Παρασκευή 26 Ιουλίου 2013

Αναπάντητα ερωτήματα για την τραγωδία με το τρένο στην Ισπανία [ΒΙΝΤΕΟ]

- «Τα σκάτωσα, θέλω να πεθάνω», είπε ο μηχανοδηγός του τρένου
- Στους 80 ο αριθμός των νεκρών

Το μαύρο κουτί του τρένου που οδηγούσε ο Francisco Jose Garzon και εξετράπη της πορείας του, λόγω υπερβολικής ταχύτητας, σκορπώντας το θάνατο σε δεκάδες επιβάτες φαίνεται ότι βρίσκεται ήδη στα χέρια των αρχών. Κι όμως υπάρχει σειρά ερωτημάτων που ακόμη δεν έχουν απαντηθεί...



Λίγα λεπτά, μετά τον εκτροχιασμό του τρένου, που κινούνταν με ταχύτητα 200 χιλιομέτρων στην περιοχή Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα το βράδυ της Τετάρτης, ακούγεται στο μαύρο κουτί, ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας να ζητάει βοήθεια μέσω ασυρμάτου στο κέντρο ελέγχου, λέγοντας: «Τα σκάτωσα, θέλω να πεθάνω».

Ο Francisco Jose Garzon φέρεται να είναι ένας από τους δύο μηχανοδηγούς του Alvia 151 και φαίνεται ότι ήταν λάτρης της ταχύτητας, ενώ σύμφωνα με την ισπανική εφημερίδα ABC, συνήθιζε να οδηγεί… γρήγορα. Μέσα στην ημέρα η ισπανική αστυνομία θα τον ανακρίνει, ενώ έχει τεθεί υπό κράτηση στο νοσοκομείο όπου νοσηλεύεται. Η αστυνομία ανακοίνωσε ότι έχει συλληφθεί λόγω «αμέλειας».

Αναπάντητα ερωτήματα

Το τρένο που εκτροχιάστηκε κατασκευάστηκε από την Bombardier και Talgo, ήταν σειράς 730, που η Renfe, η ισπανική εταιρεία σιδηροδρόμων, χρησιμοποιεί για τις γραμμές Alvia, μια σιδηροδρομική υπηρεσία ταχύτερη από τα συμβατικά τρένα, αλλά όχι τόσο γρήγορη όσο το AVE, τα τρένα που διασχίζουν την Ισπανία σε ακόμα υψηλότερες ταχύτητες. Το τρένο κατασκευάστηκε το 2007-2009, και ανακαινίστηκε το 2012 για να φέρει και μηχανή ντίζελ. Είχε σχεδιαστεί για να λειτουργεί, τόσο σε συμβατικές γραμμές, όσο και σε γραμμές υψηλής ταχύτητας με χρήση δύο διαφορετικών τύπων ασφάλειας για τη ρύθμιση της υπερβολικής ταχύτητας.

Στις γραμμές μεγάλης ταχύτητας, τα τρένα χρησιμοποιούν το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου αμαξοστοιχιών ή ETCS, το σύστημα, το οποίο αυτόματα επιβραδύνει το τρένο που κινείται πάρα πολύ γρήγορα. Στις πιο αργές γραμμές, τα τρένα λειτουργούν κάτω από ένα παλαιότερο σύστημα, το ASFA, το οποίο προειδοποιεί τον οδηγό, αν ένα τρένο κινείται πολύ γρήγορα αλλά δεν επιβραδύνει αυτόματα.

Στο σημείο της καταστροφής, μόλις 3 χιλιόμετρα πριν τον σταθμό της πόλης Σαντιάγο ντε Κομποστέλα, το τρένο περνούσε μέσα από αστική περιοχή και από μια απότομη στροφή. Σε εκείνο το σημείο της τροχιάς, δύο εμπειρογνώμονες των ισπανικών σιδηροδρόμων είπαν ότι χρησιμοποιείται το παλαιότερο σύστημα ασφάλειας. Ο καθηγητής Ρότζερ Κέμπ ένα μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Μηχανικών της Βρετανίας, ανέφερε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου: "Δεδομένου ότι ο οδηγός έβγαινε από τη γραμμή υψηλής ταχύτητας για να εισέλθει σε μια πολύ πιο αργή διαδρομή πριν από την είσοδο του σταθμού, έπρεπε να υπάρχουν οπτικές προειδοποιήσεις (σήματα κυκλοφορίας) για να μειώσει ταχύτητα".

Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι οι εκπρόσωποι των σιδηροδρομικών συνδικαλιστικών οργανώσεων έθεσαν το ερώτημα κατά πόσον ένα τρένο υψηλής ταχύτητας θα πρέπει να προσαρμόζεται ώστε να κινείται σε ένα τμήμα του δικτύου με απότομες στροφές που έχει σχεδιαστεί για χαμηλότερης ταχύτητας τρένα. Πάντως μια πηγή κοντά στις έρευνες ανέφερε ότι το σύστημα ασφαλείας προφανώς λειτουργούσε σωστά και ένα άλλο τρένο είχε περάσει μια ώρα νωρίτερα χωρίς προβλήματα.


Το "μαύρο κουτί"

Στο υλικό του μαύρου κουτιού, ακούγεται ο Garzon να κάνει απελπισμένες εκκλήσεις στο κέντρο ελέγχου της, μόλις συνειδητοποίησε τι είχε συμβεί, σύμφωνα με δημοσίευμα της ισπανικής εφημερίδας «El Mundo».

«Έχω εκτροχιαστεί», είναι το μήνυμά του προς το κέντρο της εταιρείας, την ώρα που σκόνη υπήρχε παντού, γύρω από τα συντρίμμια. «Τι μπορώ να κάνω; Τι υποτίθεται ότι πρέπει να κάνω; Τα σκάτωσα. Θέλω να πεθάνω».

Λίγα λεπτά μετά τη συντριβή -κατά την οποία τραυματίστηκαν επίσης 141 άνθρωποι και έχασαν τη ζωή τους άλλοι 80- φωτογραφήθηκε να δέχεται τις πρώτες βοήθειες από έναν γιατρό, ενώ είναι εμφανές το τραύμα στο κεφάλι του, από το οποίο στάζει αίμα πάνω στην μπλε στολή του.

Η αστυνομία έχει στα χέρια της το μαύρο κουτί εδώ και πολύ λίγες ώρες και προσπαθεί τώρα να ακούσει τις ηχογραφήσεις, την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη και η αναγνώριση των πτωμάτων.

Εάν υπήρχε ένα πιο προηγμένο σύστημα ασφαλείας εγκατεστημένο, ο 52χρονος Garzon θα είχε ειδοποιηθεί αυτόματα ότι έχει υπερβεί κατά πολύ το όριο ταχύτητας στο συγκεκριμένο τμήμα της διαδρομής, επισήμανε η εφημερίδα El Pais, παραπέμποντας στα αντίστοιχα συστήματα για τις γαλλικές υπερταχείες TGV. Ειδικοί επισήμαναν ότι εάν υπήρχε αυτό το πιο εξελιγμένο σύστημα θα μπορούσε να σταματήσει το συρμό ακόμη και μόνο του σε περίπτωση που το τρένο ανέπτυσσε υπερβολική ταχύτητα.

Στον πίνακα των οργάνων άναψε συναγερμός γιατί ο μηχανοδηγός είχε υπερβεί το όριο ταχύτητας, «κάτι το οποίο αναγνώρισε και ο ίδιος» ο Garzon, που «προσπάθησε να φρενάρει, χωρίς να μπορέσει να αποτρέψει την τραγωδία», τόνισε η Ελ Παΐς.

Το σύστημα ασφαλείας που είναι εγκαταστημένο στο συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, το ASFA (Anuncio de señales y frenado automatico), είναι «ένα σύστημα που εξαρτάται περισσότερο από τον ανθρώπινο παράγοντα», επισήμανε ο Χουάν Χεσούς Γκαρθία Φράιλε, γενικός γραμματέας του συνδικάτου των μηχανοδηγών, σύμφωνα με την εφημερίδα.



Ο μηχανοδηγός που λάτρευε την ταχύτητα

Την ώρα που η Ισπανία είναι βυθισμένη σε βαρύ πένθος, μετά τον θάνατο τουλάχιστον 80 ανθρώπων από το τρένο που εκτροχιάστηκε στη Γαλικία, νέα στοιχεία για τον μοιραίο μηχανοδηγό που είναι στο νοσοκομείο υπό αστυνομική επιτήρηση, έρχονται στο φως.

Ο Garzon, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας σιδηροδρόμων Renfe, εργάζεται σε αυτή 30 χρόνια κι υπηρετεί ως μηχανοδηγός για σχεδόν 13 χρόνιαμ από το 2000. Χειριζόταν συρμούς υψηλής ταχύτητας σε αυτή τη γραμμή εδώ και περίπου ένα χρόνο.

Όλα όμως πλέον δείχνουν πως το ατύχημα έγινε εξαιτίας του, καθώς ο ίδιος ο Garzon στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook υπερηφανευόταν πως οδηγεί με υψηλές ταχύτητες. Ενδεικτικοί είναι οι διάλογοι που δημοσιεύθηκαν χθες με έναν συνάδελφό του. «Θα σε πιάσει η αστυνομία και θα σου αφαιρέσει πόντους χαχα», του είπε ο συνάδελφός του, ενώ εκείνος απάντησε: «Τι πλάκα θα είχε να είμαι παράλληλα με την αστυνομία και να την προσπεράσω, σπάζοντας τα ραντάρ της. Χαχαχα μικρό πρόστιμο για την Renfe», είναι ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα. Να σημειωθεί πως ο λογαριασμός του έκλεισε νωρίς την Πέμπτη.

Την ίδια στιγμή όλοι ψάχνουν να βρουν την οικογένειά του ή να πάρουν μια δήλωση από τον ίδιο. Το πρακτορείο Reuters μετέδωσε πως ο οδηγός δεν ήταν «διαθέσιμος» για να σχολιάσει κάτι, ενώ οι δικοί του άνθρωποι είναι εξαφανισμένοι. Επίσης παραμένει άγνωστο το εάν έχει οριστεί δικηγόρος για τον 52χρονο.



Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, ο Garzon ζήτησε και πήρε τον έλεγχο του τρένου, στο μοιραίο δρομολόγιο, 65 χιλιόμετρα νότια του Σαντιάγο. Ωστόσο οι  εκπρόσωποι των συνδικάτων των σιδηροδρόμων δήλωσαν ότι είναι πολύ νωρίς για να πουν αν αυτός ευθύνεται για το τραγικό δυστύχημα.

Συγκεκριμένα, ο υπεύθυνος της ένωσης UGT, ανέφερε: «Το ανθρώπινο λάθος είναι πάντα μια πιθανότητα, και για να αποφεύγονται τα ανθρώπινα λάθη, τι έχουμε; Έχουμε την τεχνολογία».

Την ίδια στιγμή από την Πέμπτη έχει κηρυχθεί τριήμερο πένθος σε όλη την Ισπανία και επταήμερο πένθος στη Γαλικία.



Είχε αναρτήσει φωτογραφία με το καντράν του τρένου να φτάνει τα 200 χιλιόμετρα την ώρα:



Παράλληλα το Στέιτ Ντιπάρτμεντ επιβεβαίωσε ότι ένας πολίτης των ΗΠΑ είναι ανάμεσα στους νεκρούς, ενώ σύμφωνα με ισπανικά μέσα ενημέρωσης ανάμεσα στα θύματα είναι επίσης ένας υπήκοος της Δομινικανής Δημοκρατίας, ένας του Μεξικού κι ένας της Κολομβίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.

Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.

Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.