφθηκε στη χθεσινή έρευνα) και οι οποίες μόνο με επιτόπιο έλεγχο μπορούν να διαπιστωθούν.

*Συστήματα εισροών - εκροών στα πλωτά μέσα. Η εγκατάστασή τους στα πλωτά μέσα εφοδιασμού πλοίων με ναυτιλιακό πετρέλαιο έχει κολλήσει πολλαπλώς. Η Κοινή Υπουργική Απόφαση δεν διαχωρίζει τα πλωτά σε μικρά, μεγάλα κ.λπ., ενώ τίθεται και θέμα για το κατά πόσον είναι υποχρεωμένα να τα εγκαθιστούν πλωτά με μη ελληνική σημαία. Έτσι, και ενώ είναι γνωστό ότι μεγάλο μέρος του λαθρεμπορίου στο ναυτιλιακό πετρέλαιο γίνεται με τα μικρά πετρελαιοφόρα, τα γνωστά σλέπια, η διακίνησή τους παραμένει ανεξέλεγκτη επειδή η ΚΥΑ είναι ασαφής.

Τέλος, αναφορικά με την εμπλοκή υπαλλήλων του ΥΠΕΚΑ στην υπόθεση λαθρεμπορίου που αποκαλύφθηκε εχθές, πηγές της πολιτικής ηγεσίας επιβεβαίωναν ότι την Τρίτη έγινε δικαστική και αστυνομική έρευνα στην αρμόδια υπηρεσία. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ δηλώνει ότι συντρέχει τις δικαστικές και αστυνομικές αρχές, ενώ για τους εμπλεκόμενους δημόσιους λειτουργούς,δόθηκε εντολή να εφαρμοστούν τα ισχύοντα στον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα για παρόμοιες περιπτώσεις.

πηγή: euro2day.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.