Σημείο των καιρών, λόγω της κρίσης, ή μια αναμέτρηση στη σκακιέρα για μείωση των ναύλων και αναθεώρηση των υφιστάμενων συμβολαίων, η απόφαση της Cosco Qingdao να μην καταβάλει τις προ συμφωνημένες πληρωμές για πλοία που είχε ναυλώσει έκανε τον Έλληνα εφοπλιστή να δείξει ένα άλλο πρόσωπο: αυτό της μηδενικής ανοχής σε οφειλές, οι οποίες φτάνουν, σύμφωνα με πληροφορίες, τα 12 εκατ. δολάρια. Μάλιστα, αυτό το ποσό εκτιμάται ότι αντιστοιχεί σε πληρωμές μόλις ενός μήνα και τα χρέη συνεχίζουν να συσσωρεύονται, όσο οι Κινέζοι δεν πληρώνουν.
Ο κ. Οικονόμου προχώρησε, σύμφωνα με την «TradeWinds», στη συντηρητική κατάσχεση ενός πλοίου της Cosco τύπου Capesize και εξέδωσε διαταγή κατάσχεσης για ακόμα 3, καθώς η θυγατρική του κινεζικού κολοσσού, η οποία είχε ναυλωμένα τουλάχιστον 6 πλοία του κ. Οικονόμου, τρία Capesizes από ιδιωτικές εταιρείες του εφοπλιστή και άλλα τρία Panamaxes από την εισηγμένη Dryships, αρνήθηκε να καταβάλει τα ναύλα, τα οποία έφταναν και τα 87.000 δολάρια την ημέρα.
Στόχος της κινεζικής στάσης, όπως εκτιμούσαν παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς μιλώντας στο «Κ», ήταν να πιέσει τον εφοπλιστή να δεχθεί επαναδιαπραγμάτευση των οικονομικών συμφωνιών που έχουν γίνει στο παρελθόν, καθώς τα περισσότερα πλοία ήταν «δεμένα» με μακροχρόνια συμβόλαια και σε τιμές προ κρίσης, αλλά μάλλον δεν υπολόγισε μια τέτοια αντίδραση από τον Έλληνα πλοιοκτήτη.
Η υπόθεση βρίσκεται πλέον σε διαιτησία στο Λονδίνο, η δε Cosco Qingdao φέρεται να έχει έρθει σε επαφές και με άλλους Έλληνες εφοπλιστές για να επαναδιαπραγματευθεί τις μακροχρόνιες ναυλώσεις, αλλά, σύμφωνα με την «TradeWinds», εισέπραξε επίσης αρνητική απάντηση. Η θυγατρική του κινεζικού ομίλου, στο πλαίσιο των νομικών διαδικασιών που έχουν ξεκινήσει, ανέφερε ότι δεν πλήρωσε τα ναύλα γιατί είχε ζητήσει πριν από λίγους μήνες επαναδιαπραγμάτευση των όρων ναύλωσης, συμπεριλαμβανομένης μείωσης της μίσθωσης, επικαλούμενη αυξημένη φορολογική επιβάρυνση 10% από τις κινεζικές Αρχές, την οποία δεν είχε υπολογίσει στα αρχικά συμβόλαια ναύλωσης.
Ο κ. Οικονόμου έδειξε τα... δόντια του, ζητώντας την κατάσχεση πλοίων της Cosco Qingdao - ήδη δεσμεύτηκε στη Σιγκαπούρη το Bulker Tian Baho Hai, κατασκευής 2004. Την εντολή κατάσχεσης έδωσε η Arlen Maritime, εταιρεία συμφερόντων του εφοπλιστή, η οποία φέρεται να έχει λαμβάνειν από τους Κινέζους περί τα 2,5 εκατ. δολάρια από τη ναύλωση του πλοίου Madeira. Η ναύλωση του πλοίου έγινε στις αρχές Σεπτεμβρίου 2008 με διάρκεια 59 έως 61 μήνες αντί 87.000 δολαρίων την ημέρα, μια συμφωνία που θα επέφερε συνολικό έσοδο στον κ. Οικονόμου άνω των 152 εκατ. δολαρίων. Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι, αν και το εν λόγω πλοίο δεν είχε αρχίσει τα δρομολόγια μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου 2008, οπότε και ουσιαστικά ξέσπασε η διεθνής κρίση στις χρηματοπιστωτικές αγορές, η Cosco δεν είχε υπαναχωρήσει από τη σύμβαση, έστω και αν η spot αγορά στα ναυλοσύμφωνα έπεσε και κάτω από τα 5.000 δολάρια/ ημέρα σε ορισμένες κατηγορίες πλοίων τύπου Capesize.
Πάντως, στελέχη της ναυλαγοράς από τον Πειραιά ανέφεραν ότι ουσιαστικά μεταξύ των, κατά τα άλλα, πολύ καλών συνεργατών εκτυλίσσεται ένα παιχνίδι στρατηγικής και εκτιμούσαν ότι δεν υπάρχει θέμα ρήξης στις σχέσεις των δύο πλευρών, καθώς η μεν Cosco εξακολουθεί να ναυλώνει πλοία του Έλληνα εφοπλιστή, ο δε κ. Οικονόμου «χτίζει» καράβια στα ναυπηγεία του κινεζικού κολοσσού κι έχει ναυλωμένα πλοία και σε άλλες θυγατρικές της Cosco, χωρίς να παρουσιάζονται προβλήματα.Επίσης, πέρυσι, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Κινέζου αντιπροέδρου, η Cosco Bulk Carrier και η εταιρεία συμφερόντων του κ. Οικονόμου Cardiff Marine υπέγραψαν επιστολή προθέσεως για σύσταση κοινοπραξίας.
Ο Έλληνας μεγιστάνας και η περιουσία του
Ο Γιώργος Οικονόμου είναι ένας χαμηλών τόνων, αλλά ριψοκίνδυνος εφοπλιστής, τον οποίο η έγκριτη ναυτιλιακή έκδοση «Lloyd΄s List» κατέταξε τον Δεκέμβριο του 2010 στη θέση 15 των ισχυρότερων εφοπλιστών του κόσμου.
Πέρασε τη δύσκολη περιπέτεια των μεγάλων δανειακών ανοιγμάτων, καταφέρνοντας ωστόσο να κάνει σημαντικές συμφωνίες αναχρηματοδότησης με τις τράπεζες, ενώ είναι και ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που έλαβε απευθείας κινεζική χρηματοδότηση από την China Development Bank ώστε να χτίσει πλοία στα ναυπηγεία της χώρας. Θεωρείται grand maitre στα deals και μόλις προ ημερών ανακοίνωσε την εξαγορά της εισηγμένης στο Nasdaq Ocean-Freight, συμφερόντων του κ. Αντώνη Κανδυλίδη, ο οποίος είναι ανιψιός του. Η εταιρεία, που λειτουργεί στόλο 6 φορτηγών, με 4 Capesizes και 2 Panamaxes, ενώ έχει υπό ναυπήγηση κι ένα VLOC 206.000 dwt στη Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, αντιμετώπιζε το τελευταίο διάστημα οικονομικές δυσκολίες και, κυρίως, προβλήματα χρηματοδότησης. Ο στόλος του απαρτίζεται από περίπου 50 πλοία (φορτηγά, πλοία υποθαλάσσιων γεωτρήσεων και containerships), ενώ τον Ιανουάριο υπέγραψε συμφωνία για την απόκτηση 12 νεότευκτων τάνκερ, έναντι 770 εκατ. δολαρίων, μπαίνοντας και σε αυτήν την κατηγορία της ποντοπόρου.
Η εισηγμένη του ναυτιλιακή Dryships έχει κεφαλαιοποίηση σήμερα της τάξης των 1,5 δισ. δολαρίων, η δε αξία του ενεργητικού της υπολογίζεται στα 4,3 δισ. Η έτερη ναυτιλιακή του είναι η Cardiff Marine, ενώ ελέγχει και την OceanRing, η οποία δραστηριοποιείται στις υποθαλάσσιες γεωτρήσεις.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 30ης Ιουλίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.