του Χρήστου Κολώνα
Τρία όπλα για την προστασία της τσέπης του και την εξοικονόμηση χρημάτων χρησιμοποιεί ο καταναλωτής.
Το πρώτο είναι...
οι έξυπνες αγορές εκμεταλλευόμενος τις διαφορές των τιμών που ξεπερνούν το 100% για το ίδιο προϊόν, το δεύτερο είναι οι μεγάλες προσφορές που για το 2012 έδωσαν όφελος στα νοικοκυριά άνω των 250 εκατ. ευρώ και το τρίτο είναι η μεγάλη στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Οι νέες καταναλωτικές συμπεριφορές, όπως αποτυπώνονται σε έρευνες του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, διαμορφώθηκαν λόγω της οικονομικής κρίσης, και οδηγούν τα νοικοκυριά σε μία πιο προσεκτική και κριτική στάση απέναντι στην αγορά.
Οι καταναλωτές πια έχουν μάθει στα έξυπνα ψώνια. Καταγράφουν τις ανάγκες τους, επιλέγουν αυστηρά τα προϊόντα που πρέπει να αγοράσουν, συγκρίνουν τις τιμές και δεν διστάζουν να μοιράζουν τις επιλογές σε περισσότερα από ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ.
Συνειδητοποίησαν τις μεγάλες διαφορές των τιμών στα ίδια προϊόντα. «Ψαλίδα», η οποία σύμφωνα με τις τιμοληψίες του ΙΕΛΚΑ, ξεπερνά το 100% και φτάνει στο 104%. Το Ινστιτούτο πήρε τιμές από 155 προϊόντα σε 26 κατηγορίες και έβγαλε το μέσο όρο των δύο ελάχιστων και μέγιστων τιμών. Επίσης πήρε τη μέση τιμή για κάθε κατηγορία προϊόντος. Συγκρίνοντας τες έδειξε ότι η μαργαρίνη των 250 γραμμαρίων έχει διαφορά τιμών 104%.
Επίσης μεγάλη είναι η ψαλίδα στα αναψυκτικά τύπου κόλα καθώς το άνοιγμα των τιμών είναι 81,51%. Στα μακαρόνια ανέρχεται στο 65,63%, στο ρύζι 66,39%, στα κατεψυγμένα φασολάκια 66,39% κ.οκ. Μία μέση διαφορά που προκύπτει από την αντιπαραβολή όλων των τιμών είναι κοντά στο 50%. Οι καταναλωτές πλέον έχουν εντοπίσει τις ευκαιρίες που κρύβουν οι διαφορετικές τιμές. Έτσι, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ δείχνουν ότι οκτώ στους δέκα επισκέπτονται περισσότερα από ένα καταστήματα σούπερ μάρκετ σε σχέση με την περίοδο πριν την κρίση προκειμένου να συγκρίνουν και να πετύχουν καλύτερες τιμές. Παράλληλα , έξι στους δέκα δηλώνουν ότι συγκρίνουν περισσότερο τις τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα σε σχέση με την εποχή πριν την κρίση. Οι καταναλωτές γίνονται πιο προσεκτικοί και πιο κριτικοί.
Με βάση αυτές τις νέες καταναλωτικές συνήθειες το 80% των νοικοκυριών θεωρεί ότι στο σούπερ μάρκετ έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει και να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά προϊόντα (διαφορετικές μάρκες, συσκευασίες, ποικιλίες, τιμές και χώρες προέλευσης).
Προσφορές
Το δεύτερο μεγάλο όπλο που χρησιμοποιούν οι οικογένειες πια για να γλιτώσουν χρήματα είναι οι προσφορές που κάνουν οι αλυσίδες του λιανικού εμπορίου. Το επιβεβαιώνει και έρευνα του ΙΕΛΚΑ που έγινε σε 2.000 νοικοκυριά. Οι προσφορές με την μορφή «δωροεπιταγών» και «προγραμμάτων επιστροφής» συνεχώς κερδίζουν έδαφος. Το όφελος για τους καταναλωτές και από τις δύο σημαντικές πρωτοβουλίες προσφορών υπολογίζεται ότι το 2012 ξεπέρασε τα 250 εκατ. ευρώ.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 82% των καταναλωτών αγοράζει περισσότερα προϊόντα σε προσφορά σε σχέση με πριν την κρίση. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 72% του δείγματος δηλώνει ότι θα διατηρήσει αυτή τη συνήθεια και αφού ξεπεραστεί η οικονομική κρίση, δείχνοντας έτσι και τη διαχρονικότητα της συγκεκριμένης τάσης.
Παράλληλα 8 στους 10 καταναλωτές (81%) δηλώνουν ότι βρίσκουν περισσότερες προσφορές στα καταστήματα σουπερ μάρκετ σε σχέση με άλλα καταστήματα, που επιβεβαιώνει την προσπάθεια του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και των προμηθευτών για φθηνότερο καλάθι αγορών. Το 80% των καταναλωτών επίσης σημειώνει ότι συγκρίνει περισσότερο τις τιμές ανάμεσα στα προϊόντα σε σχέση με το παρελθόν, ενώ το 62% υποστηρίζει ότι αναζητεί πιο εντατικά προσφορές στα διάφορα προωθητικά φυλλάδια και στο διαδίκτυο.
Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Το τρίτο όπλο για την εξοικονόμηση δαπανών που χρησιμοποιούν τα νοικοκυριά είναι η επιλογή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι φθηνότερα 45% με 50% σε σχέση με τα επώνυμα.
Έρευνες του ΙΕΛΚΑ, της ICAP και της IRI καταγράφουν τη μεγάλη στροφή των καταναλωτών προς αυτά. Το 63% των καταναλωτών αγοράζει το 2012 περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) σε σχέση με το παρελθόν για να εξοικονομήσουν χρήματα.
Το αποτέλεσμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικά καθώς καταδεικνύει μια σαφή αυξητική τάση ύστερα από την καθιέρωση αυτής της κατηγορίας προϊόντων στις επιλογές του καταναλωτή. Το 2012 ήταν άλλωστε η πρώτη χρονιά που σύμφωνα με στοιχεία της ICAP το 100% των καταναλωτών αγόρασαν τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αποτελούν μία πιο οικονομική λύση για την αγορά προϊόντος.
Άλλωστε όπως φαίνεται στην ίδια έρευνα επτά στους 10 καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν γενικά πιο φθηνά προϊόντα ανεξάρτητα από άλλους παράγοντες σε σχέση με το παρελθόν.
Αλλαγές μάρκας
Οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν γίνει αρκετά πιο ευαίσθητοι στην τιμή του προϊόντος και έχει αυξηθεί η κινητικότητα ανάμεσα σε παρεμφερή προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι ότι δύο στους τρεις δηλώνουν πως προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα τον τελευταίο χρόνο προβαίνουν σε αλλαγές μάρκας/επωνυμίας. Οι καταναλωτές λοιπόν συγκρίνουν περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν και επιλέγουν προϊόντα δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στο θέμα της τιμής.
Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση ζήτησης. Οι καταναλωτές όμως θεωρούν επίσης ότι υπάρχει ανταπόκριση από την πλευρά της προσφοράς με το 69% να δηλώνει τα σουπερ μάρκετ προσφέρουν πλέον περισσότερες επιλογές μη επώνυμων προϊόντων σε χαμηλές τιμές σε σχέση με το παρελθόν.
Ιδιωτική ετικέτα
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI τα ελληνικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά μέσο όρο φθηνότερα κατά 45% από τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα. Τη μεγαλύτερη εξοικονόμηση φαίνεται να προσφέρουν τα προϊόντα στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας φθάνοντας το 50%.
Παρόλα αυτά, το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά είναι αρκετά μικρό και έφτασε το 2012 το 16% σε αξία των συνολικών αγορών, όταν σύμφωνα με στοιχεία της IRI ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 37% το 2012.
Χαρακτηριστικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο το μερίδιο αγοράς είναι λίγο πάνω από 50%, στην Ισπανία 42%, στη Γερμανία 35% και στη Γαλλία 30%. Η τάση στην Ελλάδα είναι αυξητική με την αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να αυξάνεται με ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 5% τα τελευταία 3 χρόνια, αλλά υπάρχει ακόμα σημαντικός δρόμος προσαρμογής στους Ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI, τα ελληνικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά μέσο όρο φθηνότερα κατά 45% από τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα. Τη μεγαλύτερη εξοικονόμηση φαίνεται να προσφέρουν τα προϊόντα στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας φθάνοντας το 50%.
Τρία όπλα για την προστασία της τσέπης του και την εξοικονόμηση χρημάτων χρησιμοποιεί ο καταναλωτής.
Το πρώτο είναι...
οι έξυπνες αγορές εκμεταλλευόμενος τις διαφορές των τιμών που ξεπερνούν το 100% για το ίδιο προϊόν, το δεύτερο είναι οι μεγάλες προσφορές που για το 2012 έδωσαν όφελος στα νοικοκυριά άνω των 250 εκατ. ευρώ και το τρίτο είναι η μεγάλη στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Οι νέες καταναλωτικές συμπεριφορές, όπως αποτυπώνονται σε έρευνες του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, διαμορφώθηκαν λόγω της οικονομικής κρίσης, και οδηγούν τα νοικοκυριά σε μία πιο προσεκτική και κριτική στάση απέναντι στην αγορά.
Οι καταναλωτές πια έχουν μάθει στα έξυπνα ψώνια. Καταγράφουν τις ανάγκες τους, επιλέγουν αυστηρά τα προϊόντα που πρέπει να αγοράσουν, συγκρίνουν τις τιμές και δεν διστάζουν να μοιράζουν τις επιλογές σε περισσότερα από ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ.
Συνειδητοποίησαν τις μεγάλες διαφορές των τιμών στα ίδια προϊόντα. «Ψαλίδα», η οποία σύμφωνα με τις τιμοληψίες του ΙΕΛΚΑ, ξεπερνά το 100% και φτάνει στο 104%. Το Ινστιτούτο πήρε τιμές από 155 προϊόντα σε 26 κατηγορίες και έβγαλε το μέσο όρο των δύο ελάχιστων και μέγιστων τιμών. Επίσης πήρε τη μέση τιμή για κάθε κατηγορία προϊόντος. Συγκρίνοντας τες έδειξε ότι η μαργαρίνη των 250 γραμμαρίων έχει διαφορά τιμών 104%.
Επίσης μεγάλη είναι η ψαλίδα στα αναψυκτικά τύπου κόλα καθώς το άνοιγμα των τιμών είναι 81,51%. Στα μακαρόνια ανέρχεται στο 65,63%, στο ρύζι 66,39%, στα κατεψυγμένα φασολάκια 66,39% κ.οκ. Μία μέση διαφορά που προκύπτει από την αντιπαραβολή όλων των τιμών είναι κοντά στο 50%. Οι καταναλωτές πλέον έχουν εντοπίσει τις ευκαιρίες που κρύβουν οι διαφορετικές τιμές. Έτσι, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ δείχνουν ότι οκτώ στους δέκα επισκέπτονται περισσότερα από ένα καταστήματα σούπερ μάρκετ σε σχέση με την περίοδο πριν την κρίση προκειμένου να συγκρίνουν και να πετύχουν καλύτερες τιμές. Παράλληλα , έξι στους δέκα δηλώνουν ότι συγκρίνουν περισσότερο τις τιμές ανάμεσα σε διαφορετικά προϊόντα σε σχέση με την εποχή πριν την κρίση. Οι καταναλωτές γίνονται πιο προσεκτικοί και πιο κριτικοί.
Με βάση αυτές τις νέες καταναλωτικές συνήθειες το 80% των νοικοκυριών θεωρεί ότι στο σούπερ μάρκετ έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει και να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά προϊόντα (διαφορετικές μάρκες, συσκευασίες, ποικιλίες, τιμές και χώρες προέλευσης).
Προσφορές
Το δεύτερο μεγάλο όπλο που χρησιμοποιούν οι οικογένειες πια για να γλιτώσουν χρήματα είναι οι προσφορές που κάνουν οι αλυσίδες του λιανικού εμπορίου. Το επιβεβαιώνει και έρευνα του ΙΕΛΚΑ που έγινε σε 2.000 νοικοκυριά. Οι προσφορές με την μορφή «δωροεπιταγών» και «προγραμμάτων επιστροφής» συνεχώς κερδίζουν έδαφος. Το όφελος για τους καταναλωτές και από τις δύο σημαντικές πρωτοβουλίες προσφορών υπολογίζεται ότι το 2012 ξεπέρασε τα 250 εκατ. ευρώ.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 82% των καταναλωτών αγοράζει περισσότερα προϊόντα σε προσφορά σε σχέση με πριν την κρίση. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 72% του δείγματος δηλώνει ότι θα διατηρήσει αυτή τη συνήθεια και αφού ξεπεραστεί η οικονομική κρίση, δείχνοντας έτσι και τη διαχρονικότητα της συγκεκριμένης τάσης.
Παράλληλα 8 στους 10 καταναλωτές (81%) δηλώνουν ότι βρίσκουν περισσότερες προσφορές στα καταστήματα σουπερ μάρκετ σε σχέση με άλλα καταστήματα, που επιβεβαιώνει την προσπάθεια του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και των προμηθευτών για φθηνότερο καλάθι αγορών. Το 80% των καταναλωτών επίσης σημειώνει ότι συγκρίνει περισσότερο τις τιμές ανάμεσα στα προϊόντα σε σχέση με το παρελθόν, ενώ το 62% υποστηρίζει ότι αναζητεί πιο εντατικά προσφορές στα διάφορα προωθητικά φυλλάδια και στο διαδίκτυο.
Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Το τρίτο όπλο για την εξοικονόμηση δαπανών που χρησιμοποιούν τα νοικοκυριά είναι η επιλογή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι φθηνότερα 45% με 50% σε σχέση με τα επώνυμα.
Έρευνες του ΙΕΛΚΑ, της ICAP και της IRI καταγράφουν τη μεγάλη στροφή των καταναλωτών προς αυτά. Το 63% των καταναλωτών αγοράζει το 2012 περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) σε σχέση με το παρελθόν για να εξοικονομήσουν χρήματα.
Το αποτέλεσμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικά καθώς καταδεικνύει μια σαφή αυξητική τάση ύστερα από την καθιέρωση αυτής της κατηγορίας προϊόντων στις επιλογές του καταναλωτή. Το 2012 ήταν άλλωστε η πρώτη χρονιά που σύμφωνα με στοιχεία της ICAP το 100% των καταναλωτών αγόρασαν τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αποτελούν μία πιο οικονομική λύση για την αγορά προϊόντος.
Άλλωστε όπως φαίνεται στην ίδια έρευνα επτά στους 10 καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν γενικά πιο φθηνά προϊόντα ανεξάρτητα από άλλους παράγοντες σε σχέση με το παρελθόν.
Αλλαγές μάρκας
Οι καταναλωτές φαίνεται πως έχουν γίνει αρκετά πιο ευαίσθητοι στην τιμή του προϊόντος και έχει αυξηθεί η κινητικότητα ανάμεσα σε παρεμφερή προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι ότι δύο στους τρεις δηλώνουν πως προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα τον τελευταίο χρόνο προβαίνουν σε αλλαγές μάρκας/επωνυμίας. Οι καταναλωτές λοιπόν συγκρίνουν περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν και επιλέγουν προϊόντα δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στο θέμα της τιμής.
Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση ζήτησης. Οι καταναλωτές όμως θεωρούν επίσης ότι υπάρχει ανταπόκριση από την πλευρά της προσφοράς με το 69% να δηλώνει τα σουπερ μάρκετ προσφέρουν πλέον περισσότερες επιλογές μη επώνυμων προϊόντων σε χαμηλές τιμές σε σχέση με το παρελθόν.
Ιδιωτική ετικέτα
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI τα ελληνικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά μέσο όρο φθηνότερα κατά 45% από τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα. Τη μεγαλύτερη εξοικονόμηση φαίνεται να προσφέρουν τα προϊόντα στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας φθάνοντας το 50%.
Παρόλα αυτά, το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά είναι αρκετά μικρό και έφτασε το 2012 το 16% σε αξία των συνολικών αγορών, όταν σύμφωνα με στοιχεία της IRI ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 37% το 2012.
Χαρακτηριστικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο το μερίδιο αγοράς είναι λίγο πάνω από 50%, στην Ισπανία 42%, στη Γερμανία 35% και στη Γαλλία 30%. Η τάση στην Ελλάδα είναι αυξητική με την αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να αυξάνεται με ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 5% τα τελευταία 3 χρόνια, αλλά υπάρχει ακόμα σημαντικός δρόμος προσαρμογής στους Ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI, τα ελληνικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά μέσο όρο φθηνότερα κατά 45% από τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα. Τη μεγαλύτερη εξοικονόμηση φαίνεται να προσφέρουν τα προϊόντα στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας φθάνοντας το 50%.
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.