Συγκλονιστικές είναι οι καταγγελίες που κάνει ο Συνήγορος του
Καταναλωτή για την δράση των ενεχυροδανειστηρίων χρυσού, που ενώ
υπόσχονται χορήγηση χαμηλότοκων δανείων, ουσιαστικά "γδύνουν"
ανυποψίαστους πολίτες που βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση…
Η πρώτη έρευνα του Συνηγόρου, σύμφωνα με το tovima.gr, που αφορούσε στα
ενεχυροδανειστήρια χρυσού παραπέμφθηκε στις υπηρεσίες του υπουργείου
Οικονομικών χωρίς ως τώρα να έχει υπάρξει κανένα αποτέλεσμα. Η δεύτερη
έρευνα που πραγματοποιήθηκε μετά από ανώνυμες καταγγελίες από τον
Συνήγορο του Καταναλωτή κ. Ευ. Ζερβέα και αφορούσε στα επτά
ενεχυροδανειστήρια αυτοκινήτων και σκαφών που λειτουργούν στην Αττική
και την Θεσσαλονίκη έφερε στην επιφάνεια τοκογλυφικές πρακτικές κι ο
σχετικός φάκελος έχει ήδη αποσταλεί στην Εισαγγελία, το ΣΔΟΕ και στην
Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή παρουσίασε αποκαλυπτικά στοιχεία για τον τρόπο που λειτουργούν αυτές οι επιχειρήσεις. Όπως ανέφερε μάλιστα το επιτόκιο μπορεί να φτάσει ακόμη και στο 150%, ενώ ο ιδιοκτήτης που δίνει ως ενέχυρο το όχημά του αρκετές φορές βρίσκεται θύμα εκβιασμού και χρεώσεων, τις οποίες φυσικά δεν γνωρίζει εκ των προτέρων.
Η παράνομη δράση
Ειδικότερα τα στάδια της σχέσης του πολίτη που θέλει να ενεχυριάσει ένα όχημα - προφανώς για λόγους οικονομικής ανάγκης - και του ενεχυροδανειστηρίου είναι τα εξής:
- Οι εταιρίες διαφημίζουν τη χορήγηση δανείων αντί μηνιαίου επιτοκίου 0,75% με μοναδική εγγύηση το αυτοκίνητο του ενδιαφερόμενου.
- Ο ενδιαφερόμενος έρχεται σε επαφή με τον ενεχυροδανειστή και προσκομίζει το αυτοκίνητό του.
- Ο ενεχυροδανειστής εκτιμά την εμπορική αξία του οχήματος. Πάγια τακτική είναι να δίνει δάνειο ίσο με τη μισή αξία του αυτοκινήτου. Έστω λοιπόν ότι το αυτοκίνητο έχει αξία 5.000 ευρώ, το δάνειο που δίνει στον κύριο του οχήματος είναι 2.500 ευρώ. Εκεί ο ιδιοκτήτης μαθαίνει ότι θα πρέπει να αποπληρώσει τα χρήματα που του δόθηκαν ως δάνειο, τον τόκο των χρημάτων, το κόστος για μικτή ασφάλιση, την 24ωρη στάθμευση και φύλαξη του οχήματος. Τα ασφάλιστρα και φύλακτρα ανέρχονται μηνιαίως από 15 ευρώ έως ανά 1.000 ευρώ δανείου, ενώ η στάθμευση κυμαίνεται από 190 έως 210 ευρώ ανά μήνα. Επιπλέον ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου χρεώνεται και με «έξοδα φακέλου» 150 ευρώ, εφάπαξ.
- Συνάπτεται η σχετική συμφωνία σύστασης ενεχύρου με αρχική διάρκεια από έναν μήνα έως τρεις μήνες. Έτσι μετά την παρέλευση του διαστήματος ο ενεχυριαστής πληρώνει το συνολικό ποσό για να πάρει πίσω το όχημά του.
- Αν ο ενεχυριαστής δεν μπορεί να αποπληρώσει το ποσό που δανείστηκε ανανεώνεται η σύμβαση, μαζί με όλα τα προαναφερόμενα έξοδα, για μικρό χρονικό διάστημα (συνήθως ένα τρίμηνο). Αν και πάλι δεν μπορεί να αποπληρώσει το ενεχυροδανειστήριο αποκτά δικαίωμα εκποίησης του αυτοκινήτου. Συνήθως ο ιδιοκτήτης του οχήματος όταν αντιλαμβάνεται το ποσό που πρέπει να επιστρέψει συναινεί στην εκποίηση και το ενεχυροδανειστήριο κερδίζει περισσότερα από το ποσό που δάνεισε.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα του tovima.gr, για ένα όχημα αξίας 5.000 ευρώ, ο ιδιοκτήτης δανείζεται 2.500 ευρώ. Πληρώνει τον πρώτο μήνα τόκο 19 ευρώ, ασφάλιστρα οχήματος 38 ευρώ, φύλαξη 38 ευρώ, πάρκινγκ 200 ευρώ κι έξοδα φακέλου 150 ευρώ. Το τελικό ποσό που πρέπει να επιστρέψει ο ιδιοκτήτης οχήματος ανέρχεται τον πρώτο μήνα είναι 2.944 ευρώ με συνολική επιβάρυνση 17,75%. Τον τρίτο μήνα το ποσό που πρέπει να επιστρέψει ανεβαίνει στα 3.531 ευρώ με συνολική επιβάρυνση 41,25% και αν το αφήσει το όχημα για 12 μήνες αυτό απογειώνεται στα 6.175 ευρώ με επιβάρυνση 147%.
Ο κ. Ζερβέας τόνισε πως τα ενεχυροδανειστήρια οχήματος αλλά και χρυσού, μετά την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, ανοίγουν απλά με μία αίτηση στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής, με την προσκόμιση λευκού ποινικού μητρώου ή υπεύθυνη δήλωση για αυτό.
Από την πλευρά του ο κ. Σκορδάς κάλεσε τους καταναλωτές πρώτον, να αποφεύγουν αυτές τις επιχειρήσεις και δεύτερον, να αξιοποιήσουν την δυνατότητα που τους παρέχει η Πολιτεία να προσφύγουν στον κρατικό ενεχυροδανεισμό. Συγκεκριμένα το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο δέχεται αντικείμενα αξίας 5.000 ευρώ ως ενέχυρα και δίνει δάνεια με συνολικό επιτόκιο περίπου στο 10%. Και πρόσθεσε ότι θα συζητήσει με το αρμόδιο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το ενδεχόμενο να γίνουν πιο αυστηρές οι προϋποθέσεις αδειοδότησης.
Πληροφορίες: tovima.gr
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή παρουσίασε αποκαλυπτικά στοιχεία για τον τρόπο που λειτουργούν αυτές οι επιχειρήσεις. Όπως ανέφερε μάλιστα το επιτόκιο μπορεί να φτάσει ακόμη και στο 150%, ενώ ο ιδιοκτήτης που δίνει ως ενέχυρο το όχημά του αρκετές φορές βρίσκεται θύμα εκβιασμού και χρεώσεων, τις οποίες φυσικά δεν γνωρίζει εκ των προτέρων.
Η παράνομη δράση
Ειδικότερα τα στάδια της σχέσης του πολίτη που θέλει να ενεχυριάσει ένα όχημα - προφανώς για λόγους οικονομικής ανάγκης - και του ενεχυροδανειστηρίου είναι τα εξής:
- Οι εταιρίες διαφημίζουν τη χορήγηση δανείων αντί μηνιαίου επιτοκίου 0,75% με μοναδική εγγύηση το αυτοκίνητο του ενδιαφερόμενου.
- Ο ενδιαφερόμενος έρχεται σε επαφή με τον ενεχυροδανειστή και προσκομίζει το αυτοκίνητό του.
- Ο ενεχυροδανειστής εκτιμά την εμπορική αξία του οχήματος. Πάγια τακτική είναι να δίνει δάνειο ίσο με τη μισή αξία του αυτοκινήτου. Έστω λοιπόν ότι το αυτοκίνητο έχει αξία 5.000 ευρώ, το δάνειο που δίνει στον κύριο του οχήματος είναι 2.500 ευρώ. Εκεί ο ιδιοκτήτης μαθαίνει ότι θα πρέπει να αποπληρώσει τα χρήματα που του δόθηκαν ως δάνειο, τον τόκο των χρημάτων, το κόστος για μικτή ασφάλιση, την 24ωρη στάθμευση και φύλαξη του οχήματος. Τα ασφάλιστρα και φύλακτρα ανέρχονται μηνιαίως από 15 ευρώ έως ανά 1.000 ευρώ δανείου, ενώ η στάθμευση κυμαίνεται από 190 έως 210 ευρώ ανά μήνα. Επιπλέον ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου χρεώνεται και με «έξοδα φακέλου» 150 ευρώ, εφάπαξ.
- Συνάπτεται η σχετική συμφωνία σύστασης ενεχύρου με αρχική διάρκεια από έναν μήνα έως τρεις μήνες. Έτσι μετά την παρέλευση του διαστήματος ο ενεχυριαστής πληρώνει το συνολικό ποσό για να πάρει πίσω το όχημά του.
- Αν ο ενεχυριαστής δεν μπορεί να αποπληρώσει το ποσό που δανείστηκε ανανεώνεται η σύμβαση, μαζί με όλα τα προαναφερόμενα έξοδα, για μικρό χρονικό διάστημα (συνήθως ένα τρίμηνο). Αν και πάλι δεν μπορεί να αποπληρώσει το ενεχυροδανειστήριο αποκτά δικαίωμα εκποίησης του αυτοκινήτου. Συνήθως ο ιδιοκτήτης του οχήματος όταν αντιλαμβάνεται το ποσό που πρέπει να επιστρέψει συναινεί στην εκποίηση και το ενεχυροδανειστήριο κερδίζει περισσότερα από το ποσό που δάνεισε.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα του tovima.gr, για ένα όχημα αξίας 5.000 ευρώ, ο ιδιοκτήτης δανείζεται 2.500 ευρώ. Πληρώνει τον πρώτο μήνα τόκο 19 ευρώ, ασφάλιστρα οχήματος 38 ευρώ, φύλαξη 38 ευρώ, πάρκινγκ 200 ευρώ κι έξοδα φακέλου 150 ευρώ. Το τελικό ποσό που πρέπει να επιστρέψει ο ιδιοκτήτης οχήματος ανέρχεται τον πρώτο μήνα είναι 2.944 ευρώ με συνολική επιβάρυνση 17,75%. Τον τρίτο μήνα το ποσό που πρέπει να επιστρέψει ανεβαίνει στα 3.531 ευρώ με συνολική επιβάρυνση 41,25% και αν το αφήσει το όχημα για 12 μήνες αυτό απογειώνεται στα 6.175 ευρώ με επιβάρυνση 147%.
Ο κ. Ζερβέας τόνισε πως τα ενεχυροδανειστήρια οχήματος αλλά και χρυσού, μετά την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, ανοίγουν απλά με μία αίτηση στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής, με την προσκόμιση λευκού ποινικού μητρώου ή υπεύθυνη δήλωση για αυτό.
Από την πλευρά του ο κ. Σκορδάς κάλεσε τους καταναλωτές πρώτον, να αποφεύγουν αυτές τις επιχειρήσεις και δεύτερον, να αξιοποιήσουν την δυνατότητα που τους παρέχει η Πολιτεία να προσφύγουν στον κρατικό ενεχυροδανεισμό. Συγκεκριμένα το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο δέχεται αντικείμενα αξίας 5.000 ευρώ ως ενέχυρα και δίνει δάνεια με συνολικό επιτόκιο περίπου στο 10%. Και πρόσθεσε ότι θα συζητήσει με το αρμόδιο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη το ενδεχόμενο να γίνουν πιο αυστηρές οι προϋποθέσεις αδειοδότησης.
Πληροφορίες: tovima.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.