Σε παραδείσους για όσους προσπαθούν να απεξαρτηθούν από τις υψηλές φορολογικές και άλλες επιβαρύνσεις στη χώρα μας, έχουν καταστεί η γειτονική Βουλγαρία και τα Σκόπια, όπου όμως εκτός από τις επιχειρήσεις με πραγματικό αντικείμενο και παραγωγική βάση, παρεισφρέουν και επιτήδειοι, οι οποίοι έχουν αναγάγει τη φοροδιαφυγή σε τρόπο ζωής...
Η κρίση δεν προκάλεσε μόνο την τοποθέτηση βουλγαρικών πινακίδων σε ακριβά τζιπ Ελλήνων ιδιοκτητών, ούτε μόνο τη μετεγκατάσταση μεταφορικών εταιρειών στη γείτονα, αλλά οδήγησε και σε άνθηση του φαινομένου της μετακόμισης σε διπλανές χώρες όσων κινούνται μεταξύ νομιμότητας και παρανομίας στην τήρηση των φορολογικών τους υποχρεώσεων.
Ο λόγος της μετακίνησης, τόσο υγιών επιχειρήσεων όσο και «πονηρών», είναι απλός και συμπυκνώνεται στις χαώδεις διαφορές των φορολογικών συντελεστών, καθώς στην Ελλάδα οι εταιρείες βιώνουν διπλάσια επιβάρυνση, σε σχέση με τη Βουλγαρία και τα Σκόπια.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας "Ημερησία του Σαββάτου" ο επιπλέον κόστος δεν αφορά μόνο στην εταιρική φορολογία, αλλά επεκτείνεται και στη φορολογία φυσικών προσώπων, όπου στη χώρα μας δύναται ο συντελεστής να ανέλθει έως και στο 45%, τη στιγμή που στην ΠΓΔΜ σταματά στο 10% και στη Βουλγαρία στο 15%. Παράλληλα, οι δύο διπλανές χώρες έχουν και αναρίθμητα άλλα πλεονεκτήματα, όπως οι χαμηλές ασφαλιστικές εισφορές, το προσιτό κόστος αγοράς γης και η ευκολία στην ίδρυση επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να είναι εκτός των άλλων «καταφύγια» για όσους θέλουν να κρύψουν εισοδήματα.
Υλοποίηση
Σύμφωνα με πληροφορίες, η όλη σύλληψη του σχεδίου είναι εξαιρετικά απλή και υλοποιείται με μεγάλη ευχέρεια. Έτσι όσοι δεν έχουν σοβαρό επενδυτικό σκοπό, στήνουν εν μία νυκτί εταιρείες - φαντάσματα στις δύο γειτονικές χώρες, οι οποίες είναι καθόλα νόμιμες, ενώ συνεχίζουν να μπαινοβγαίνουν καθημερινά από τα σύνορα, ασκώντας δραστηριότητες και έχοντας δοσοληψίες στην Ελλάδα. Η μεταφορά κεφαλαίων, εφόσον πραγματοποιηθεί μέσω του τραπεζικού συστήματος, μπορεί να διεκπεραιωθεί με την κίνηση μικρών ποσών, τα οποία δεν τραβούν το ενδιαφέρον των διωκτικών αρχών.
Περισσότερο όμως ποντάρουν στην ανυπαρξία ή στην ανεπάρκεια των ελέγχων από τις ελληνικές φορολογικές αρχές, καθώς ακόμη και σε περίπτωση που συλληφθούν να φοροδιαφεύγουν με οποιονδήποτε τρόπο, είναι τόσο μεγάλη η διαφορά στη φορολόγηση μεταξύ της χώρας μας και της Βουλγαρίας, που συμφέρει να καταβάλλουν τα αναλογούντα πρόστιμα.
Η όλη ιστορία έχει λάβει και το χαρακτήρα «βιομηχανίας», καθώς από τις κλασικές συμβουλευτικές επιχειρήσεις και οίκους, οι οποίες εδώ και πολλά χρόνια συνεπικουρούσαν Έλληνες επενδυτές, που κατευθύνονταν στα Βαλκάνια, τώρα περάσαμε στο στήσιμο εξειδικευμένων λογιστικών γραφείων και μαγαζιών εξυπηρέτησης για όσους θέλουν να μην πληρώνουν τόσα πολλά στην εφορία. Μάλιστα λογιστικά και φοροτεχνικά γραφεία από τη χώρα μας δημιουργούν ή έχουν ήδη υλοποιήσει παραρτήματά τους σε γειτονικά κράτη, ακριβώς για να υποστηρίξουν συναφείς δραστηριότητες συμπατριωτών μας.
Κερδοφορία
Ωστόσο, την ίδια στιγμή είναι αληθές πως η ύπαρξη επενδύσεων στα Βαλκάνια αποτελεί αυτή τη στιγμή για πολλούς εγχώριους βιομηχανικούς-επιχειρηματικούς ομίλους τη μοναδική πηγή κερδοφορίας, προκειμένου να αντισταθμίζονται σε κάποιο βαθμό οι απώλειές τους από την Ελλάδα.
Όμως οι πληροφορίες κάνουν λόγο πως μεγάλο μέρος της «μεταναστευτικής φυγής» των τελευταίων 18 μηνών επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων στη Βουλγαρία δεν γίνεται γιατί θέλουν να κάνουν επενδύσεις, αλλά επειδή επιζητούν χαμηλότερη φορολογία. Σύμφωνα με πηγές από τη γειτονική χώρα, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2011 οκτακόσιες επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων μετέφεραν τις δραστηριότητές τους στη Βουλγαρία. Επιπλέον συνολικά πάνω από 2.000 ελληνικές εταιρείες φέρονται να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση το 2010 στη Βουλγαρία. Αλλαγές στη φορολογική μεταχείριση των Σκοπίων Στο όλο ζήτημα υπάρχουν και άλλες πτυχές, όπως οι παράμετροι της νομοθεσίας περί κρατών με προνομιακό φορολογικό καθεστώς και όσα ισχύουν για τις μη συνεργαζόμενες χώρες. Στην πρώτη ομάδα ανήκει η Βουλγαρία και στη δεύτερη η ΠΓΔΜ, σύμφωνα με όσα ορίζει κάθε έτος το υπουργείο Οικονομικών.
Κράτος με προνομιακό φορολογικό καθεστώς θεωρείται εκείνο, στο οποίο το φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα υπόκειται σε φόρο επί των κερδών ή των εισοδημάτων ή του κεφαλαίου, ο οποίος είναι ίσος ή κατώτερος με τα εξήντα εκατοστά του φορολογικού συντελεστή, που θα οφειλόταν σύμφωνα με τις διατάξεις της ελληνικής φορολογικής νομοθεσίας, εάν ήταν κάτοικος ή είχε την έδρα του ή διατηρούσε μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι κράτος με προνομιακό φορολογικό καθεστώς είναι εκείνο που έχει συντελεστή φορολογίας νομικού προσώπου κάτω από 14,4% για τη χρήση 2010 ή κάτω από 12% για τη χρήση 2011 και μετά.
Δαπάνες
Η Βουλγαρία εισέρχεται σ' αυτή την ομάδα και γι' αυτό οι επιχειρήσεις (π.χ. σε μία σχέση ελληνικής μητρικής και βουλγαρικής θυγατρικής), προκειμένου να εκπέσουν δαπανών, πρέπει να αποδείξουν ότι αυτές αφορούν πραγματικές και συνήθεις συναλλαγές και δεν έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταφορά κερδών ή εισοδημάτων ή κεφαλαίου με σκοπό τη φοροαποφυγή ή φοροδιαφυγή.
Επί της ουσίας ο νομοθέτης ζητά από το φορολογούμενο να αποδείξει το αληθές των συναλλαγών του, κάτι που ενδεχομένως ως προσέγγιση να μην είναι πάντα απόλυτα ξεκάθαρη, ενώ ειδικά με επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών παρουσιάζει και προβλήματα. Παράλληλα οδηγεί σε μεγαλύτερη «επαφή» μεταξύ φορολογούμενων και εφορίας, κάτι που θεωρητικά γίνεται προσπάθεια να αποφεύγεται με την αντικειμενικοποίηση-αυτοματο-ποίηση όλων των διαδικασιών.
Όσον αφορά στα Σκόπια, η περίπτωσή τους φαντάζει διαφορετική, όντας και μη μέλος της Ε.Ε., αλλά τελικά έχει ομοιότητες με τη Βουλγαρία. Η ΠΓΔΜ μαζί με άλλα 45 κράτη διεθνώς περιλαμβάνεται στον κατάλογο των μη συνεργάσιμων κρατών σε φορολογικά και τελωνειακά θέματα, που για το 2012 δημοσιοποίησε πριν από μερικές εβδομάδες το υπουργείο Οικονομικών.
Απ' αυτά τα κράτη οι δαπάνες για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών κανονικά δεν αναγνωρίζονται, έτσι ώστε να εκπέσουν από τα ακαθάριστα έσοδα μίας επιχείρησης ή από το φορολογητέο εισόδημα.
Όμως έπειτα από έντονες διαμαρτυρίες ελληνικών επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν επενδύσει και παράγουν στην ΠΓΔΜ, το ΥΠΟΙΚ αναβάθμισε στο παραπάνω σημείο την ΠΓΔΜ στο επίπεδο της Βουλγαρίας. Έτσι παρέχεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις που πραγματοποιούν συναλλαγές με εταιρείες που έχουν την έδρα τους σε κράτη μη συνεργάσιμα (όπως τα Σκόπια), να αποδείξουν την ύπαρξη πραγματικής και συνήθους συναλλαγής, προκειμένου να αναγνωρισθούν οι σχετικές δαπάνες τους (μαχητό τεκμήριο), όπως συμβαίνει και με τις αντίστοιχες δαπάνες που πραγματοποιούνται με κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Ουσιαστικά η ανάγκη των σοβαρών Ελλήνων επενδυτών στο εξωτερικό και δη στα Σκόπια να μην αποδεικνύουν κάθε φορά στην εφορία πως δεν είναι «ελέφαντες», ενδέχεται να δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης και από επιτήδειους.
Πολλοί ποντάρουν στην ανεπάρκεια των ελέγχων από τις ελληνικές φορολογικές αρχές, καθώς ακόμη και σε περίπτωση που συλληφθούν να φοροδιαφεύγουν, είναι τόσο μεγάλη η διαφορά στη φορολόγηση μεταξύ της χώρας μας και της Βουλγαρίας, που συμφέρει να καταβάλουν τα αναλογούντα πρόστιμα
Η ΠΓΔΜ μαζί με άλλα 45 κράτη διεθνώς περιλαμβάνεται στον κατάλογο των μη συνεργάσιμων κρατών σε φορολογικά και τελωνειακά θέματα, που για το 2012 δημοσιοποίησε το υπουργείο Οικονομικών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.