ο Α. Αποστολάκης |
Η είδηση της περασμένης εβδομάδας που αφορούσε στη σύλληψη του Σίμου (Συμεών) Μαυροειδή, προέδρου της γνωστής ηλεκτρονικής αλυσίδας e-shop, για οφειλές στο Δημόσιο συνολικού ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ, δεν προκάλεσε ιδιαίτερη έκπληξη στους... παροικούντες την Ιερουσαλήμ...
Είναι γνωστά, άλλωστε, τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία τα τελευταία χρόνια, απόρροια κυρίως της κρίσης στη χώρα, και τα οποία οδήγησαν τους επικεφαλής του e-shop στην... οδό του άρθρου 99. Εκπρόσωποι της εταιρείας κάνουν λόγο για παλαιότερα χρέη, τα οποία αμφισβητούν και έχουν προσφύγει στα δικαστήρια, με τη δικάσιμο μάλιστα να έχει οριστεί εντός των επόμενων δύο εβδομάδων.
Στο άρθρο 99
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, πρόκειται για ακόμη μία εταιρεία η οποία ξεκίνησε ως «success story» (πρότυπο επιτυχημένου επιχειρείν, με τους τζίρους να ξεπερνούν τα 100 εκ.) και βρέθηκε μέσα στην κρίση μια... ανάσα από τη χρεοκοπία.
Ωστόσο, η φαινομενικά ισχυρή οικονομική θέση της εταιρείας δεν επιβεβαιώθηκε και στην πράξη, καθώς τον Ιούνιο του 2011, η εταιρεία κατέθεσε επίσημη αίτηση υπαγωγής στο... άρθρο 99, αφού προηγουμένως είχαν αποτύχει κάποιες συζητήσεις που είχαν οι άνθρωποι του e-shop με γνωστό επιχειρηματία (τον Πάνο Γερμανό) για την πώληση της εταιρείας.
Ετσι, στο διάστημα Μαΐου - Οκτωβρίου του 2011 έκλεισαν 16 καταστήματα, ενώ αποχώρησαν 150 εργαζόμενοι. Το 2011 οι υποχρεώσεις του e-shop ανέρχονταν σε 43 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 25 εκατ. αφορούσαν συνολικές οφειλές στις τράπεζες και τα 18 εκατ. ευρώ οφειλές προς τους προμηθευτές. Το πρόβλημα για την εταιρεία μεγεθύνθηκε ύστερα από την απόφαση ασφαλιστικών εταιρειών να σταματήσουν την ασφάλιση πιστώσεων από τις αρχές του 2011.
Η εταιρεία προέβη σε σημαντική αναδιάρθρωση με στόχο τη μείωση εξόδων και την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς της. Η εξοικονόμηση πόρων, που κρίθηκε αναγκαία, πραγματοποιήθηκε σταδιακά και οδήγησε σε αρχική μείωση των εξόδων κατά 25%, εξασφαλίζοντας την απαραίτητη ρευστότητα για την ομαλή λειτουργία της.
Στη συνέχεια, προκειμένου να βγει από το οικονομικό αδιέξοδο και -το κυριότερο- να πειστούν και οι πιστωτές της εταιρείας (οι τράπεζες) ότι θα επανέλθει στην ανάκαμψη, οι ιδρυτές του e-shop στράφηκαν προς τον πολλά... υποσχόμενο κλάδο των φωτοβολταϊκών. Μέσω της ιστοσελίδας eshop-energy προσέφερε στους καταναλωτές λύσεις για όλα τα στάδια της διαδικασίας εγκατάστασης ενός φωτοβολταϊκού συστήματος: από την αρχική δωρεάν εκτίμηση της αίτησης, τη δανειοδότηση από την τράπεζα, την επιλογή των κατάλληλων συστημάτων και την εγκατάστασή τους μέχρι και τη συντήρηση, σε μειωμένες τιμές.
Τον Σεπτέμβρη του 2012 η έδρα της εταιρείας μεταφέρθηκε από το Χαλάνδρι στο Μενίδι Αττικής, όπου στεγάζονται επίσης οι κεντρικές αποθήκες και οι υπόλοιπες βασικές υποστηρικτικές λειτουργίες, σε κτιριακές εγκαταστάσεις 10.000 τ.μ.
Την προηγούμενη εβδομάδα, ωστόσο, επανήλθαν τα «εφιαλτικά» σενάρια για το μέλλον της εταιρείας, καθώς ο 39χρονος Συμεών Μαυροειδής, πρόεδρος του e-shop, συνελήφθη στο Μαρούσι από αστυνομικούς του Τμήματος Προστασίας Περιουσιακών Δικαιωμάτων της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής για μη καταβολή χρεών (ΦΠΑ) προς το Δημόσιο ύψους 9.959.583 ευρώ.
Σάρωναν όλα τα βραβεία
Το 2008 ο Πάνος Μαυροειδής (πατέρας των ιδρυτών, πολιτικός μηχανικός και αυτός, απόφοιτος της Πολυτεχνικής Σχολής στο Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης) παρέλαβε -μαζί με τον Απόστολο Αποστολάκη- για λογαριασμό της εταιρείας του το Βραβείο Επιχειρηματικότητας Κούρος 2008 από τον τότε υπουργό Οικονομικών Γιώργο Αλογοσκούφη, ενώ στο έτος που το e-shop έφτασε στο... ζενίθ, το 2009, κέρδισε τον τίτλο του e-retail shop της χρονιάς στην 8η διοργάνωση των Retail Business Awards, που πραγματοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο στο Athens Golf Club της Γλυφάδας.
Ακόμη και εν μέσω της κρίσης και πιο συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 2010, το e-shop.gr κατάφερε να ενταχθεί στις «Strongest Companies in Greece» της Icap Group, ως μία από τις πιο ισχυρές εταιρείες στην Ελλάδα, έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις των καιρών και επιβεβαιώνοντας ότι η πιστοληπτική ικανότητά της είναι πραγματικά υψηλή... Τα αποτελέσματα όμως δεν βελτιώνονταν. Προκειμένου η εταιρεία οι ιδρυτές του e-shop στράφηκαν προς τον πολλά υποσχόμενο κλάδο των φωτοβολταϊκών, ενέταξαν στην γκάμα των προϊόντων του e-shop ηλεκτρικές κουβέρτες, αερόθερμα, καλοριφέρ, σόμπες και κλιματιστικά, ενώ δημιούργησε νέες κατηγορίες, όπως π.χ. τα e-shop deals (κουπόνια προσφορών), e-food.gr (online παραγγελίες σε επώνυμες αλυσίδες εστίασης, όπως π.χ. Pizza Hut, KFC, Pizza Fun, Domino's Pizza, Πίτα του Παππού κ.ά.), e-shop specials (καθημερινές προσφορές ενός προϊόντος σε χαμηλές τιμές), crazy sundays (μεγάλες προσφορές που ανακοινώνονται κάθε Κυριακή) και stock house.
Σε ένα υπόγειο στο Μαρούσι έστησαν το ελληνικό Αmazon
Πώς γεννήθηκε, όμως, η ιδέα του e-shop που εισήγαγε ουσιαστικά στην Ελλάδα τον θεσμό των αγορών προϊόντων μέσω του Ιντερνετ;
Το 1998, τα αδέρφια Μαυροειδή (Σίμος και Κώστας) μαζί με τον Απόστολο Αποστολάκη -συμφοιτητές στο Πολυτεχνείο στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών- είχαν αντιληφθεί τους γοργούς ρυθμούς ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ (κυρίως μέσω της Amazon) και διαπίστωσαν ότι μπορεί να προσφέρει αντίστοιχα σημαντικά οφέλη και στους Ελληνες καταναλωτές. Ετσι με αρχικό κεφάλαιο 20 εκατ. δραχμών (μικρότερο δηλαδή των 60.000 ευρώ) προχώρησαν στην ίδρυση του e-shop.
Οι Αφοί Μαυροειδή διέθεταν ήδη κάποιο χώρο στο υπόγειο του σπιτιού τους (στην οδό Πλαταιών στο Μαρούσι), μία στοιχειώδη αποθήκη και έναν μικρό χώρο για τους πωλητές. Ωστόσο από τον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργίας της εταιρείας διαπίστωσαν ότι ήταν αναγκαίες οι τηλεφωνικές πωλήσεις. Η αρχή έγινε πουλώντας... βιβλία. Ωστόσο, το πρόβλημα ήταν πως, λόγω της νομοθεσίας που υπήρχε (ενιαία τιμή βιβλίου), δεν μπορούσαν να πουλήσουν πιο φθηνά από τη λιανική τιμή βιβλίου και έτσι να γίνουν αντιληπτά τα οφέλη του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Γι' αυτόν τον λόγο σχεδόν έναν χρόνο μετά την ίδρυση του e-shop μπήκαν στον κλάδο της πληροφορικής, διαβλέποντας μεγαλύτερα σαφώς περιθώρια διείσδυσης και κερδών. Το καλό ήταν ότι τα αδέρφια Μαυροειδή διέθεταν πολύ καλή γνώση της πληροφορικής -software και hardware- και ότι οι δυνητικοί πελάτες ήταν πιο εξοικειωμένοι με το Internet. Τότε, λοιπόν, ήρθαν σε επαφή με τους μεγάλους προμηθευτές εκείνης της εποχής (Infoquest, Octabit, Πουλιάδης), από τους οποίους ζητούσαν να αγοράζουν τα προϊόντα τους στη χονδρική ως απλό κατάστημα.
Αυτό που έκανε το e-shop να ξεχωρίσει από την αρχή ήταν ότι δεν περιοριζόταν σε μια απλή παραγγελία από τον προμηθευτή, αλλά πήγαιναν οι ίδιοι οι άνθρωποι της εταιρείας σε εκείνον, ώστε να κερδίζουν πολύτιμο χρόνο για λογαριασμό των πελατών τους. Το δεύτερο πράγμα που επιχείρησαν ήταν να δουν τι έχει ο προμηθευτής στην αποθήκη του, δοκιμάζοντας το EDI (Electronic Data Interchange). Δεν ήθελαν απλώς τον προμηθευτή να τους στέλνει τους καταλόγους των προϊόντων του, αλλά αυτό να γίνεται ηλεκτρονικά.
Με βασικό τους «όπλο» τις καλύτερες τιμές -χάρη στο χαμηλότερο περιθώριο κέρδους με το οποίο λειτουργούσε σε σχέση με τους μεγάλους ανταγωνιστές του κλάδου, όπως π.χ. το Multirama, το Πλαίσιο, το Media Markt κ.ά.- το e-shop κατάφερε να αυξήσει τον τζίρο του μέχρι και στα επίπεδα των 129 εκατ. ευρώ το 2009 (από 112,4 εκατ. το 2008), πριν δηλαδή ξεκινήσει η κρίση στη χώρα.
Επενδύσεις
Σημειώνεται ότι την... ολυμπιακή χρονιά, το 2004, το e-shop.gr μετακόμισε τα κεντρικά της γραφεία στο Χαλάνδρι, ενώ παράλληλα επένδυσε σε κεντρικές αποθήκες 10.000 τ.μ στο Μενίδι Αττικής, προκειμένου να αυξήσει τους χρόνους παράδοσης και να δώσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγαλύτερου αριθμού παραγγελιών.
Παράλληλα δημιουργήθηκε το πρώτο e-shop point, με σκοπό τη γρηγορότερη εξοικείωση του κόσμου με το ηλεκτρονικό εμπόριο και άρα την ταχύτερη ανάπτυξη της εταιρείας, ενώ πραγματοποιήθηκε και η πρώτη επίσημη ανανέωση του website. Το 2008, η εταιρεία επεκτάθηκε και στην Κύπρο ανοίγοντας παράλληλα και το πρώτο e-shop point στη Λεμεσό. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς και εν όψει της περιόδου των Χριστουγέννων το e-shop.gr πραγματοποίησε πωλήσεις-ρεκόρ, δεχόμενο μία παραγγελία ανά 3 δευτερόλεπτα.
- 20 εκατ. δρχ.,μία μικρή αποθήκη και ένας στοιχειώδης χώρος για τους πωλητές ήταν αρκετά για να στηθεί η ηλεκτρονική αλυσίδα e-shop το 1998
- 110 χιλιαδες επισκέπτονταν τα χρόνια της οικονομικής... ευφορίας τα καταστήματα που δημιούργησε η εταιρεία σε όλη την Ελλάδα, με τις παραγγελίες να ξεπερνούν τις 5.500!
- Mία παραγγελια ανά τρία δευτερόλεπτα δεχόταν τον Δεκέμβριο του 2008 εν όψει της περιόδου των Χριστουγέννων το e-shop.gr πραγματοποιώντας πωλήσεις-ρεκόρ
ΜΑΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ/Εθνος της Κυριακής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.