50.000 πωλήσεις ΙΧ μέσα στο 2012 τη στιγμή που την πρώτη δεκαετία του 2000, με εξαίρεση το 2011, οι πωλήσεις κυμαίνονταν μεταξύ 220.000 έως και 280.000 αυτοκινήτων ετησίως.
Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να έχουν βάλει λουκέτο περίπου 4.700 καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων, η μεγάλη πλειονότητα των εισαγωγικών εταιρειών να έχουν τραπεζικό δανεισμό πάνω από 100 εκατ. ευρώ, μερικές από αυτές να έχουν σταματήσει να εξυπηρετούν ήδη τις μηνιαίες δανειακές τους υποχρεώσεις και βέβαια οι απολύσεις χιλιάδων εργαζομένων να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό εξαιτίας των επιδομάτων ανεργίας τη στιγμή που τα έσοδα του κράτους συνεχώς μειώνονται και ήδη έχουν χτυπήσει αρνητικό ρεκόρ 20ετίας!
Αν δεν υπάρξει κυβέρνηση μετά το 2ο γύρο εκλογών ο κλοιός γύρω από την αγορά θα στενέψει επικίνδυνα για όλους και θα δημιουργθεί ένα απίστευτο ντόμινο που θα επηρρεάσει όχι μόνο τον κλάδο αυτοκινήτου αλλά και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της χώρας με ανυπολόγιστες συνέπειες.
Παράλληλα καθημερινά μακραίνει η λίστα των επιχειρηματιών από τον κλάδο του αυτοκινήτου που «επισκέπτονται» κάποιον εισαγγελέα για χρέη προς το Δημόσιο είτε λόγω της γενικότερης πτώσης της αγοράς είτε λόγω κακοδιαχείρισης.
Πάντως σύμφωνα με στελέχη της αγοράς αυτοκινήτου αν η Ελλάδα επιστρέψει στη δραχμή τότε το κόστος απόκτησης των αυτοκινήτων θα είναι τόσο υψηλό που θα μας γυρίσει πολλές δεκαετίες πίσω και η απόκτηση ενός αυτοκινήτου πόλης θα «φαντάζει» σαν απόκτηση μια λιμουζίνας ή ενός super sport car...
O γενικός Διευθυντής του Συνδέμσου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Δημήτρης Πάτσιος μιλώντας στην «Η» τόνισε μεταξύ άλλων πως: «Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου έχει δυστυχώς συρρικνωθεί πολύ περισσότερο από ότι οι συνθήκες της οικονομικής κρίσης επέβαλαν. Η μείωση του αριθμού των πωλήσεων κατά -75,8% (σύγκριση πρώτου τετραμήνου 2012, ως προς μέσο δεκαετίας), που αν μεταφραστεί σε κύκλο εργασιών υπερβαίνει το -80%, οφείλεται επίσης: α) στην εντελώς άστοχη αύξηση της φορολογίας χρήσης στα αυτοκίνητα (ΕΦΚ καυσίμων, τέλη κυκλοφορίας και τεκμήρια) και β) στο παρατεταμένο κλίμα αβεβαιότητας.
Η αύξηση της φορολογίας, όπως είχε επανειλημμένα επισημανθεί, επέφερε αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή την υστέρηση εσόδων Τέλους Ταξινόμησης και ΦΠΑ, αλλά και τελών κυκλοφορίας, εξαιτίας του αυξημένου αριθμού αυτοκινήτων που τέθηκαν σε προσωρινή ακινησία. Παράλληλα, το κλίμα αβεβαιότητας και η κατάρρευση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης έχουν οδηγήσει την πραγματική οικονομία στα όρια της.
Σε πραγματικούς αριθμούς, τα έσοδα του δημοσίου από Τέλος Ταξινόμησης, ΦΠΑ και τέλη κυκλοφορίας θα μειωθούν κατά 1,0 δις ευρώ το 2012, σε 1,5 δις ευρώ, από 2,5 δις ευρώ το 2007, ενώ ευρύτερα στον κλάδο της εμπορίας και συντήρησης οχημάτων, με βάση επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, έχουν χαθεί 33.200 θέσεις εργασίας (δ' τρίμηνο 2011, ως προς δ' τρίμηνο 2007), που αντιστοιχεί σε μείωση της απασχόλησης κατά -29,3%.
Έναντι όλων αυτών θα πρέπει άμεσα: α) να παγιωθούν μέτρα απομάκρυνσης της φορολογίας αγοράς (Τέλος Ταξινόμησης και φόρος πολυτελείας), β) να εκλογικευτούν τα τέλη κυκλοφορίας και γ) να επανέλθουν τα τεκμήρια στο πραγματικό κόστος χρήσης. Με αυτές τις ενέργειες τα δημοσιονομικά έσοδα θα γνωρίσουν σημαντική αύξηση, ενώ θα ανατάξει μερικώς η αγορά αυτοκινήτου και η απασχόληση σε αυτήν».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Αποστόλης Πετιμεζάς μιλώντας στην «Η» τόνισε πως η αγορά έχει καταστραφεί και ο κλάδος αποτελεί μια βόμβα έτοιμη να σκάσει στα θεμέλια της οικονομίας. Ειδικότερα ανέφερε χαρακτηριστικά πως: «Τα αρνητικά ρεκόρ στις πωλήσεις αυτοκινήτων συνεχίζονται με αμείωτη ένταση. Ο προηγούμενος μήνας παρουσίασε πτώση 47,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2011 και αν συγκρίνει κανείς τις πωλήσεις του 5μηνου του τρέχοντος έτους με το μέσο όρο της τελευταίας 5ετίας η πτώση ξεπερνά το 80%. Δυστυχώς για μία ακόμη φορά επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις μας για τις λάθος αποφάσεις και πολιτικές που κατέστρεψαν έναν πολύ υγιή κλάδο της οικονομίας με ιδιαίτερες επιδόσεις στην ανάπτυξη της χώρας. Η κατάσταση αυτή τη στιγμή είναι εκτός ελέγχου με χιλιάδες καταστήματα κλειστά, με δεκάδες χιλιάδες απολυμένους και τελίκά με άδεια τα κρατικά ταμεία.Οι διαδοχικές εκλογικές αναμετρήσεις έχουν κυριολεκτικά παγώσει ακόμη και αυτόύς τους λίγους καταναλωτές δημιουργώντας συνθήκες ασφυξίας στο χώρο. Η έλλειψη ρευστότητας των επιχειρήσεων εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτων οι οποίες έχουν και υψηλό τραπεζικό δανεισμό είναι μια βραχυφλεγής βόμβα στα θεμέλια της οικονομίας. Από την άλλη η σχεδόν μηδενική εγκρισιμότητα των δανείων από τις τράπεζες σε όσους πληρούν τα κριτήρια για να αποκτήσουν αυτοκίνητο οδηγούν τα πράγματα σε αδιέξοδο και τον κλάδο σε απόγνωση.».
Κατέρρευσαν τα έσοδα!
Η μεγάλη πτώση στην αγορά καταγράφηκε το 2010 όταν οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε μόλις 141.499 οχήματα. Παράλληλα ξεκίνησε και η οικονομική κατάρρευση των δημοσιονομικών εσόδων παρά το γεγονός πως είχαν πωληθεί περισσότερα από 140 χιλιάδες ΙΧ με αποτέλεσμα το άθροισμα εσόδων Τέλους Ταξινόμησης και ΦΠΑ υπολογίζεται ότι έφθασε μόλις τα 550 εκατομμύρια ευρώ στο σύνολο του έτους, ενώ τα ίδια έσοδα το 2009 ανήλθαν σε 940 εκατομμύρια ευρώ, όταν επίσης τα έτη 2007-2008 κυμαίνονταν σε 1,4-1,5 δις ευρώ. Συνεπώς, η κάμψη στην αγορά αυτοκινήτου είχε αποτέλεσμα την υστέρηση των δημοσιονομικών εσόδων κατά 400 και πλέον εκατομμύρια ευρώ.
Το 2011 με τις πωλήσεις να έχουν πέσει κάτω από τις 100.000 ταξινομήσεις τα κρατικά ταμεία εισέπραξαν περίπου 200 εκατ. ευρώ από Τέλος Ταξινόμησης και ΦΠΑ ενώ για το 2012 με τις ταξινομήσεις να υπολογίζονται σε περίπου 50.000 ΙΧ τα έσοδα σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υπερβούν τα 100 εκατ. ευρώ!
Απώλειες σε εισαγωγικές και αντιπροσώπους
Τραγική είναι εικόνα που καταγράφεται στις εισαγωγικές εταιρείες αυτοκινήτων αλλά και τους επίσημους διανομείς τους και μάλιστα σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Η» από το 2008 μέχρι τον Απρίλιο του 2012 έχουν χάσει τη δουλειά τους περισσότεροι από 7.500 εργαζόμενοι ενώ περίπου 700 διανομείς έχουν οδηγηθεί είτε εκτός του επίσημου δικτύου είτε έχουν βάλει λουκέτο!
Βέβεια στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς και τις απώλειες που έχουμε στα καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων της χώρας που έχουν ξεπεράσει τα 4.000 λουκέτα και αν αθροίσει κανείς τα δύο αποτελέσματα τότε θα αντιληφθεί πως περίπου 4.700 καταστήματα εμπορίας αυτοκινήτων έχουν βάλει λουκέτο!
Οι διαφορές βέβαια μεταξύ εξουσιοδοτημένων μονάδων και απλών εμποριών ΙΧ είναι τεράστιες καθώς οι μεν πρώτοι έχουν επενδύσει πολλά εκατομμύρια ευρώ για να δημιουργήσουν μια κάθετη μονάδα (έκθεση, συνεργείο, φανοποιείο και αναταλλακτικά) ενώ οι δε διαθέτουν μόνο εκθέσεις ΙΧ που το κόστος δημιουργίας τους είναι σαφώς μικρότερο από εκείνο μιας καθέτης μονάδας.
Οπως και να έχει πάντως οι απώλειες είναι τεράστιες ενώ αν συνεχιστεί η κατρακύλα της αγοράς τότε τα λουκέτα θα είναι και μαζικά και ηχηρά. Αλλωστε ήδη καθημερινά «επισκέπτονται» τον εισαγγελέα πάρα πολλοί ιδιοκτήτες καταστημάτων εμπορίας ΙΧ για οφειλές προς το Δημόσιο που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν τα 10 εκατ. ευρώ.
Φανταστείτε τι έχει να γίνει αν αρχίσουν να «σκάνε» και οι τραπεζικές οφειλές του κλάδου που υπολογίζονται σε 8 δισ. ευρώ!
Σύμφωνα μάλιστα με τραπεζικούς κύκλος μόλις ολοκληρωθούν οι εκλογές και αν βέβαια προκύψει κυβέρνηση τότε οι τράπεζες θα ξεκινήσουν μια «επιθετική» πολιτική που αν δεν αποδώσει τουλάχιστον τις χρωστούμενες μηνιαίες καταβολές των δανείων που έχουν λάβει εισαγωγικές και εμπορίες αυτοκινήτων θα ξεκινήσει ένα απίστευτο μπαράζ κατασχέσεων σε κτίρια αλλά και αυτοκίνητα.
To χρονικό της καταστροφής
Το 2008 αποτέλεσε μάλλον τη «χρυσή» χρονιά για την αγορά αυτοκινήτου με τις πωλήσεις να έχουν ξεπεράσει τις 267.000 ΙΧ ωστόσο η έλευση της οικονομικής κρίσης προς τα τέλη του 2009 κατάφερε να περιορίσει τις ταξινομήσεις στις 220.548 οχήματα. Βέβαια θα πρέπει να τονίσουμε πως το 2009 πάρθηκαν δύο ισχυρά μέτρα τόνωσης των πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων που το ένα αφορούσε με μείωση του Τέλους Ταξινόμησης και αμέσως μετά ακολούθησε η απόσυρση παλαιών ΙΧ με σημαντικά οφέλη για τους καταναλωτές. Ωστόσο τα μέτρα τόνωσης των πωλήσεων «συνοδεύτηκαν» από την Εκτακτη Εισφορά στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.998 κ.εκ. και άνω καθώς επίσης και από τα Πράσινα Τέλη Κυκλοφορίας που οδήγησαν περίπου 220.000 αυτοκίνητα σε προσωρινή ακινησία εξαιτίας των υψηλών Τελών.
Το 2010 η οικονομική κρίση είχε μπει για κατά στη ζωή των καταναλώτών με αποτέλεσμα οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων να πέσουν στις 141.499 οχήματα, αριθμός που έφερνε πίσω την αγορά αρκετές δεκαετίες...
Βέβαια θα πρέπει να υπενθυμίσουμε πως το μέτρο της απόσυρσης εξακολουθεί να ισχύει ενώ θεσπίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα Τέλη Κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων που περιλαμβάνουν από τη μία τα παλιά ΙΧ με Τέλη βάσει του κυβισμού του κινητήρα τους και από την άλλη τα καινούρια που τα Τέλη υπολογίζονται βάσει των εκπομπών CO2. Παράλληλα θεσπίζεται και ο Φόρος Πολυτελείας στα καινούρια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ.
Ομως η κατρακύλα αποδείχθηκε πως δεν είχε τελειωμό και πέρσι οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων κυριολεκτικά κατέρρευσαν και έπεσαν κάτω από τις 100.000 μονάδες ενώ η αλλαγή των τεκμηρίων διαβίωσης οδήγησαν περίπου 350.000 αυτοκίνητα σε προσωρινή ακινησία χάνοντας το κράτος πολλά εκατομμύρια ευρώ τόσο από τις ελάχιστες πωλήσεις όσο και από τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Φέτος στο πρώτο 5μηνο οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων ανέρχονται σε μόλις 26.902 αυτοκίνητα και οι προβλέψεις τόσο των στελεχών της αγοράς όσο και των αναλυτών κάνουν λόγο για μια αγορά που σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να ξεπεράσει τις 50.000 ΙΧ στα οποία βέβαια συμπεριλαμβάνονται τα εταιρικά αυτοκίνητα που όπως είναι γνωστό διατίθενται σε τιμές χονδρικής και πολλές φορές χωρίς κανένα απολύτως κέρδος για τους εισαγωγείς...
Τεράστια αύξηση στις πωλήσεις ΙΧ diesel
Ριζικά έχει αλλάξει τις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε Αττική και Θεσσαλονίκη και μάλιστα στο πρώτο 5μηνο του 2012 το 31% των συνολικών πωλήσεων αφορά σε πετρελαιοκίνητα μοντέλα τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία διαθέτουν είτε μηδενικά είτε πολύ χαμηλά Τέλη Κυκλοφορίας.
Ειδικότερα στο πρώτο 5μηνο του τρέχοντος έτους διατέθηκαν 26.684 καινούρια αυτοκίνητα εκ των οποίων τα 8.317 ήταν diesel (30,9%) και τα υπόλοιπα 18.367 ήταν οχήματα βενζίνης.
Ωστόσο μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζοτυν τα αναλυτικά στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΑΑ) βάσει των οποίων το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων ΙΧ το 2009 κυμαίνονταν σε μόλις 3,3% (7.263 ΙΧ) τη στιγμή που είχαν διατεθεί 211.563 βενζινοκίνητα μοντέλα. Το 2010 το ποσοστό των οχημάτων diesel άγγιξε το 4% των συνολικών πωλήσεων με περίπου 5.635 οχήματα ενώ τα βενζινοκίνητα ανήλθαν σε 134.750 ΙΧ. Την αμέσως επόμενη χρονιά, το 2011, όποτε και απελευθερώθηκε η πετρελαιοκίνηση στα αστικά κέντρα οι πωλήσεις των οχημάτων diesel ανήλθαν σε 9.666 μοντέλα (9,9%) ενώ τα βενζινοκίνητα έπεσαν στις 86.940 ΙΧ.
O γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Δημήτρης Πάτσιος μιλώντας στην «Η» τόνισε μεταξύ άλλων πως: «Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου έχει δυστυχώς συρρικνωθεί πολύ περισσότερο από ότι οι συνθήκες της οικονομικής κρίσης επέβαλαν. Η μείωση του αριθμού των πωλήσεων κατά -75,8% (σύγκριση πρώτου τετραμήνου 2012, ως προς μέσο δεκαετίας), που αν μεταφραστεί σε κύκλο εργασιών υπερβαίνει το -80%, οφείλεται επίσης: α) στην εντελώς άστοχη αύξηση της φορολογίας χρήσης στα αυτοκίνητα (ΕΦΚ καυσίμων, τέλη κυκλοφορίας και τεκμήρια) και β) στο παρατεταμένο κλίμα αβεβαιότητας.
Η αύξηση της φορολογίας, όπως είχε επανειλημμένα επισημανθεί, επέφερε αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή την υστέρηση εσόδων Τέλους Ταξινόμησης και ΦΠΑ, αλλά και τελών κυκλοφορίας, εξαιτίας του αυξημένου αριθμού αυτοκινήτων που τέθηκαν σε προσωρινή ακινησία. Παράλληλα, το κλίμα αβεβαιότητας και η κατάρρευση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης έχουν οδηγήσει την πραγματική οικονομία στα όρια της.
Σε πραγματικούς αριθμούς, τα έσοδα του Δημοσίου από Τέλος Ταξινόμησης, ΦΠΑ και τέλη κυκλοφορίας θα μειωθούν κατά 1,0 δισ. ευρώ το 2012, σε 1,5 δισ. ευρώ, από 2,5 δισ. ευρώ το 2007, ενώ ευρύτερα στον κλάδο της εμπορίας και συντήρησης οχημάτων, με βάση επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, έχουν χαθεί 33.200 θέσεις εργασίας (δ' τρίμηνο 2011, ως προς δ' τρίμηνο 2007), που αντιστοιχεί σε μείωση της απασχόλησης κατά -29,3%.
Έναντι όλων αυτών θα πρέπει άμεσα: α) να παγιωθούν μέτρα απομάκρυνσης της φορολογίας αγοράς (Τέλος Ταξινόμησης και φόρος πολυτελείας), β) να εκλογικευτούν τα τέλη κυκλοφορίας και γ) να επανέλθουν τα τεκμήρια στο πραγματικό κόστος χρήσης. Με αυτές τις ενέργειες τα δημοσιονομικά έσοδα θα γνωρίσουν σημαντική αύξηση, ενώ θα ανατάξει μερικώς η αγορά αυτοκινήτου και η απασχόληση σε αυτήν».
*του Γιώργου Ανδρη/Ημερησία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για να αποφευχθούν περιπτώσεις εμφάνισης υβριστικών σχολίων ή άλλων ποινικά κολάσιμων πράξεων, όλα τα σχόλια πριν δημοσιευτούν ελέγχονται.
Παρακαλούμε μην αποστέλετε πληροφορίες άχρηστες προς τη λειτουργία του συγκεκριμένου blog.
Τα μηνύματα είναι προσωπικές απόψεις των αποστολέων και σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν τους δημιουργούς ή διαχειριστές της συγκεκριμένης σελίδας.